بخشی از مقاله

چکیده

برای ارتقاء ایمنی هوانوردی در کشورمان می توان از 3 منظر به مقوله مهم ایمنی پرواز نگاه کرده و راههای عملی آنرا جستجو کرد .

-1 نگاه اول : نگاه از منظر ایکائو یا سازمان جهانی هواپیمائی غیر نظامی است که در اهداف شش گانه استراتژیک خود - 2005-2010 - توصیه های لازم را در این زمینه نموده است .
اول : تعامل اطلاع رسانی سازمان های هواپیمائی کشوری در امور حساس ایمنی به منظور ارتقاء ایمنی هوانوردی

دوم : ارسال گزارشات کامل - usoap - بازرسی های مربوط به نواقص و کاستی های ایمنی هوانوردی به همه کشورهای عضو به منظور بهره برداری از آن در جهت افزایش سطح ایمنی هوانوردی ضمناً ، در این حوزه ، موضوع مهم خروج صنایع هوائی غیر نظامی از تحریم های امریکا یا هر کشور صاحب تکنولوژی نیز
قابل طرح و پیگیری می باشد زیر این خواسته دقیقاً منطبق با وظائف واهداف ایکائو می باشد .

-2 نگاه دوم : الزامات ملی است در این رویکرد با توجه به وضع موجود صنعت هوائی کشور و چالش های اساسی پیش روی صنعت بایستی سراغ راه کارهای اجرائی و ضروری مربوطه رفت . از جمله آنها :
-1-2 بازنگری در ساختار سازمانی و ارتقاء سطح آن برای اعمال مقتدرانه حاکمیت در جهت تدوین و تصویب برنامه های استراتژیک صنعت و نظارت عالیه بر اجرای آن در همه زیر بخش های صنعت :

-2-2 تسریع در تهیه و تدوین مقرر ات ملی هوانوردی در جهت تحقق برنامه ایکائو SOAP که خود می تواند زیر مجموعه سامانه مدیریت ایمنی هوانوردی - SAFETY MANAGEMENT SYSTEM - تلقی شود :

-3-2 تقویت دفتر نمایندگی ایران در ایکائو به منظور برقرراری ارتباطات منظم ، مستمر و پویا با ایکائو برای به روز کردن اطلاعات و دانش هوانوردی کارشناسان کشور و تقویت هماهنگی های فنی عملیاتی فی مابین : 4-2 تسریع در مراحل تکمیل و تصویب و اجراء طرح ساماندهی صنتعت حمل و نقل هوائی کشور که تقدیم هیئت دولت شده است - طرح ارتقاء ایمنی در هواپیمائی غیر نظامی کشور - :

-3 نگاه سوم : یافته های علمی بررسی سوانح هوائی :
-1-3 به حکم یافته های علمی بررسی سوانح هوائی جهان ازمیان 4 فاکتور مهم انسانی بیشترین خطر آفرینی را در هوانوردی به خود اختصاص داده است .بنابراین سرمایه گذاری در بخش عوامل انسانی برای ارتقاء ایمنی پرواز امری است ضروری و منطبق بر یافته های علمی برسی سوانح هوائی کشورو جهان -2-3 ساماندهی نیروی انسانی در حوزه هواپیمائی در زیر بخش های زیر جزء الویتها است ضمناً چکیده مقاله رابصورت یک نمودار در ذیل ملاحظه می کنید .

مقدمه

بدون شک مهمترین موضوع سامانه حمل و نقل هوائی، ایمنی پرواز می باشد . این مساله از بدو تأسیس سازمان جهانی هواپیمائی کشوری- ایکا ئو در سال 1944 بعنوان اصلی ترین مساله درجای جای تحولات سازمان جهانی هوا نوردی مثل دور نما ، ماموریت و استراتژی سازمان خود را نشان داده است هم اکنون نیز در اهداف استراتژیک ششگانه ایکائو در 17 دسامبر 2004 بعنوان برنامه شش ساله خود - 2005-2010 - در راس اهداف و برنامه های ایکائو خود نمائی میکند. حق هم همین است . در کشور خودمان با اینکه آمار تلفات حوادث جاده ای بسیار بالا و تکان دهنده است؛ یعنی حدوداٌ 27000 کشته در سال که حدودا 20 برابر تلفات مسافرت های هوائی در سال 2004 جهان می باشد، اما هیچ گاه به اندازه سوانح هوائی تاثیر گذار و مسئله آفرین نیست زیرا ویژگی حمل و نقل هوائی به گونه ای است که حتی تلفات اندک آن هم قابل تأمل و چالش برانگیزبوده و دامنه تاثیر آن به سایر حوزه های اجتماعی ،اقتصادی ، سیاسی و حتی امنیتی کشانده می شود.بنابراین جا دارد بیش از پیش به مقوله ارتقاء ایمنی هوا نوردی در کشور توجه شود.ما در این مقاله راههای ارتقاء ایمنی هوانوردی در ایران را از 3 منظر مورد کنکاش قرار داده و راهها ی عملی دستیابی به آن را شرح میدهیم.

-1 نگاه اول : ارتقاء ایمنی هوانوردی از منظر ایکائو یا سازمان جهانی هواپیمائی غیر نظامی مناسب دیدم در این بخش مستندا اهداف استراتژیک ایکائو را برای سال های 2005تا 2010 مرور نمائیم و شاخص های اجرائی ایمنی را به عنوان هدف مهم استرا تژیک ایکائو مورد کنکاش قرار دهیم . و از این طریق بطور مستند و مستدل به راههای عملی مورد نظر ایکائو برسیم .

استراتژی جامع ایکائو برای ارتقاء ایمنی هوا نوردی

واشنگتن ، اول فوریه سال 2005 در ادامه تلاشهائی که برای ارتقاء امنیت هوانوردی در سراسر جهان انجام  میشود ، ایکائو ،سیاست های جدید خود را برای شفافیت بیشتر، نتایج بازرسی هائی که بمنظور یافتن کوتا هی های برقراری ایمنی هوانوردی است اعلام نمود ، که آنها شامل دو مولفه کلیدی در چارچوب استراتژی جامع ایکائو است.

1-1 کشورهای عضو برای حضور فعال در ارسال اخبار مربوط به بحران ایمنی همدیگرتشویق شوند ، بطوریکه این تعامل اطلاع رسانی موجب تاثیر مثبت در ایمنی هوانوردی جهان شود.

2-1 ایکائو بایستی تمام گزارشات مربوط به بازرسی - soaps - این اقدام موجب تضمین اجرای توصیه ها و استانداردهای ایکائو خواهد شد - . - sarps

بنابراین می توان گفت دردو تصمیم مهم و کلیدی برای ارتقاء ایمنی هوانوردی جهان عبارتند از:
اول: تعامل اطلاع رسانی کشور های عضو دوم : اطلاع رسانی ایکائو در خصوص نتایج بازرسی های soaps بدون شک برای ارتقاء ایمنی هوا نوردی کشورمان ما هم بایستی خود را در مسیرتعامل این دو تصمیم بین المللی قرار دهیم و حتی از این ابزار، به عنوان فرصت مناسب خروج صنایع هواپیمائی غیر نظامی از تحریم بهره بجوئیم و باور داشته باشیم که استفاده از این نوع فرصتها با تدبیر مناسب کاری شدنی و ممکن است .

تلاش حقوقی و بین المللی برای خروج صنایع هواپیمائی غیر نظامی از تحریم

اینجانب در اردیبهشت ماه سال جاری در مقاله ای تحت عنوان » چراغ خطرصنعت هواپیمائی روشن شده است « به راههای تقویت ایمنی پروازها اشاره ای داشتم که بخشی از آن به امکان خروج صنایع هواپیمائی غیر نظامی از تحریم مربوط میشد که عینا تکرار می کنم : از آنجائیکه سازمان هواپیمائی کشوری ایران در زمستان سال 83 طی یک پیشنهاد که در قالبworking paper به ایکائو ارئه نموده و در آن تاثیرات اجتناب ناپذیر تحریم ایالات متحده آمریکا بر علیه کشور جمهوری اسلامی ایران را روی هواپیماهای مسافر بری و ایمنی پروازها تصریح و تاکید کرده است و خواستار رسیدگی و رفع تحریم شده است که خوشبختانه تیم3 نفره دفتر همکاریهای فنی ایکائو - T C B - در هفته آخر فروردین ماه سال 1384 در پاسخ به این اقدام خو ب هواپیمائی کشوری ، به ایران سفر کرده و در این خصوص ب بررسی موضوع پرداخته است و هنوز آثار این بررسی های فنی در ذهن تیم اعزامی ایکائو باقی است .

جا دارد سازمان هواپیمائی کشوری از فرصت پیش آمده کمال بهره برداری را کرده و اعلام نماید که هر دو هواپیمای سانحه دیده ، جزء هواپیماهائی است که مشمول تحریم آمریکاست و لازم است سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری » ایکائو « که سازمانی تخصصی و غیر سیاسی است به وظائف خود جدی تر عمل کرده و ادعای دفتر همکاریهای فنی ایکائو را مبنی بر توانائی تاثیر گذاری و سرعت بخشی به فرایند خروجد بخش صنایع هوائی غیر نظامی از تحریم را به منصه ظهور برسانند . پیگیری و پا فشاری بر این خواسته منطقی با بیانیه مأموریت و نگاه یکپارچه ایکائو consolidated vision and mission » «statement مطابقت دارد ، بیانه ای که در آن ایکائو را یک آژانس تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد معرفی کرده که به

منظور رسیدن به ایمنی پرواز، امنیت پرواز و توسعه پایدار در حوزه هواپیمائی غیر نظامی از طریق جلب مشارکت و همکاری همه اعضاء خود تأسیس گردیده است. ایکائو برای تحقق این منظور برای یک دوره 5 ساله 2005-2010 - میلادی - در شش محور به تدوین استراتژی پرداخته است که سه مورد آن بطور مستقیم و سه مورد دیگر بطور غیر مستقیم به بحث ما مربوط شده و می تواند مورد استفاده قرار گیرد . بعبارت دیگر سازمان هواپیمائی کشوری ایران بایستی به استناد اهداف ششگانه استراتژیک ایکائو این مساله را مجدانه پیگیری نماید ، مخصوصا بندهای زیر از اهداف ششگانه استراتژی ایکائو می تواند مورد استناداین ادعا قرار گیرند.

-1افزایش ایمنی هوانوردی جهانی  

-2 افزایش امنیت هوانوردی جهانی    

-3 حفظ شرائط عملیاتی هوانوردی

اهداف استراتژیک ایکائو برای دوره :2005-2010

-1  افزایش ایمنی هوا نوردی جهانی

-2  افزایش امنیت هوانوردی جهانی

-3  کاهش تاثیرات نا مطلوب زیست محیطی عملیات هوا نوردی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید