بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله با رویکردي توصیفی- تحلیلی ،به بازشناسی معماري اقلیمی مناطق گرم و مرطوب ایران پرداخته است و نگارندگان بر اساس مطالعات کتابخانه اي و میدانی انجام شده،راهکارهایی را بیان نموده اند که اجراي آنها در معماري و شهرسازي این مناطق،تاثیر بسزایی در دستیابی به معماري پایدار خواهد داشت.راهکارهاي ارائه شده ،بعضا بر اساس تجربیات معماري تاریخی این مناطق می باشد و به منظور درك ملموس تر این راهکارها از بیان گرافیکی متناسب با موضوع استفاده شده است.راهکارهاي ارائه شده در دو مقیاس طراحی شهري و معماري قابل استفاده می باشند و به منظور سهولت در استفاده از این راهکارها،در پایان مقاله جدولی براي معماران و شهرسازان ارائه گردیده است.

-1 مقدمه

یکی از اساسی ترین تعاریف توسعه پایدرار که توسط کمیسیون بین المللی برانت1 ارائه شده است ،عبارت است از:"توسعه اي که نیازهاي فعلی را بدون خدشه دار کردن توانایی نسل آینده براي برآورده ساختن نیازهاي خود برآورده نماید." - الیوت،. - 57 :1387تلاش در جهت تطبیق معماري با تعریف فوق باعث شد تا معماران و شهرسازان به بازشناسی پدیده هاي تاثیر گذار در معماري بپردازند.این مداقه باعث بوجود آمدن جنبش هایی نظیر »جنبش معماري اکوتک« گردید که یکی از اهداف مشترك آنها، استفاده بهینه از شرایط اقلیمی یک منطقه براي تامین انرژي هاي مورد نیاز ساکنان بناهاي معماري می باشد.

استفاده بهینه از عناصر اقلیمی جهت تامین شرایط آسایش ساکنان یک بنا ،در معماري ایران سابقه اي طولانی دارد.قدمت استفاده از این روش ها باعث ابداع و تحول برخی عناصر معماري نظیر بادگیر،پایاب،سرداب،شوادان،غلام گردش و ... شده است.استفاده از این عناصر در معماري علاوه بر اینکه امکان استفاده بهینه از عوامل اقلیمی هر منطقه را فراهم می نمودند،باعث هویتمندي معماري و فرهنگ مردم مناطق مختلف نیز گردیده است. نوشتار حاضر با استفاده از تجارب معماري تاریخی ایران در مناطق گرم و مرطوب ،به ارائه راهکارهایی جهت استفاده از انرژي هاي تجدید پذیر موجود در منطقه می پردازد که امکان استفاده از آنها براي نسل حاضر و نسل هاي آینده امکان پذیر می باشد.

-2موقعیت جغرافیایی و ویژگی هاي اقلیمی

مناطق گرم و مرطوب ایران در قسمت جنوبی ایران و در حاشه خلیج فارس و دریاي عمان واقع شده اند و به همین دلیل بعضا این مناطق با لفظ مناطق سواحل جنوبی ایران نیز یاد می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید