بخشی از مقاله

چکیده

آموزش و پرورش در هر جامعهای زیربنای توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه است. بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد که کشورهای توسعهیافته از آموزش و پرورش کارآمد و کارآفرینی برخوردارند. براین اساس با الگوبرداری از زندگی اقتصادی مولا علی علیهالسلام که بعد از رحلت رسول اکرم شرایط سخت اقتصادی خود و محرومین را به شرایط رفاه نسبی تبدیل نمودند و از برکات کارآفرینی علی علیهالسلام همچنان شیعیان مدینه بهرهمند هستند.

همینک با بهرهگیری از مدل تأسیس بنگاههای کوچک اقتصادی علوی که به صورت ایجاد بنگاه و آموزش مهارت بود میتوان در هنرستانهای کشور الگوبرداری نمود و بجای هدایت تمام جوانان به سمت دانشگاه و تولید علم زمینه آموزش مهارت و تولید را در کنار صنعتگران فراهم نمود وکشور را از وابستگی به نفت رهانید و همینک اگر بخواهیم به شعار اقتصاد مقاومتی عمل کنیم و به تولید رونق دهیم باید نظام آموزش وپرورش را تغییر دهیم.  

به تربیت صنعتگر اهتمام ویژه داشته باشیم همانطور که در سایه سیاستگذاریهای صحیح این وزارتخانه در سالهای گذشته به جهش علمی رسیدیم همینک اگر بخواهیم در صنعت وکشاورزی نیز به رونق تولید دست پیدا کنیم وبسوی اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم باید این وزارتخانه به هنرستانها نگاه تولیدی داشته باشد. کشور ما در حالی ازمارآ بالای بیکاری خصوصاً نیروهای تحصیل کرده رنج میبرد که در یک قرن اخیر به شدت دچار کاهش تولید ناخالص ملی شده است و به یکی از کشورهای مطرح جهان در زمینه خامفروشی محصولات اولیه تبدیل شده است.

مقدمه

آموزش وپرورش در هر جامعه ای زیربنای توسعه اقتصادی, سیاسی , اجتماعی وفرهنگی آن جامعه است . بررسی عوامل موثر بر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش وپرورش توانمند وکارا وهمه جانبه نگری برخورداربوده اند وپیشرفت خود رامد یون نظام پویای آموزش وپرورش هستند. در حقیقت این وزارتخانه وظیفه اش شکل دادن به کشور است .متولیان آموزش ووپرورش در حقیقت نقشه آینده کشور را طراحی می کنند.

در سالهای اخیر از همت وسعی متولیان این وزارتخانه ما بیشرفتهای علمی شگرفی داشتیم واگر در این چند سال درعلم نانو – هوافضا وعلوم هسته ایی و سد سازی توانسته ایم جهانیان را مبهوت خود کنیم همه وهمه در سایه حرکت خوب این وزارتخانه در جهت فتح قله های علمی بوده است اما به نظر می رسد ما نتوانسته ایم در زمینه کشاورزی و صنعت رشدی همپای رشد علمی داشته باشیم.

زمانی که در اقتصاد مقاومتی حرف از توانمندسازی نیروی کار وافزایش بهره وری می شود مسلما پاشنه آشیل آن و زیر ساخت آن نمی تواند جز محصلین ودانش آموزان کشور باشد. ودرست در راستای رسیدن به همین هدف در بخشی از سند تحول بنیادین اموزش وپرورش به تربیت نیروهای کار افرین به عنوان یکی از اهداف این وزارتخانه اشاره شده است .وتربیت نیروی کار به نوعی بر عهده این وزارتخانه قرار گرفته است . درالگوی نظری زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی در سند تحول بنیادین برتاکید به الگوگیری از مفاخر دینی اشاره شده است .

در متن سند تحول چنین امده است "راهبری عوامل برای دستیابی به اهداف تربیت:بر اساس دلالت های فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران زیر نظام تربیتی و مدیریت، مسئولیت دارد تا همه عوامل موثر درون و برون سازمانی و فرآیند های محیطی را به گونه ای هماهنگ و همسو نمایدتا زمینه تربیت متربیان در راستای تحقق اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی فراهم آید. از این منظر راهبران ومدیران تربیتی با اسوه قرار دادن پیامبر اکرم - ص - و ائمه معصومین - ع - و بهره مندی از سیره هدایتی و سبک رهبری و مدیریتی ایشان در صدد هستند تا دستیابی به اهداف تربیتی و هدایتی نظام را تسریع و تسهیل نماید". "وهمچنین در سند تحول به وظایف مدیران به تربیت متربیانی با شرایط زیر اشاره شده است:

»به تکلیفگرایی، مسئولیتپذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقتشناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانونگرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزشهای انقلاب اسلامی.« براین اساس بسیار بجاست با بهره گیری از الگوی های غنی دینی نقشه راهی برای کار افرینی وایجاد اشتغال برای نسل جوان تهیه کرد ما برای رسیدن به اقتصاد اول منطقه ایی به همان اندازه که به نیروهای متخصص واندیشمند در زمینه علوم وفنون روز نیاز داریم به همان اندازه به کشاورز و دامدار وصنعتگر ماهر نیاز داریم.

وطبیعی است که در این حیطه نقش آموزش وبرورش از بقیه وزارتخانه ها پررنگتر باشد نگاه به این وزارتخانه باید از دید صرفا آموزشی خارج شود وباید از هنرستانها توقع تولید وکسب درامد داشت اگر دلسوزان وبرنامه ریزان این وزارتخانه صنعتگران وصادر کنندگان را به سمت این نیروهای کار بومی وپر انرژی - دانش آموزان - هدایت کنند .دیری نمی پاید که هزینه تولید در کشور پائین می آید. کشف نفت باعث وابستگی اقتصاد ایران در بازارهای جهانی به نفت شده است ومنجربه از هم پاشیدن بازار های کوچک ومحلی شده است. رشد تجارت خارجی در عمل به معنای تولید وصدور مواد خام مورد نیاز صنایع داخلی به خارج از کشور معنی پیدا می کند.

درست درهمین زمان با ورود نفت به اقتصاد کشور سیستم اموزش وپرورش هماهنگ وپکپارچه وارداتی از فرانسه جانشین مکتبخانه وسیستم استاد وشاگردی می شود در این سیستم - با توجه به انحلال بازارهای محلی - بجای اهتمام به تربیت صنعتگر وتولید کننده وبه اصطلاح امروزی کار افرین به اموزش صرف علوم وتربیت نیرو ی پشت میز نشین می پردازد تا نیروی کارادارات را تربیت کنند وکشور بدلیل رکود تولیدوکمبود صنعتگر مجبور به خام فروشی می شود وهمینک بعد از گذشت یک قرن در نگاهی گذرا به تاریخ پرفراز ونشیب کشورکه همینک در حال تبدیل شدن به یک کشور تک محصولی - تولید کننده نفت - است می توان به این نکته پی برد که میزان وابستگی اقتصادی به نفت کاهش تولید وافزایش بیکاری ودر نهایت کشوری وابسته به بیگانگان را طراحی می کند.

قضیه از انجا حساسیت بیشتری می گیرد که موج سینوسی افزایش و کاهش قیمت نفت طی سه دهه گذشته هر بار که اتفاق می افتد، تعدادی دیگر از کشورهای نفت خیز به این نکته پی می بردند که در این روزگار وضعیت به گونه ای نیست که بخواهند به درآمد حاصل از فروش نفت به عنوان بودجه ای پایدار حساب باز کنند. - 1 - نتیجه آن که بسیاری از کشورهای نفت خیز با انجام اقداماتی نظیر سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفت، خرید سهام شرکت های چند ملیتی و معتبر در بورس و توجه به صنعت گردشگری از میزان وابستگی اقتصادشان به نفت می کاهند؛ به طوری که اکنون نگرانی چندانی از تغییرات قیمت نداشته و به آن نه به چشم یک توطئه، بلکه بعنوان شرایط بازار نگاه می کنند.

از سوی دیگر کشورهای مصرف کننده نفت نیز هریک به نوعی به فکر یک جایگزین برای نفت هستند تا از اهمیت منطقه خاور میانه بکاهند واین حرکت تحت عنوان جایگزینی انرژِی پاک در اکثرکشورهای جهان اغاز شده است برای مثال "اوبا ما" رییس جمهوری امریکا یکی از شعارهای انتخاباتی اش این بود که وابستگی به نفت را کاهش می دهم وهمینک تا حدود زیادی به این وعده انتخاباتی خود عمل کرده است - 2 - ودر سایت انرژی امریکا با نمودار هر ساله میزان مصرف نفت کاهش می یابد اواین حرکت از سوی همه کشورهای جهان دنبال می شود دولتمردان ما طی چند دهه اخیر همواره شعار رهایی از وابستگی اقتصاد به نفت را سر داده اند،اما متاسفانه در عمل به اندازه شعار دادن موفق نبوده ایم.1 .وهمینک تعداد خریداران نفت ایران از 18کشور به 6 کشور رسیده است." - به نقل از سایت باشگاه خبرنگاران جوان -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید