بخشی از مقاله

چکیده:

با توجه به تغییر رویکرد نظام جمهوري اسلامی، همان گونه که اشاره شد، جنگ نرم در حال حاضر در اولویت نخست اقدامات براندازانه دشمن علیه نظام جمهوري اسلامی ایران قرار دارد.
در این زمینه، مهم ترین اقدام، پیشگیري و مقابله با عواملی است که می¬توانند جنگ نرم را ممکن سازد.همچنین با توجه به آغاز بیداري اسلامی در منطقه و الگو بودن انقلاب اسلامی به عنوان اولین و تنهاترین نظام اسلامی مستقل، نیاز به شناخت جنگ نرم، روش ها، ابزارها، اهداف و راه¬هاي مقابله با آن از اهمیت ویژه¬اي برخوردار است. بنابراین براي حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهاي آن از آسیب ها، لازم است راهبردهاي جنگ نرم شناسایی شود و راهکارهاي متناسب با آن ارائه گردد.

مقدمه:

پیشینه جنگ دشمن به آغاز زندگی بشر بر میگردد زمانی که شیطان سعی در گمراه کردن انسان میکرد. اما مصادیق بارز دیگري از جنگ نرم وجود دارد که میتوان به جنگ نرم گاندي در هند، براندازي لهستان، یوگسلاوي، گرجستان اشاره کرد. کتابهایی که در زمینه جنگ نرم نوشته شده کم است از جمله این کتب میتوان »جنگ نرم« از داوود رنجبران و »جنگ نرم« احمد حسین شریفی را نام برد.

با گذشت بیش از 33 سال از انقلاب اسلامی ایران، این کشور همواره در معرض انواع جنگهاي دشمن قرار داشته است. جنگ سیاسی، نظامی، روانی، سلاح هاي نامتعارف بیولوژیک، استفاده از عوامل داخلی و ضد انقلاب، تحریک همسایگان و دشمنان خارجی و .... اما تاکنون با عنایت الهی و تدابیر حیات فصل حضرت امام خمینی - ره - و به دنبال ایشان، تدابیر رهبر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خامنهاي و با حضور میلیونی و آگاهانه مردم، با پیشگامی نیروهاي بسیجی این اقدامات بدون اثر مانده است؛ اما دشمن همچنان در صدد ضربه زدن به نظام اسلامی است و از هر روزنه و با هر دسیسه و نقشهاي به دنبال اهداف خویش است و در آخرین اقدام، به طور رسمی جنگ نرم را به اجرا گزارده است.

در همین ارتباط کمیته نیروهاي مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در لایحهي بودجه سال 2010 براي براندازي نرم و شبکه سازي اینترنتی بودجهي 55 میلیون دلاري تصویب کرده است. این بودجه و سیاستهاي مندرج در آن نمودي از تغییر رویکرد جنگ سخت به جنگ نرم بر علیه نظام جمهوري اسلامی ایران است. در این رابطه مقام معظم رهبري میفرمایند: » دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهاي فرهنگی و ارتباطی پیشرفته، با شایعه دروغ پراکنی و با استفاده از برخی بهانهها میان مردم تردید و بدبینی ایجاد کند. جنگ نرم، یک جنگ سیاسی، فرهنگی و تبلیغاتی همه جانبه است.

دشمنان براي تغییر باورها و ارزش هاي اسلامی از روشها و ابزارهاي متعددي استفاده می کنند. پیشرفت تکنولوژي و استفاده از وسایل ارتباطات جمعی در چند دهه اخیر سبب شده دشمنان با بهره گیري از این منابع قدرت نرم، بر سیاست، فرهنگ و ارزش هاي دین و ملی کشورهاي جهان سوم به ویژه نظام جمهوري اسلامی ایران سیطره پیدا کنند. رهبر معظم انقلاب از اوایل دهه هفتاد نسبت به این شبیخون فرهنگی و جنگ نرم و ابعاد گسترده آن تذکر داده و راهکارهاي متعددي براي مبارزه با آن بیان نموده اند. دشمنان براي رسیدن به اهداف خود و تحمیل ارزش هاي غربی خود به جاي ارزشهاي دینی ما از هر راهی می کوشند. یکی از این راه ها، استفاده از جنگ نرم است.

جنگ نرم به دشمنان کمک می کند تا با خسارت کم، به صورت غیرمحسوس و اثرگذاري عمیق به بهترین نتایج خود برسند. دشمنان در این جنگ، اهداف متعددي را دنبال می کنند که مهم ترین هدف آنها تغییر ساختار سیاسی کشور مورد هجوم است.که جمهوري اسلامی ایران همواره درصدد رفع و خنثی آنها بوده است. دشمنان براي رسیدن به خواسته هاي خود در جنگ نرم از ابزارهاي متعددي استفاده می کنند که مهمترین آنها اینترنت و ماهواره است. به کارگیري این ابزارهاي پیشرفته، روش هاي جنگ نرم را به وجود می آورد. تفرقه آمیزترین روش جنگ نرم، جنگ روانی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید