بخشی از مقاله

چکیده

راهبردهای متنوعی در مورد توسعه ی روستایی مطرح شده است به طور کلی رویکردها ی به کار رفته در این زمینه   را می توان به چهار دسته ی اقتصادی، اجتماعی ، کالبدی- فزییکی، فضایی و ناح هی ای طبقه-بندی کرد؛متناسب با هر    یک    از این رویکردها ، راهبردهای مختلفی ارائه شده است . با بررسی برنامه-های توسعه و عمران روستای کشور در چند    دهه    گذشته متوجه می شو می راهبرد مشخصی بر برنامه-های توسعه روستای حاکم نبوده است.

راهبرد های نزی که کم و بیش در برنامه های توسعه و عمران روستای ارائه شده در عمل چندان شکل اجرایی به خود نگرفته و به هم ین دلیل نم ی توان آثار و پیامدهای حاصل ازآنها را به دقت مورد بررسی قرار داد.در این پژوهش روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی است ، اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به شیوه ی تحقیق کتابخانه ای گرد آوری و مورد تحلیل قرار گرفته است ؛ قلمرو مکانی این پژوهش کشور ایران است با توجه به این کار تحقیق می توانمی به این نتایج دست یابمی : برا ی توسعه و عمران روستا ی در ایران ناگز ری هستمی تمامی راهبردهایی را که در اقصی نقاط جهان انجام شده اند مورد بررسی قرار ده می و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی واز نقاط قوت آنها برای توسعه روستایی در ایران استفاده کنمی ؛ در همین زمینه با درنظر گرفتن شرایط حاکم برفضای روستای ایران ، راهبرد مناسب ، راهبرد توسعه همه جانبه روستای است .

مقدمه

اگر توسعه ی روستایی را از جهت عملیاتی وراهبردی تعریف کنمی ، به عنوان یک کنش و عملکرد مد نظر است . بر این اساس توسعه ی روستایی به معنای کوشش و کنشی آگاهانه و نهادی و مبتنی بر    برنامه ریزی برا ی بهبود وضعیت اقشار مختلف روستایی اعم از زارعین وغ ری زارعین    ، فقرا و غیر فقرا و توانا    ساز ی بخش روستا یی در تسریع روند پیشرفت است که از طریق اعمالی چون توسعه    ی بخش کشا ورزی، توسعه صنا یع دستی ، ایجاد تسهیلات و خدمات اجتماعی ، گسترش تکنولوژی مناسب در روستاها و انجام فعالیت ها ی آموزشی و ترویج ی متنوع متناسب با ویژگی های جامعه ی مورد توجه ، محقق می گردد - طالب ، 1384، . - 232 در این کار پژوهشی به بحث پیرامون راهبردهای توسعه ی روستایی به طور کلی پرداخته سپس به راهبردهای اتخاذ شده در روستاها ی ایران می پردازد .

مبانی نظریه ای تحقیق:

راهبردهای توسعه روستایی: راهبردهای توسعه ی روستایی مجموعه ای از معانی و یا یک سلسله ارزش ها یی است که هدف غائی آن ، در واقع عمل ، نیل به کیفیات مطلوب و متعالی برا ی اعضا ی جوامع روستا یی است . - شهبازی ، 1381، - 27 .به طور کلی راهبردها ی توسعه روستا ی را در دو جدول 1و2 م ی توان ارائه کرد؛ لی وچئودری راهبردهای مربوط به توسعه ی روستایی را در چهارگروه تکنوکراتیک ، اصلاح گرا یانه ، رادیکال ،تقسمی کرده اند - ازکیا،غفاری،1386،. - 29 اولین راهبرد موردبررسی ، راهبرد اصلاحات اراضی است ،موجب تغییرات اجتماعی درنواحی روستا یی به ویژه در زمینه قشر بندی اجتماعی وتغ ریی در نظام های بهره برداری به صورت افزایش بهره برداری ها ی دهقانی ، خرده مالکی و خانوادگی گردد.

- راهبرد انقلاب سبز - توسعه کشاورز ی - دیدگاه حاکم در این راهبرد توسعه ر وستا یی را معادل با توسعه کشاورزی در نظر می گرفت . در دهه ی 1350 تا اواخر 1360 ، رویکرد مبتنی بر دیدگاه اجتماعی محور قرار گرفت و در دهه 1370 ایده رشد اقتصادی در چهارچوب سیاست تعدیل ساختاری پیگریی شد.

-    راهبرد دوم ، راهبرد صنعتی سازی روستاها ، پس از پیروزی انقلاب اسلام ی تشکیل باتشکیل جهاد یکی از وظایف این وزارتخانه توسعه و تقویت صنا یع روستا یی بود، که طی برنامه ها ی اول و دوم و سوم ، یکی از راهکارها ی اجرایی برنامه های مربوط به صنا یع روستایی بود ؛ چنانچه تعداد نواحی صنعتی روستایی تا پایان سال 1380 به حدود 180 ناح هی افزایش یافته بود . - رضوانی ، 1383، - 104

- راهبرد سوم ، راهبرد نیازهای اساسی است ، پس از پیروزی انقلاب اسلام ی در کشور دیدگاه ها ی عدالت خواهانه در زمینه گسترش و توزیع خدمات برای عمران و آبادانی روستاها بیش از بیش رواج یافت؛ البته در طول دهه اول بعد از انقلاب ، با برخورداری روستاها از امکانات و خدمات ز ری بنایی ورفاهی ، به دلیل نامشخص بودن راهبرد توسعه روستایی ، اقدامات انجام شده چندان متناسب با نیازهای اساسی جامعه روستایی نبود و موفقیت لازم را به همراه نداشت .

-    راهبرد چهارم ، راهبرد توسعه اجتماعات محلی است که با توجه به محتوا و عملکرد برنامه ها ی عمرانی و توسعه روستایی کشور در چند دهه گذشته ، تجربه ای در خصوص استفاده از راهبرد توسع ه اجتماعات محلی به معنای خاص آن در کشور وجود ندارد .

-    راهبرد پنجم ، راهبرد مشارکت است طی سال های اجرایی برنامه های اول و دوم بعد انقلاب با وجود تهیه و اجرای طرح های هادی و ساماندهی روستایی در سطح وسیع در مناطق روستایی ، مشارکت مردم در تهیه و اجرا ی این طرح ها بسیار ضعیف بودو در مواردی شوراهای اسلامی روستایی در مراحلی از طرح ها مشارکت داده شدند . در برنامه سوم توسعه با توجه به تشکیل شوراهای اسلامی جد دی از سال 1376 ، واگذار ی بخشی از فعالیت ها ی اجرایی دستگاههای دولتی به شوراهای اسلامی ، دستگاههای محلی و موسسات غ ری دولتی به عنوان یکی از سیاست های اجرایی برنامه تصویب گرد دی که اهداف مشارکتی داشت . -راهبرد ششم، راهبرد مراکز رشد روستایی است ، راهبرد مراکز رشد روستایی که ابتدا در مطالعات گروه بتل و سپس با تغییراتی در فصل عمران روستایی برنامه پنجم کشور انعکاس یافت ، در عمل به طور ناقص و محدود اجرا گرد دی و موفقیت لازم را به دست نیاورد.

-راهبرد هفتم ، راهبرد اگروپلیتن ای توسعه روستا شهری است ؛ با بررسی سوابق و روند برنامه ها ی عمران روستایی در ایران ملاحظه می شود که این راهبرد به طور مشخص هیچ گاه به طور کامل در برنامه ها و طرح ها ی توسعه روستایی مطرح نشده است .

-راهبرد هشتم ، برنامه ر زیی مراکز روستایی است ؛ مفاه می کلی راهبرد برنامه ر زیی مراکز روستایی به شکل ایجاد و تقویت سلسله مراتبی از سکونت گاه های روستا یی از برنامه چهارم عمرانی به بعد در برنامه ریزی توسعه.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید