بخشی از مقاله

چکیده

دراین مقاله سعی شده شاخص هاي موثر بر بر افزایش کیفیت مالیات مطالعه شود و سپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی این شاخصها اولویتبندي شوند. سوال اصلی این تحقیق این است که چه شاخصهایی بیشترین تاثیر را در نظام مالیاتی داشته و اولویت بندي آن ها براي تصمیم گیرندگان به چه صورت است ؟ با توجه به فضاي تصمیم گیري پیچیده اي که با آن مواجه هستیم از میان روش هاي تصمیم گیري چند شاخصه از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی براي انجام مطالعه استفاده شده است. در پایان، نتایج مطالعه حاکی از آن است که از میان 5 شاخص تاثیر گذار بر نظام مالیاتی به ترتیب شاخص هاي گسترش فرهنگ و قوانین مالیاتی مناسب، افزایش آموزش کارکنان و آگاهی مردم از اهمیت مالیات، شاخص ها و معیارهاي اقتصادي وصول مالیات، هزینه و زمان وصول مالیات، مکانیزه کردن مالیات ستانی، به ترتیب رتبه هاي اول تا پنجم را در میان این اولویت بندي کسب کرده اند.

مقدمه

امروزه مباحث زیادي پیرامون کیفیت و اهمیت آن به ویژه نزد مدیران وکارشناسان مطرح است و تلاش هاي زیادي درسازمانها با هدف افزایش کیفیت درحال انجام است زیرا کیفیت دیگر یک شعار نیست بلکه یک نیاز اساسی محسوب می شود و لازم است سازمانها و مؤسسات جهت افزایش کارایی و بهرهوري خود برنامه هاي بهبود کیفیت را سرلوحه کارهاي خویش قرار دهند [5] البته اهمیت مباحث کیفیت دراین سالها فراتر از کیفیت در سازمانها و موسسات می باشد و مباحث پیرامون آن به موضوعات جزئیتري، مانند کیفیت سود کشیده شده است که در این تحقیق نیز به یکی از موضوعات پیش روي کیفیت تحت عنوان کیفیت در مالیات، به عنوان یکی از راههاي تامین مالی دولتها پرداخته شده است.

بنابراین نباید فقط به کمیت موضوع توجه کنیم بلکه باید کیفیت آن را نیز مد نظر قرار دهیم براي نمونه ممکن است دولت ها مالیات زیادي وصول نماید اما اگر به هزینه وصول آن توجه نکند ممکن است آن منابع را در آینده از دست بدهد و یا اینکه کارایی نداشته باشد. لذا توجه به کیفیت مالیات براي داشتن منابع درآمدي با دوام، لازم و ضروري است. اما اینکه کیفیت مالیات چیست را می توان با استفاده از آنچه که از دید مالیات گیرندگان - دولتها - باعث کیفیت می شوند توضیح داد. به این معنی که اگر ما عوامل موثر بر کیفیت مالیات را از دیدگاه دولت مطرح و مشخص نماییم میتوانیم به بررسی و ارزیابی کیفیت مالیات بپردازیم. در همین راستا، هدف این تحقیق این است که با توجه به شرایط و انتظارات سازمان مالیاتی به شناسایی عوامل مؤثر در افزایش و ارتقاء کیفیت مالیات پرداخته و به ابعاداحتمالا جدیدي از کیفیت دست یابد.

با توجه به اینکه بالا بردن سهم مالیات در درآمدهاي دولت با افزایش درآمد توسط دولت امکانپذیر است که این امر یا با دریافت مالیات از مالیاتدهندگان فعلی و با افزایش در نرخ هاي مالیاتی، امکانپذیر است یا با دریافت مالیات از مالیاتدهندگان جدید به این معنی که دولت براي دریافت مالیات، منابع مالیاتی جدیدي را مد نظر قرار دهد لذا توجه به کیفیت مالیات براي افزایش سهم درآمدي مالیات در تامین مالی دولتها یک امر لازم و ضروري به نظر می-رسد. ما در این تحقیق اهداف خود را به رتبهبندي عوامل موثر بر کیفیت مالیات قرار دادهایم و براین باوریم که مالیات با کیفیت میتواند انتظارات هر دو گروه، مالیاتدهندگان و دولتها را برآورده سازد. در کل اهداف این پژوهش به صورت زیر خواهند بود.

-1 بیان مفاهیم کیفیت مالیات و عوامل موثر بر آن.

-2 اولویت بندي عوامل موثر بر کیفیت مالیات از دیدگاه پرداخت کنندگان مالیات - مودیان - و دریافت کنندگان مالیات - دولت -

اصلاح ساختار مالیاتی کشور به منظور افزایش درآمد مالیاتی از اهداف دولتها در سالهاي گذشته بوده که به منظور این اصلاح نیاز به براورد توان و کارایی نظام مالیاتی جهت تحلیل مشکلات موجود نظام مالیاتی و اتخاذ روشها و تدابیر در جهت رفع این مشکلات می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید