بخشی از مقاله

چکیده:

مقدمه :کارکنان، ارزشمندترین دارایی سازمان و شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر هستند و توسعه بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشورها و به عبارت کلی توسعه ملی، جز با کمک منابع انسانی کارآمد میسر نیست .در دنیای مدرن افراد میزان قابل توجهی ازساعات روز را در محل کار سپری می کنند و میزان رضایت افراد از شغل در جنبه های مختلف روانشناختی اجتماعی اقتصادی و سایر جوانب تاثیر شگرفی برعملکرد بهتر آنها درمحل کار و همچنین رضایت کلی آنها از زندگی داشته و درنتیجه تاثیر مثبت آن برسایرجنبه های زندگی را نیز سبب خواهد شد.  با توجه به نقش مهم و حیاتی کارکنان بیمارستان در ارائه خدمات بهداشتی، این پژوهش سعی دارد با بررسی رضایت شغلی نیروی انسانی شاغل در این زمینه - به تفکیک بخش های سازمانی - و رتبه بندی بخش ها ، گامی در راستای شناخت بهتر مشکلات این گروه در کشور برداشته شود.

روش پژوهش : تحقیق حاضر از نوع کاربردی ، توصیفی ، پیمایشی به صورت مقطعی با هدف رتبه بندی بخشهای مختلف بیمارستان منتخب شیراز بر اساس شاخص های رضایت شغلی با رویکرد تاپسس فازی انجام شده است .جامعه آماری این تحقیق را کلیه پرسنل بیمارستان فوق تشکیل میدهند .نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای، انجامگردیده است. ابزار جمع اوری اطلاعات پرسشنامه بوده که پایایی و روایی آن بوسیله آلفای کرونباخ تایید شد.

یافته ها و نتایج : با استفاده ازپرسشنامه، میزان رضایت شغلی افراد شاغل در بخش های مختلف بیمارستان مورد ارزیابی قرارگرفته سپس اوزان اهمیت معیارهای رضایت شغلی با بهره گیری از نظرات 9 نفر از خبرگان تعیین شد. پس از آن ماتریس تصمیم فازی، ماتریس تصمیم فازی بی مقیاس شده، و ماتریس تصمیم فازی بی مقیاس شده وزن دار تشکیل شد .پس از تعیین حل ایده آل فازی و ضد ایده آل فازی برای هر معیار، و محاسبه شاخص شباهت، گزینه ها رتبه بندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که کارکنان بخش های زنان، پیوند، و آزمایشگاه، دارای بیشترین رضایت شغلی هستند.

مقدمه :

صاحبنظران مدیریت، کسب رضایت مشتری را از مهمترین وظایف و مسئولیتهای مدیریت سازمانها بر شمرده و لزوم پایبندی همیشگی و پایدار مدیران عالی به کسب رضایت مشتریان را پیششرط موفقیت به حساب آوردهاند. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان، ضمن اینکه نقاط ضعف و قوت یک سازمان را آشکار می سازد، زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقای سطح عملکرد فراهم میآورد - سید جوادین و یزدانی، . - 1384 با توجه به این مهم که وفاداری مشتریان در گرو رضایت آنها از خدمات سازمان میباشد و از طرفی منافع سازمان به طور مستقیم با منافع مشتریان در ارتباط می باشد، افزایش کیفیت خدمات که شاید تنها تفاوت میان سازمانها، همین سطح کیفیت خدماتشان باشد، راهی برای رسیدن به موفقیت در صنایع خدماتی نوین میباشد. 

بیمارستان ها نیز می تواند به عنوان کارخانه خدماتی، سازمان اداری، هتل، رستوران، آژانس مراقبتهای پزشکی، سازمان خدمات اجتماعی و ... توصیف نمود . این ویژگی پیچیده بیمارستان توجه علوم اجتماعی را به خود معطوف نموده است در مطالعهی لوربر و همکارانش - 2012 - 2 نشان داند که رضایت شغلی در میان مدیران پرستاری در مقایسه با سایر پستهای شغلی به طور معناداری بالاتر بود. مطالعه رولیو و همکاران - 2012 - 3در مورد 226 ماما در سنگال نشان داد بیشترین نارضایتی آن هامربوط به جنبه محیط کار میباشد.

در مطالعهی اسگید و همکارانش - 2014 - 5 تجربهی کارکارکنان، سنّ، نوع موسسات، جنسیّت و واحد کار پرستاران به طور معناداری با رضایت شغلی آنها ارتباط داشت. دانش کهن و همکاران - 1388 - با بررسی رضایتمندی شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازنا بود. نشان دادند که میانگین کل نمره رضایتمندی کارکنان شبکه 2/90 از 5 بود که سطح متوسطی از رضایتمندی شغلی را نشان میدهد. کمترین رضایتمندی مربوط به حیطههای عادلانه بودن حقوق و مزایا با میانگین 1/97 و آموزش و پیشرفت شغلی با میانگین 2/58 بود. ماهیت شغل با میانگین 3/73 و جو کاری با میانگین 3/58 حیطههای دارای بیشترین رضایتمندی بودند.

نظریه فازی را پرفسور لطفی زاده در سال 1965 مطرح کرد. این نظریه از زمان ارائه تاکنون، گسترش و تعمیق زیادی یافته و کاربردهای گوناگونی در زمینه های مختلف پیدا کرده است . منطق یا تئوری فازی که از آن به منطق نادقیق تعبیر شده است، بخشی از بحثهای کم نظیر تحقیق در عملیات است که در آن تبدیل داده های کیفی و کمی به شیوهای جدید انجام میشود - - Momeni .2006 اعداد فازی که یکی از ابزارهای تئوری فازی برای نشان دادن عدم قطعیت است، با تابع عضویت   مشخص میشود.

عدد فازی با تابع عضویت مثلثی که در این مقاله به منظور فازی کردن ارزیابیها استفاده شده است، به صورت تصویر 1 است و با s= - i,m,u - نشان داده میشود - Pahlevani, 2008 - .شکل ریاضی تابع عضویت نیز به صورت رابطه - 1 - نشان داده می شود . - - UWX UXO .DUDND R OX' 2007 - از آنجا که برای سنجش برخی از نظرات کارکنان از معیارهای کیفی و قضاوتی استفاده می شود و همچنین، برای معیارهای کیفی مقدار عددی وجود ندارد، ارزیابی آنها با مقادیر زبانی صورت می گیرد و بنابراین، مطابق با تحقیقات مشا به برای نشان دادن متغیرهای    زبانی از اعداد فازی مثلثی استفاده شده است - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید