بخشی از مقاله

چکیده

عفاف، ملکه اي نفسانی است. تمام انسان ها فارغ از جنسیت، دین و فرهنگ خود، ذاتا تمایل به عفت دارند. ازجمله نمودهاي عفاف در ظاهر افراد، پوشش و حجاب مناسب است که رعایت این امر یکی از واجبات و ضروریات انکارناپذیر دین اسلام به شمار می رود. لذا همه مسلمانان هم به دلیل تمایل فطري و هم به خاطر دستور صریح قرآن کریم و تأکیدات مکرّر پیامبر اکرم - ص - و اهل بیت معصومین - ع - نسبت به این مسأله مهم، باید حدود حجاب اسلامی را رعایت کنند. ولی در کمال تأسف هر روز شاهد کمرنگ شدن بیش از پیش این حکم الهی در جامعه به خصوص در بین جوانان و دانشجویان هستیم. تحقیق پیش رو پس از بررسی آیات حجاب در قرآن کریم به عوامل گسترش بدحجابی در جامعه و پس از آن راهکارهاي اجرائی ترویج این اصل ضروري در بین دانشگاهیان پرداخته و بیست و پنج پیشنهاد عملی در این مورد ارائه کرده است.

مقدمه

اعتقاد به حجاب، جزء ضروریات غیر قابل انکار معتقدات اسلامی و التزام عملی به آن از جمله شرایط زندگی یک مسلمان به حساب می آید. لزوم پوشش زن در برابر مرد نامحرم، یکی از واجبات دینی است که در قرآن کریم به آن تصریح شده و همه فقهاي اسلامی در آن اتفاق نظر دارند. لذا در جامعه اسلامی، داشتن حداقل هاي پوشش دینی از جمله شرایط فعالیت هاي اجتماعی و حضور بانوان در جامعه، محسوب می شود. در واقع، دین اسلام با طرح پوشش زن، از سویی به حرمت و ارزش زن توجه نموده و از دیگر سو مانع فساد انگیزي و ناهنجاري هاي ناشی از اختلاط نامطلوب زن و مرد و شیوع فساد و فحشا در جامعه شده است.

حجاب، باعث انحصار کامیابی هاي جنسی در محیط خانواده و خلوت همسران در خانه شده و از طغیان غریزه جنسی و تباهی ناشی از آن جلوگیري می کند. بر این اساس، حضور زن در جامعه نه با جنسیت که با شخصیت خود و صرفا براي کار و فعالیت اجتماعی خواهد بود. بنابراین می توان به جرأت اذعان کرد که حکم وجوب حجاب، یکی از پیشرفته ترین احکام دین مبین اسلام می باشد که نگاه جامع این آئین الهی به تمام جوانب زندگی بشر را نشان می دهد.

ولی متأسفانه، این مسأله اعتقادي – فرهنگی، جایگاه واقعی خود را به خصوص در بین نسل جوان و دانشگاهی، پیدا نکرده و در  بین آنان نهادینه نشده است. امروزه، جامعه ما شاهد رواج بدحجابی و آثار و پیامدهاي ناگوار فرهنگی، اخلاقی، امنیتی و... ناشی از آن می باشد. پیامدهایی مثل تضعیف اعتقادات دینی، گسترش فساد و تباهی، سقوط ارزش زنان و دختران، کمرنگ شدن حضور مثبت زنان در جامعه، برهم خوردن نظم روابط عاطفی و جنسی و در نتیجه افزایش بیماري هاي روحی و روانی، ایجاد نا امنی و سلب آرامش افراد، افزایش بی علاقگی به ازدواج در بین جوانان و تزلزل بنیان خانواده از جمله پیامدهاي جبران ناپذیر این معضل فرهنگی در جامعه است.

به راستی، چرا با تمام تأکیدي که در احکام اسلامی به این امر ضروري شده است، بیشتر و یا حداقل، برخی از افراد جامعه ما بدان ملتزم نیستند؟ چرا دختران جوان ما همانند مادرانشان، حجاب کامل را رعایت نمی کنند؟ چرا بدحجابی و ظواهر نه چندان دینی، رفتارهاي زننده و روابط غیر قابل قبول دینی و عرفی در بین جوانان ما وجود دارد؟ چه عواملی موجب به وجود آمدن بدحجابی در جامعه به خصوص در محیط هاي دانشگاهی شده است؟ چگونه می توان فرهنگ حجاب و عفاف را در دانشگاه ها نهادینه کرد؟ چه راهکارهاي عملی براي ترویج این فرهنگ در دانشگاه هاي ما وجود دارد؟ تحقیق حاضر در صدد پیدا کردن راهکارهاي اجرایی، جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در محیطهاي دانشگاهی و ارائه پیشنهادهاي عملی براي گسترش این امر مهم در بین دانشجویان می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید