بخشی از مقاله

چکیده

نهاداجتماعی بسیج یقینا به عنوان یکی از الطاف و برکات الهی بر جوامع اسلامی است که از همه اقشار مختلف از زن و مرد و پیر و جوان، با گرایشها و سلایق مختلف در آن گرد آمده اند و این تنوع و تکثر در عین وحدت در ذیل عنوان بسیج, رمز ازبین بردن آسیب های اجتماعی درهمگرایی و وحدت زایی جامعه میباشد. در هر کشوری نیروی فعال و خلاق که باعث پیشرفت جامعه و توسعه ی آن در همه ی زمینه ها می شود نیروی جوانان خلاق درجامعه است،جستار حاضرکه با شیوه ی مروری تدوین گردیده با هدف مطالعه ی اهمیت و ضرورت جامعه وتشکیل بسیج درحل آسیب های اجتماعی در کشور اسلامی با بررسی علایق جوانان و دانش آموزان انجام گرفته است که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که توجه به علایق نیروی قشر جوان و تدوین برنامه ها و اهداف ملی در قالب علایق آنان و نفوذبه افکار و قلب جوانان درتربیت اسلامی وجامعه ی اسلامی ترغیب و جذب جوانان به حوزه های بسیجی ومذهبی واطاعت ازخط مشق رهبری در زندگی روزره امری مؤثربوده .وباعث اصلاح جامعه می شود.

واژههای کلیدی: اجتماع جوانان،نهادهای بسیجی،نوجوانان،اسلام ناب محمد - ص -

مقدمه

دردنیای کنونی وبا پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن تکنولوژی و وارد شدن انسان ها به تمدن آسمان مجازی واعتیاد شدید نسبت به آن از حضور آنها در صحنه های مذهبی و اعتقادی به قدر زیادی کاسته است.شبکه های مجازی از جمله تلگرام ،واتس آپ ،اینیستاگرام وبازی های جهانی که بدون هیچ بن بستی وارد جامعه ی کشور عزیزمان شده وآسیب های اجتماعی را تشدید می بخشند واز این طریق فرهنگ و اندیشه های خائنانه ی کشورهای غرب را وارد اذهان جوانان ونوجوانان وحتی کودکانمان نموده و حق و حقیقت ونماز را از این طریق به خطر انداخته وازذهن ها پاکمی کند . لذا برای مقابله با این جنگ خطرناک و خانمان سوز که از آن به عنوان جنگ افکار یا جنگ سرد یاد می شود،نیازمند حضور افرادی دلسوز و وافادار نسبت به دین مبین اسلام درجامعه هستیم که با تکیه بر ارزش های هشت سال دفاع مقدس و توجه بر فرمایشات ائمه ی اطهار و سخنان ارزشمند امام راحل حضرت امام خمینی - ره - با پیشوایی مقام معظم رهبری امام خامنه ای ،در بطن جامعه واجتماع پرچم مقدس اسلام رابردست بگیریم.

که با نگاه بر تاریخ انقلاب اسلامی به جرأت می توان گفت :بسیج و بسیجیان فرهنگی همچون خورشیدی گرم و بخشنده در آسمان مبارزه با کفر و وبی دینی می درخشد. در تاریخ اسلام نیز مقاومت و پایداری افرادی معتقد و وفادار از دین و شرف ورهبرومیهن خود در برابر دشمنان دیده می شود.از جمله حرکت شجاعانه پیامبراکرم - صلی االله علیه و آله - در صفوف مقدم نبرد با دشمنان، مبارزه یک تنه حضرت امیر - علیه السلام - با قویترین پهلوان عصر خویش آنجا که یک ضربت او بر همه عبادات جن و انس برتری یافت و ایستادگی شجاعانه مظلومان کربلا در برابر سپاه بیشمار قساوتپیشگان یزیدی همه و همه برگهای زرینی از پرونده درخشان شجاعتهای اعجابانگیز تربیتشدگان مکتب اسلام ناب یعنی تفکر بسیجی درجامعه است.

نبرد تن با تانک، نبرد نوجوانان دریادل بسیجی با رزمدیدهترین فرماندهان دشمن و نبرد پابرهنگان جانباخته با میدانهای بیترحم مین و انفجار، پیشروی به قلب دشمن زیرباران آتش دشمن و بالاخره نبرد بدن با فولاد و آتش، جملگی آثار انکارناشدنی تحولی هستند که تفکر بسیجی در همه معیارهای محاسباتی انسان مومن ،معمارپدید آورنده ی آن است.سرگذشت فرماندهان شهید که بهمانند ستارگان درخشانی آسمان مصفای انقلاب اسلامی را منور کردهاند، گواهان صادق این حقیقتند که تفکر بسیجی درجامعه محرک مقدسی است که همواره بهترینها را مشتاقانه به سوی سهمگینترین میدانهای مبارزه و نبرد سوق میدهد.

شهیدان گرانقدری نظیرچمران، خرازی، حاج همت، باقری، باکریها، میثمی، چراغی، کریمی، بروجردی، شفیعزاده، زینالدین و ... الواح زرین دفتر عشق و شهادت و مکتب تفکر بسیجی هستند. در عصر حاضر هم، بسیج مردم در جریان تحریم تنباکو و مبارزه بر ضد استعمار دولت انگلیس به فتوای مرحوم میرزای شیرازی و قیام پانزده خرداد در سال 1342در برابر ظلم و خیانت رژیم پهلوی و استمرار مبارزه آنان تا سرنگونی حکومت شاهنشاهی در 22 بهمن 1357 ماهیت بسیجی دارد.»سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی درجامعه باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی، بسیج در نظر امام مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی توانند آن را بشناسند، هر گاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام االله فرا می خواند و می تواند سرتاسر یک کشور را بسیج نماید، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالیه آن است.«

از نظر حضرت امام برای پیدایش و تقویت روح ایمان در میان مردم که موتور حرکت بسیج هستند؛ دو عامل نقش بی بدیل و غیر قابل انکار دارد؛ یکی مساجد، دیگری روحانیت.مساجد مرکز بسیج مردمی بر ضد اهداف شوم دشمن است. مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش حرکت های اسلامی بوده، از مسجد، تبلیغات اسلامی شروع می شده است و حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در بیرق اسلام از مسجد بوده است، همیشه در صدر اسلام مسجد مرکز حرکات و مرکز جنبش ها بوده است. در هر کشوری نیروی فعال و خلاق که باعث پیشرفت و توسعه ی آن در همه ی زمینه هااقتصادی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی می شود ،نیروی جوانان است.

قشر جوان با روحیه ای وصف ناپذیر و تمام نشدنی می تواند آرمان ها و اهداف اعتلای ارزش های هر کشور را به تحقق برساند.لذا کشورهای غرب و دشمنان اسلام با آگاهی کامل نسبت به این موضوع جوانان پاک و عزیزمان را موردهدف قرار داده تا با نفوذ درروان آنان وانحراف افکار و اذهان آنها ،ریشه ی ارزش های اسلامی را در قلبهای آنها پاک کند.برهمین اساس وباتوجه به مطالب فوق اهمیت حضور بسیج در بطن جامعه وسایرسازمان ها و نهادها ی دولتی بیش از بیش دیده می شود. در این مقاله با توجه به اهمیت بسیج و ضرورت تحقق آن ، شیوه ها و راهکارهایی رابرای حضور فعال مردم در نهادهای بسیج اشاره خواهیم نمود.

نهادهای اجتماعی

در کشور های پیشرفته وجود نهاد های اجتماعی سالم ،با حضور سیل عظیم مردم به صورت فعال و کارآمد به عنوان یک مهره ی اساسی شناخته می شود.این در حالی است که برخی از نهاد های اجتماعی نقش حیاتی در یک کشور می تواند ایفا نماید.از جمله نهاد های اجتماعی مهم ،نهاد اجتماعی بسیج می باشد.نهاد اجتماعی بسیج در زدودن آسیب های اجتماعی موجود در جامعه از نظر مذهبی و اعتقادی می تواند به عنوان یک کلید اساسی شناخته شود.لذا حضور فعال جوانان در نهاد اجتماعی بسیج باعث افزایش کارایی و کار آمدی این نهاد در جامعه می شود.

مفهوم نهاد اجتماعی بسیج

نهاداجتماعی بسیج مفهوم عمیقی دارد که همزاد با انقلاب اسلامی و همراز آن و همگام با تحولات و رخدادهای انقلاب است، بسیج آشکارتر و معروفتر از آن است که تعریف شود.امابه طور کلی، از لحاظ لغوی به معنای سامان و اسباب ساز و سازمان جنگ : عزم و اراده ، آماده سفر شدن و آماده ساختن نیروهای نظامی یک کشور برای جنگ می باشد. هرچند که بسیج در افکار عمومی و در اصطلاح به معنای یک حرکت منظم و سازمان یافته ی اجتماعی است وبا توجه به فرهنگ و عقاید هر جامعه در شرایط خاص از جمله جنگ ،وشرایط غیر مترقبه و حتی در زمان صلح وآرامش به صورت آماده باش وجود دارد. در اساسنامه بسیج مستضعفین ، بسیج را به این صورت تعریف کرده اند »: بسیج نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه می باشد . «باتوجه به این تعاریف می توان گفت که بسیج به عنوان یک نیروی دلسوز و جان بر کف در راستنای تحقق ارزشها و آرمان های هرکشور در تمامی سنین و درهرجنسی وآماده باش شناخته می شود.

اهمیت و ضرورت تشکیل نهاداجتماعی بسیج در جمهوری اسلامی ایران

در تاریخ انقلاب اسلامی اهمیت تشکیل نهاداجتماعی بسیج بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر نظام فاسد شاهنشاهی به وضوح قابل رؤیت است.حضور فداکارانه و دلاورانه ی مردم در لباس شریف بسیج جهت حفظ و صیانت ازآرمان های انقلاب ارزشمند اسلامی دربرابر حملات دشمن ،صحنه ای است که بر کسی پوشیده نیست .که این مسئله اهمیت تشکیل و رواج بسیج را درهر کشوری به وضوح نشان داد. .دستور تشکیل بسیج از طریق امام راحل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه گردید که امام در این خصوص فرمودند: » الان در راس همه مسائل اسلامی ما قضیه مواجهه با آمریکاست .باید تمام تجهیزات ما بطرف این دشمن باشد. مبادا یک وقتی یک تبلیغات سویی بشود و نظرهای ما تشتت پیدا بکند و افکارمان افکار مختلف بشود ... باید الان همه افکار ها یک چیز باشد . چطور در ان وقتی که ما مواجه با این قدرت شیطانی داخلی بودیم هیچ دیگر تشتتی در کار نبود .

همه با هم یک فکر داشتید و االله اکبر می گفتید و مقابله با یک چنین قدرتی می کردید شما الان می دانید که مقابله ما با یک قدرتی است که قدرتش صدها برابر زیادتر از آن قدرت قبلی است . شما امروز یک چنین حالی دارید و مملکتمان یک چنین حالی دارد . مملکت شما الان یک حالی دارد که اگر دیر بجنبیم برای همیشه تا آخر از بین رفته ایم . همه باید یکصدا باشند .سرو صدای امروز حفظ مقابله با آمریکاست ... باید همه قوایمان را مجتمع کنیم برای نجات دادن این کشور باید اگر مسائلی برایمان پیش بیاید هرچه هم سخت باشد تحمل کنیم . باز هم من تکرار می کنم که بدانید شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر غفلت بشود مملکتتان از بین می رود ، غفلت نباید بکیند غفلت نکردن به این است که همه قوا را و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید ، هرچه تظاهرات بر ضد آمریکا بکنید قوای خودتان را مجهز بکیند و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید