بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و ابعاد آن با اعتیاد به اینترنت دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 95-96 انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که در سال تحصیلی به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه مورد پژوهش در این مطالعه 219 - 399 دختر و 180 پسر - از دانشجویان این دانشگاه هستند، که به صورت خوشهای از تمامی دانشکدههای دانشگاه انتخاب گردیده شدند.

جهت جمعآوری دادهها از ابزارهای اهمالکاری تحصیلی سواری - 1390 - و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ - - 1998 استفاده شد. از آزمونهایt و همبستگی پیرسون جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل نشان میدهد که بین اهمالکاری تحصیلی در سطح کلی و همچنین اهمالکاری عمدی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر رابطه معناداری وجود دارد.ولی اهمالکاری ناشی از خستگی جسمانی روانی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی با اعتیاد به اینترنت همبستگی وجود ندارد. در کل میتوان نتیجه گرفت استفادهی بیش از اندازه از اینترنت بدون فرهنگسازییکی از علل اهمالکاری و انواع آن - اهمالکاری عمدی، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمانی روانی، اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی - در دانشجویان میباشد.

مقدمه

تعداد کاربران اینترنت1 به طور شگفت آوری در حال افزایش است به طوری که سایت جهانی اینترنت2، تعداد کاربران اینترنت را تا ماه ژوئن 2016 میلادی، سه میلیارد و دو دهم گزارش کرده است. امروزه در دولتهای الکترونیک، مردم به سختی می-توانند بدون رایانه و اینترنت زندگی کنند. ایران نیز با چنین پدیدهای مواجهه است چنانچه گزارش ارائه شده توسط متما3 شمار مشترکان اینترنت کشور را تا پایان سال 1395 بالغ بر 37 میلیون نفر اعلام کرده است. در بین کاربران، دانشجویان قشر عظیمی را تشکیل میدهند.

استفاده نادرست از اینترنت و جست وجوهای کنجکاوانه آنها به صورت بیهدف و بی برنامه، نه تنها آنها را از هدف اصلی اینترنت در دانشگاه دور میسازد، بلکه به دلیل ایجاد نوعی وابستگی به اینترنت و صرف بیشتر زمان اوقات فراغت دانشجویان، میتواند تأثیر منفی بر عملکرد دانشجویان داشته باشد. چنانچه پژوهشها دلالت بر این دارند که میزان گرایش جوانان به استفاده از اینترنت %75 است - آقابابایی، جلالی و باقری، . - 1387 اصطلاح اعتیاد به اینترنت نخستین بار توسط گلدبرگ - 1994 - 4 در توصیف استفادهی اجباری از اینترنت به کار رفت. او این پدیده را به عنوان یک الگوی ناسازگاری استفاده از اینترنت که منجر به آسیب یا آشفتگی معنادار بالینی می شود توصیفکرد - به نقل از جاوید و کامران پور ،. - 1387 به گفتهی فلاح مهنه - 2007 - اعتیاد به اینترنت با عباراتی نظیر اختلال ناشی از استفادهی بیش از حد از اینترنت یا استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت تعریف می شود.

در تعریفی دیگر، اعتیاد به اینترنت به گسترهی وسیعی از مشکلات رفتاری و کنترل انگیزه استفاده از اینترنت اشاره دارد - معید فر، حبیب پور گتابی و گنجی . - 1384 رایج ترین تعریف اصطلاح »اعتیاد به اینترنت« این است که نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت ایجاد میکند و با این ویژگیها تعیین میشود: هزینه روزافزون برای اینترنت و موضوعات مربوط به آن، احساس هیجانی ناخوشایند - مانند اضطراب، افسردگی و مانند آن - در زمانی که فرد در تماس با اینترنت نیست - گونزوالز5،. - 2008 اهمالکاری6 در زبان لاتین از دو بخش pro به معنی »جلو«، »پیش« و »در حمایت از« و crastinus به معنی فردا تشکیل شده و به گونهای تحت اللفظی به معنی تا فردا است.

مترادفهای آن شامل مساحمه، دودلی، به تأخیر اندازی و به عقب انداختن انجام کاری به ویژه به علّت بی دقتی عادتی، یا تنبلی و به تعویق انداختن یا تأخیر غیرضروری است - استیل7،. - 2005 و از نظر بلونت - 1998 - 8 اهمال کاری به عنوان یک عادت رفتاری در نظر گرفته میشود که شیوع فراوانی در جوامع مختلف دارد و روند رو به رشد آن بسیار گسترده است. اهمال کاری تحصیلی یعنی تمایل غیر منطقی برای به تعویق انداختن آغاز، یا کامل کردن یک تکلیف تحصیلی است، فراگیران ممکن است قصد انجام دادن فعالیت تحصیلی را در زمان مشخص شده یا مورد انتظار داشته باشند، ولی نمیتوانند برای انجامدادن آن در خود انگیزهی کافی ایجاد کنند - فراری9، - 1998 در نتیجه، انجام دادن تکالیف در فاصله زمانی تعیینشده به دلیل انجام دادن       کارهای غیرضروری و خوشگذرانیهای زود گذر به شکست منتهی شود - سنکال10 و همکاران، . - . - 1995

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید