بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رتبه بندی موسسات حسابرسی و با دوره تصدی می پردازد. برای دستیابی به این هدف، داده های 114 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای سال های1389تا1393جمع آوری شد و به کمک تحلیل رگرسیون لجستیک به آزمون فرضیه های پژوهش پرداخته شد. نتایج بیانگر رابطه مستقیم و معنادار بین رتبه موسسات حسابرسی و دوره تصدی شرکت ها است و بین آن نیز رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. یعنی دوره تصدی حسابرس بر امتیاز رتبه کیفیت موسسات حسابرسی تاثیر گذار است.

واژگان کلیدی: امتیاز رتبه موسسات حسابرسی، دوره تصدی، بورس اوراق بهادار تهران

-1 مقدمه 

موسسههای حسابرسی باید برای خدماتی که در زمینه حسابرسی عرضه میکنند سیستم کنترل کیفت داشته باشند. در ایران نیز بنابر تبصره 2 ماده 10 دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد بورس مصوب 86/5/8 شورای عالی بورس اوراق بهادار، مؤسسات حسابرسی مجاز نیستند بعد از گذشت 4 سال،مجدداً سمت حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت واحدی را بپذیرند.یکی از شاخص های دیگری که مدیریت سود را دچار محدودیت می کند، تصدی موسسه حسابرسی می باشد در مورد دوره تصدی - طول مدت تجربه - موسسه حسابرسی دو نظریه حائز اهمیت است نظریه اول اینکه دوره تصدی موسسه حسابرسی باعث این شده که به مرور زمان از استقلال حسابرس کاسته شده که این روند به مدت طولانی می تواند موجب از دست دادن انگیزه و کمرنگ شدن هدف حسابرسان شود، داشتن روابط نزدیک با مدیریت باعث به وجود آمدن این موضوع می شود - گول و همکاران1،. - 2007

از سوی دیگر، مخالفان کاهش استقلال حسابرسی با تصدی حسابرسی به مدت طولانی معتقدند حسابرسان قادرند دانش و تجربه بهتری را در مورد مشتریان خود کسب کنند در نتیجه این تجربه می تواند موجب شود تا کیفیت حسابرسی افزایش یابد - مانری و همکاران2، - 2008عمدتاً. بحث حاضر به عدم تقارن اطلاعاتی مربوط می باشد حسابرس برای اینکه بتواند سطح اطلاعات نامتقارن را میان کاربران صورت های مالی و مدیریت کاهش دهد. نیاز به تصدی حسابرسی طولانی تر دارد تا اینکه بتواند امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر را در مورد شرکت فراهم آورد که به دنبال آن بتواند گزارشات غلط را تشخیص دهند - زنگین و اوزکان،.3 - 2010 یکی از مهمترین ابزار جهت اطمینان از افشای اطلاعات مطلوب به منظور کاهش تضاد منافع، حسابرسی توسط حسابرس مستقل است؛ بنابراین حسابرس از طریق گزارشگری حرفهای باعث تصمیمگیری آگاهانه استفادهکنندگان از صورتهای مالی میشود. از این روست که سازمانها در سرتاسر جهان به طور داوطلبانه صورتهای مالی خود را بدون آنکه الزام قانونی وجود داشته باشد، با یک گزارش حسابرسی همراه میکنند.

-2 مبانی و چارچوب نظری تحقیق

کیفیت حسابرسی یکی از موضوعات با اهمیت در حوزه حسابرسی و بازار سرمایه است. به منظور شناخت مفاهیم و ابعاد مختلف کیفیت حسابرسی، پژوهشهای گوناگونی توسط پژوهشگران مختلفی انجام شده است تا رابطه بین کیفیت حسابرسی و متغیرهای دیگر کشف شود. دیوید سون و نیو - 1993 - 4 تعریف کیفیت حسابرسی را توانایی حسابرس در کشف و گزارش تحریفات با اهمیت و نیز کشف دستکاری انجام شده در سود خالص میدانند. مسئلهای که در تعریف کیفیت حسابرسی وجود دارد تمایز بین کیفیت حسابرسی و کیفیت حسابرس است. بسیاری از پژوهشها، هیچ تفاوتی بین این دو قائل نشده و آنها را معادل یکدیگر در نظر گرفتهاند.

اگرچه توجه به کیفیت واقعی حسابرسی به جای کیفیت درک شده از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما ارزیابی کیفیت واقعی حسابرسی قبل از انجام آن ممکن نیست؛ زیرا تنها نتیجهی قابل مشاهدهی حسابرسی، گزارش حسابرسی میباشد که دارای یک قالب کلی است و اکثر گزارشهای حسابرسی به شکل اظهار نظر استاندارد مقبول میباشد - فرانسیس، .5 - 2004 لذا اندازهگیری کیفیت واقعی حسابرسی به سادگی مسیر نیست، چرا که کیفیت واقعی حسابرسی غیرقابل مشاهده بوده و فقط میتوان آن را پس از اجرای حسابرسی ارزیابی کرد - حساس یگانه و جعفری، . - 1386 با توجه به این موارد میتوان تعاریف پالمرز 6 - 1988 - ، تیتمن و ترومن 7 - 1986 - ، لی و همکاران 8 - 1999 - و والاس را نمونههایی از تعریف کیفیت واقعی حسابرسی دانست و کیفیت واقعی حسابرسی را با توجه به تعریفهای فوق اینگونه تعریف کرد:»کیفیت واقعی حسابرسی معیاری است از توانایی حسابرس در کاهش پارازیت و اختلال در اطلاعات حسابداری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید