بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهمال کاری تحصیلی ، ادراک از محیط یادگیری واهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری در سال تحصیلی 95-96 می باشد که تعداد آنها 175 نفر بود و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 122 نفر به عنون نمونه انتخاب شدند.

در نهایت داده های لازم از طریق پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سواری - 1390 - ، اهداف پیشرفت میدلتن ومیدگلی - 1997 - ، درگیری تحصیلی زرنگ - 1391 - و ادراک از محیط یادگیری داندی - 1997 - جمع آوری شد. یافته های حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داد که بین نمرات اهمال کاری تحصیلی با درگیری تحصیلی همبستگی منفی و بین ادراک از محیط یادگیری واهداف پیشرفت با درگیری تحصیلی دانشجویان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین اهمالکاری تحصیلی ، ادراک از محیط یادگیری واهداف پیشرفت به عنوان متغیرهای پیش بین، درگیری تحصیلی دانشجویان شناخته شدند.

مقدمه

در ادبیات آموزشی عبارتی وجود دارد که میگوید »یادگیری علم فقط نباید عملی، بلکه لازم است ذهنی نیز باشد« بر این اساس معلمان همواره از دانشآموزان میخواهند که به لحاظ شناختی در امور تحصیلی درگیر شوند، در مورد محتوای یادگیری عمیقا به تفکر بپردازند و روشهایی را برای یادگیری مورد استفاده قرار دهند که فهم آنها از مطالب را به حداکثر برساند - قربان جهرمی، حجازی، اژهای، خدایاری-فرد، . - 1394 درگیری فعال در محیط های آموزشی بر ای موفقیتهای تحصیلی یادگیرندگان اساسی است. یادگیرندگان بایستی برای بدست آوردن دانش و مهارتهای موردنیاز برای عبور از مسیرهای گوناگون تحصیلی با آموزش های افزایش ، ارایه شده در محیط های آموزشی به گونه فعال درگیر شوند.

در سال های اخیر، مفهوم درگیری تحصیلی از سوی محققان مختلف به کار برده شده است. این مفهوم به کیفیت تلاشی اشاره دارد که دانشآموزان صرف فعالیتهای هدفمند آموزشی میکنند تا، به صورت مستقیم در دستیابی به نتایج مطلوب نقش داشته باشند - ریچاردسون ، لانگ و وودلی2، . - 2003 درگیری تحصیلی یک سازه چند بعدی است که سرمایه گذاری و رفتار درگیرانه را در فعالیت های یادگیری توصیف می کند - گالا3 و همکاران، . - 2014 در واقع می توان گفت ریشه مسائلی نظیر عدم فهم دقیق مطالب به عدم درگیری شناختی و یا درگیری شناختی نامناسب و ناکافی برمی گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید