بخشی از مقاله

چکیده

روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها تحقیقی پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه شعب بانک ملتِ شهر همدان می باشد که حجم نمونه با توجه به جدول مورگان تعداد 260 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده و مقدار 0/840 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده و از آمار توصیفی - میانگین، انحراف معیار، میانه - و آمار استنباطی - تکنیک - Repeat Measure برای رتبه بندی استفاده شد. نتایج نشان داد بین مؤلفه ها و شاخص های مؤثر بر استقرار نظام مدیریت دانش، اولویت بندی متفاوتی وجود دارد و فرضیه اصلی و فرضیات فرعی اول و دوم تحقیق تأیید شدند اما فرضیه فرعی سوم رد شد.

واژه های کلیدی: مدیریت دانش، رتبه بندی، آزمون اندازه گیری های مکرر

مقدمه

درمواجهه با تغییرات سریع برای حفظ مزیت رقابتی،سازمانها بایستی دانش خودرا به روز و مناسب زمان حال نمایند. - دراکر - - 1999 بیان می کند، اگر در قرن بیستم باارزش ترین دارایی شرکت ها تجهیزات تولید آنها بوده است، در قرن بیست و یکم کارکنان دانشی، مهمترین و ارزشمندترین دارایی تلقی می شود - . - Huang et al' 2009 با این وجود اکثر مدیران در درک جنبه های عملی مدیریت دانش، با مشکل روبه رو هستند. نظام مدیریت دانش، بر فرایندهای دانشی تأکید می کند که توانایی یادگیری را افزایش می دهند. این امور پایه های سازماندهی، یادگیری از منظر اکتساب، انتشار، تعبیر و بهینه سازی اطلاعات تجاری است.

نظام مدیریت دانش، از طریق بهیود توانایی در جمع آوری، سازماندهی و انتشار اطلاعات و دانش، یادگیری را تقویت می کند - ' 2010 . - Bieindersingh'Dalcher امروزه بزرگترین آرزوی سازمانها تعریف و پیاده سازی یک نظام مدیریت دانش و اداره آن به یک روش کارساز است. پروژه های مدیریت دانش بسیاری در سازمانها با شکست مواجه شده است؛ یکی از مهمترین دلایل شکست این پروژه ها، نبود تعریفی روشن و درست از نظام مدیریت دانش و اجزاء و مؤلفه های آن است - فدایی و همکاران، . - 1390 درک مفهوم مدیریت دانش تا حد زیادی به تعریف دانش بستگی دارد. دانش عبارت است از ترکیبی از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات زمینه ای، و بینش های خبرگان که چارچوبی برای ارزیابی و ادغام تجربیات و اطلاعات جدید بدست می دهد.

بطور کلی مدیریت دانش، فرایند کشف، کسب، توسعه و ایجاد، تسهیم،نگه داری، ارزیابی و بکارگیری دانش مناسب در زمان مناسب توس فردمناسب  در  سازمان  است که  ازطریق  ایجاد  پیوند  بین منابع انسانی،فن  آوری  اطلاعات  و  ارتباطات و  ایجاد  ساختاری  مناسب برای دستیابی به  اهداف سازمانی  صورت  می پذیرد - میرآفتاب  زاده  ویوسفی فرد، . - 1392دانش، استراتژیک ترین منبع سازمانی و محور رقابت و حتی بقاء در محی های غیر رقابتی محسوب می شود. استراتژی دانش به سازمانها کمک میکند که نیازهای فعلی و آتی خود را به دانش شناسایی نمایند و آگاهانه به مدیریت این دانش بپردازند - . - Manning'2010

مدیریت دانش1 به دنبال تصرف دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان و نیز پیاده سازی، بازیابی و نگهداری دانش به عنوان دارایی های سازمان است. به گفته پیتر دراکر2 راز موفقیت سازمانها در قرن 21، همان مدیریت دانش است. بنابراین مدیریت سازمانها باید با تکیه بر دانایی برتر، امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. در واقع، مدیریت دانایی مقوله ای مهم تر از خود دانایی محسوب می شود که در سازمانها به دنبال آن است تا نحوه ی چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید