بخشی از مقاله

چکیده:

با توجه به تغییرات بوجود آمده در عصر اطلاعات و ارتباطات ،لزوم توجه دولت و دستگاههاي اجرایی کشور به بحث دولت الکترونیکی لازم و ضروري است. از یک دیدگاه کشورها به این نتیجه رسیده اند که بدون استفاده از ابزارهاي نوین ، مدیریت و اداره دولت امکان پذیر نمی باشد و از سوي دیگر تقاضا و سطح انتظارات شهروندان نیز با وجود روشهاي نوین ارایه خدمات تغییر کرده است. انها انتظار دارند دولت از روشهاي سنتی ارایه خدمات گذر کرده و آسایش و آرامش شهروندان را در نظر داشته باشد. در این مقاله ضمن تبیین مفهوم و اهمیت دولت الکترونیکی و مدل دولت الکترونیکی بکار رفته در فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوري ، ماده - 37موضوع توجه به جایگاههاي اینترنتی دستگاههاي اجرایی کشور - و ماده 40 - موضوع ایجاد پایگاه اطلاعات ایرانیان - 1مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در صورت اجراي این فصل از قانون مدیریت خدمات کشوري و توجه نظام اداري به آن قدم هاي اساسی در تحقق دولت خوب - - Good Governance و رضایت شهروندان را شاهد خواهیم بود.

کلمات کلیدي: دولت الکترونیکی،خدمات الکترونیکی،قانون مدیریت خدمات کشوري،فناوري اطلاعات و ارتباطات ، مدل هاي دولت

الکترونیکی

آشنایی با دولت الکترونیکی

امروزه انسان ها در جوامعی زندگی می کنند که بزرگراه هاي اطلاعاتی به سرعت در حال شکل گیري و توسعه می باشند.و این سوالات مطرح می شود که آیا واقعا دوران کارخانه هاي بزرگ، دستگاههاي عظیم الجثه و پر سر و صدا به انتها رسیده است؟ 1 پیش نویس آیین نامه ماده 40 توسط نویسنده مقاله تهیه و پس از نظر خواهی از صاحب نظران جهت تصویب به هیات محترم وزیران ارسال گردیده است. راهبردها و فناروي هاي نوین انجام وظایف دولت در قانون مدیریت خدمات کشوري نفوذ بیش از حد اینترنت و شبکه هاي اطلاع رسانی در عصر اطلاعات منجر به آن شده تا بخش خصوصی و دولتی در نحوه تولید کالا یا خدمت و نحوه ارایه آن به مشتریان و ذینفعان تجدید نظر کنند. دولت الکترونیک تعاریف متعددي از دولت الکترونیک وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

کانادا:دولت الکترونیک یک سازمان مجازي است که خدمات دولتی را بصورت به هنگام - on-line - به شهروندان ارایه می دهند. آمریکا: دولتها به کمک فن آوریهاي جدید تسهیلات لازم را جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی مهیا کرده ، کیفیت خدمات را بهبود بخشیده و مشارکت بیشتر مردم را سبب میشوند. مالزي:دولت الکترونیک تعریف مجددي از دولت است که به شکل بدون کاغذ بخشهاي دولت ، مردم و بخش تجاري را به هم متصل می کند.

اما تعاریف زیر عمومیت بیشتري دارد:

تعریف :1 استفاده از فناوري براي آنکه اطلاعات و خدمات دولتی به طور موثر و کارا در اختیار شهروندان و تجار و کسبه قرار گیرد.

تعریف :2دولت الکترونیکی توسط بخش دولتی مورد استفاده قرار می گیرد تا خدمات دهی و تبادل اطلاعات به صورت درون

سازمانی و برون سازمانی و به صورت ارتباط متقابل میان عنصر زیر دیده می شود:

ƒ    دولت و شهروندان

ƒ    دولت و تجار و کسبه

ƒ    دولت و کارمندان

ƒ    دولت و موسسات غیر انتفاعی

ƒ    دولت و دولت

ویژگیهاي دولت الکترونیک عبارتست از:

ƒ    ساده سازي انجام مراحل کارهاي اداري

ƒ    تغییر ساختارهاي بلند سازمانهاي دولتی به ساختارهاي مسطح تر با لایه هاي کمتر

ƒ    نوسازي دولت از طریق فرآیندهاي مبتنی بر فناوريهاي جدید

ƒ    کاهش کارهاي موازي و غیرضروري

ƒ    بازبینی و اصلاح و مهندسی مجدد سیستمها، روشها و رویههاي موردعمل در دستگاه ها

ƒ    افزایش رضایت اربابرجوع

ƒ    کاهش هزینه هاي اداري

ƒ  تسهیل در اطلاع رسانی به مردم و ارائه خدمات از طریق شبکه هاي اطلاع رسانی
 
راهبردها و فناروي هاي نوین انجام وظایف دولت در قانون مدیریت خدمات کشوري

ƒ    خودکار سازي عملیات

ƒ    افزایش پاسخگویی دولت به مردم

ƒ    ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان در مدتزمان کوتاه و با دسترسی آسان

ƒ    دسترسی سریع وآسان مردم در پرسش گري واطلاع از حقوق اجتماعی خود

ƒ    مشارکت آحاد جامعه در تدوین برنامه ها وجامع نگري در تدوین برنامه هاي اجرایی وبرابري در دسترسی به فرصتهاي اقتصادي واجتماعی و علمی و فرهنگی وبالاخره حصول جامعه مدنی. دولت الکترونیک راهگشایی به سوي اداره امور عمومی به صورت مبتکرانه و نوین وبا افزایش کارایی و بهره وري است.

ابعاد دولت الکترونیک

در واقع ستون اصلی دولت الکترونیک، ارتباطی است که دولت با مردم، بنگاههاي اقتصادي، کارکنان و سایر مؤسسات دولتی برقرار میسازد .در این قسمت ابعاد مختلف دولت الکترونیک و روابط بین آنها را بیان می کنیم. دولت الکترونیک براي سرویسدهی به شهروندان، شرکتها ،سازمان هاي مردم نهاد و سازمانهاي دولتی دیگر، از مجراهاي مختلفی استفاده میکند که این خود به روابط مابین دولت و ارکان جامعه میانجامد که تحت عناوین زیر دسته بندي میشوند:

ƒ    دولت و شهروندان: گسترده ترین نوع کاربرد دولت الکترونیک، رابطه دولت با شهروندان و بالعکس است. این رابطه شامل اخذ اطلاعات از سوي شهروندان از سازمان هاي دولتی و ارائه خدمات از سوي دولت به شهروندان به شیوه الکترونیک است

ƒ    دولت و بنگاههاي تجاري : رابطه اي بین دولت و بنگاههاي تجاري وخصوصی است که طی آن دولت سرویسی رابه آن سازمان یا شرکت خصوصی ارائه می دهد. خدماتی از قبیل ارائه مجوز وگواهینامهها، انجام مزایده و مناقصه وغیره دراین بخش انجام میگیرد.

ƒ    دولت و دولت: رابطهاي بین سازمانهاي درون دولت که طی آن، هریک از این سازمان ها یا دستگاههاي اجرایی میتوانند به یکدیگر سرویس داده و یا ارتباطات شبکه اي در زمینههاي مختلف داشته باشند. دولت الکترونیک فرایندها و ساختارهایی را فراهم می سازد که می تواند از طریق به کارگیري نیروهاي بالقوه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطوح مختلف دولت و به طور کلی در بخش دولتی، خدمات دولتی را توسعه و بهبود بخشد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید