بخشی از مقاله

عفت به معناي خویشتن داري، تسلط بر نفس و نقطه مقابل شهوت و شکم پرستی اس ت که ریشه در فطرت آدمی دارد و ناشی از پاکی درونی انسا ن است. تا انس ان ازدرون پاك و با تقوا نباشد نمی تو اند در رفتار و اعمال، خویشتن دار باشد. عفاف می تواند بزرگترین پشتیبان و نیروي م حرکه باشدکه به توسعه و پیشرفت، شتاب دهد. علت اینکه دشمن در ترو یج بی عفتی و بی بندو باري از هیچ ف رصتی دریغ نمی ورزد این است که اگ ر جامعه آلوده به بی عفتی گردد، فساد و آلودگی فراوان شده و افراد به لاابالی گري و در نتیجه به بی تفاوتی کشیده خواهند شد و او می توان د بر فکر و فرهنگ و اقت صاد و سایر امور آن کشور مسلط شود.

امروزه بشریت علی رغم دستیابی به تکنیک تمدن در پدیده شوم ابتذا ل و بی بند و باري، سخت حیران و سرگردان است که باعث دستیابی سرمداران استکبار جهانی به اهداف سیاسی و اقتصادي خود شده است می توان گفت که همه ي بی عفتی هاي موجود در دنیاي امروز تح قیرکردن اصول عفاف و تقواي در امور جنسی است . براي کنترل شهوات راهکارها بسیاري ارائه شده است که اهم این راهکارها عبارتند از: تقویت و تثبیت ایمان و اعتقاد، ترغیب به حجاب و پوشش، ازدواج سنگر عفا ف، و برنامه هاي دولت اسلامی براي اشاعه ي عفاف، که ما درای ن نوشتار درصددیم با ارائه ي راهک ارهایی براي رسیدن به ملکه نفسانی عفاف که حا صل آن مصونیت و در نتیجه قرب و نزدیکی به خداوند خواهد بود؛ را از دید گاه قرآن و روایات بررسی کنیم.

مقدمه :

پیروي از هواهاي نفسانی یکی از اصلی ترین عوامل شکست و خواري انسان در طول تاریخ بوده است که انسانهاي بسیاري را به دام خود افکنده و از اوج عزت و کمال به حضیض ذلت کشانیده است. ارتکاب گناه و تمایل به بی عفتی ،بسیاري از وقایع تاریخی را تحت الشعاع خود قرارداده است. اسلام خواستار عزتمندي، تکامل و پیشرفت بشرا ست و انسان را از فرو رفتن در مسائل پست و حقیر و منجلاب فساد و فحشا برحذر می دارد خداوند به انسان ، قدرت و اختیاري عطا کرده است که می تواند از همین نیروي شهوت به سلامت بیرون آید و ضمن برخورداري از آثار و برکات عفت ورزي در دنیا - سلامت نسل و ناموس - از رهگذر مبارزه باهواي نفسانی و امیال شیطانی، زمینه نزول رحمت الهی را فراهم آورده و به بالاترین درجه کمال و معنویت برسد.

درعصر ارتباطات و فضاي رسانه اي امروز که زمینه گناه و آلودگی به صورت گسترده اي فراهم است، داشتن جامعه اي عفت مدار، نیازمند بسترسازي هاي فراوان مذهبی، علمی، فرهنگی وخانوادگی است. - اخوي،. - 5:1391 در این نوشتار بنا شده، مسئله عفاف و پوشش از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحقیق قرارگیرد و با بیان معناي عفاف ،فطري بودن آن، عفت درقرآن، ارزش انسان عفیف و اختصاص آن به همه افراد جامعه - اعم از زن و مرد - ، که درفصل آخر نیز به راهکارهاي تحول فرد و جامعه در قرآن و راهکارهاي ترویج و گسترش عفاف پرداخته شده است. امیداوریم این نوشتار کوتاه زمینه لازم را براي آشنایی بیشتر حقیقت جویان با احکام الهی فراهم کرده باشد.

.1 معنی عفاف :

امروزه وقتی واژه عفت به کار می رود بلافاصله معناي چادر و یا پوشش کامل زن به ذهن می رسد و حال آنکه پوشش کامل و یا چادر فقط می تواند در ردیف علائم و نشانه هاي عفت تلقی گردد. این انصراف ذهن از واژه عفت به چادر یا پوشش کامل زن نتیجه جفا و تعلیمات تک بعدي به و ناصواب است - سلیمانپور، - 1388 یکی از ارزشهاي والاي انسانی و اسلامی که سرچشمه ارزشهاي دیگر وموجب آثار درخشان معنوي است خوي عفت می باشد و در قرآن و روایات بسیار از آن تمجید شده ،با این اشاره به مطالب زیر می پردازیم: صاحب مفردات دررابطه با معناي عفت چنین می گوید »عفت حالتی در نفس است که انسان را از غلبه تمایلات و شهوت باز می دارد.

« - راغب اصفحانی،. - 573:1412 و در مجمع البحرین آمده »عفت بازداري روح و روان ازگناهان و همچنین نگهداري خویش از دراز کردن دست سوال به سوي دیگران است« - طریحی، 1375:5،. - 102 در مقاییس الغه هم آمده عفت در اصل به دو معنی است »:نخست خودداري از انجام کارهاي زشت ودیگري کم بودن چیزي. لذا عرب به باقی مانده شیردر پستان مادر - عفه - می گوید .« ولی ازکلام راغب اصفهانی استفاده می شود که هر دو معنی به یک چیز بر می گردددزیرا افراد عفیف به چیز کم قانع هستند.

- ابن فارس ،:1404 . - 3/4 و درلسان العرب آمده که »عفت عبارت است ازخودداري کردن ازآنچه حلال وپسندیده نیست - .«ابن منظور،. - 2677:1426 درمعراج السعاده آمده که عفت عبارت است از »مطیع شدن قوه شهویه از براي قوه عاقله تا آنچه امر فرماید درخصوص اکل وشرب و نکاح ، متابعت کند، و از آنچه نهی فرماید اجتناب نماید. وآن حد اعتدال است ،که در شرع و عقل پسندیده است. ودو طرف افراط و تفریط آن مذموم و ناپسند است.« - نراقی ،. - 316:1383  

مقدار و چگونگی مصرف و مسائل جانبی آن پیوندي تنگاتنگ با فرهنگ و آداب و رسوم و باورهاي آحاد آموزه هاي دینی ما مشحون از تدابیر در مصرف و تقدیر در معیشت است. متاسفانه مصرف در سال هاي اخیر از روحیات مشکل ساز برخی از ما ایرانیان شده است. در التحقیق هم فرق بین عفت و تقوا این است که عفت به معناي حفظ نفس ازشهوات انسانی است چنانکه تقواحفظ نفس ازانجام گناهان .بنابراین عفت یک حالت درونی ولی تقوابراعمال خارجی نظارت دارد - مصطفوي،1368 :ج. - 180/8 پس عفاف و پاکدامنی به عنوان یک حالت نفسانی یعنی : رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل وایمان ،تحت تاثیرقوه ي شهوانی نبودن ، شره نداشتن از آن افرادي که تا در مقابل یک شهوتی قرار می گیرند بی اختیار می شوند و محکوم غریزه ي خودهستند نبودن . - مطهري،152،. - 1379

.2 فطري بودن عفاف

میل به پوشیدگی و عفاف ریشه درفطرت آدمی دارد انسان وقتی متولد می شود معرفتی همراه دارد .خدامی شناسد وبا رسول خدا بیگانه نیست. او خوبی ها وخیرها می شناسد و بدي و شرور را نیز ازخیرها تمییز میدهد البته دراثر تاثیرات محیط و متعلق انسان به دنیا ممکن است این فطرت هاي آشنا متروك و در مقام راهنمایی عمل صاحب فطرت ابراز وجود نکند و به همین دلیل خداوند انبیا را فرستاد تا با هشدارها آن معرفت را به یادشان آورند افتادن در چنین دامی برحذر می دارد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید