بخشی از مقاله

چکیده

امروزه انباشت اطلاعات و در دسترس بودن آنها در فضای اینترنت و همچنین قابل حمل بودن کامپیوترها، فرصتهای جدید فراوانی را در مدارس ایجاد کرده است تا از طریق تکنولوژی ، یادگیری در کلاس درس را ارتقا بخشند و مکملی برای آن به وجود آورند.شبکه جهانی اینتر نت و فضای مجازی که محصول عملکرد آن است ، نماد پیشرفت علم و فناوری است که کشورهای قدرتمند به ویژه امریکا در تولید آن نقش زیادی داشتند.فضای مجازی عرصه جدیدی برای حیات بشری است که قابلیت پذیرش و انجام بخش عمده ای از نیازها و شئونات بشر را دارداز این رو به کارگیری شیوه های مختلف روانشناسی برای پیشگیری از نفوذ داده های مخرب و گزینش اطلاعات سالم در فضای مجازی رو به افزایش است.

به همین جهت به کارگیری شیوه ها و مباحث روانشناسی بعنوان اساسی ترین رکن زندگی پس از آب و غذا مطرح بوده است و دوشادوش سایر ابداعات بشری که برای بهبود شرایط زیستی انسانها صورت میگرفت، مباحث روانشناسی نیز ارتقا یافت .آشنایی دانش اموزان با مباحث روانشناسی و فضای مجازی و استفاده صحیح و کاریردی از آنهاو هم چنین برقراری و ایجاد تعامل بین آموزش و پرورش و مراکز مشاوره و روانشناسی به منظور برگزاری کارگاه های آموزشی و روانشناسی و برنامه ریزی صحیح برای دانش آموزان که آینده سازان جامعه هستند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی و برای تهیه داده ها از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده و سعی شده راه کارهایی برای جامعه آماری دانش آموزان دختردوره متوسطه دوم شهرستان سراوان ارائه گردد تا بدین وسیله یک گام مثبت در جهت تحقق اهداف آموزشی وروانشناسی برداشته شود.

نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده آن است که در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ی افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود وهم چنین مباحث روانشناسی برای گروه سنی دانش آموزان دوره دوم در آن گنجانده شود و در پژوهش حاضر به این نتیجه گیری دست یافتیم که می توان با ایجاد رابطه صحیح و آموزش از اسیب های اجتماعی که دانش آموزان دوره دوم را تهدید می کند پیشگیری نمود که این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق و مناسب می باشد. و در این رابطه پیشنهاداتی ذکر گردیده است.

واژگان کلیدی : فرهنگ ، فضای مجازی ، آموزش ، روانشناسی

مقدمه

امروزه انباشت اطلاعات و در دسترس بودن آنها در فضای اینترنت و همچنین قابل حمل بودن کامپیوترها، فرصتهای جدید فراوانی را در مدارس ایجاد کرده است تا از طریق تکنولوژی یادگیری در کلاس درس را ارتقا بخشند و مکملی برای آن به وجود آورند. شبکه جهانی اینتر نت و فضای مجازی که محصول عملکرد آن است ، نماد پیشرفت علم و فناوری است که کشورهای قدرتمند به ویژه امریکا در تولید آن نقش زیادی داشتند.فضای مجازی عرصه جدیدی برای حیات بشری است که قابلیت پذیرش و انجام بخش عمده ای از نیازها و شئونات بشر را دارد. - صادقیان ، - 1384انسان موجودی اجتماعی است که به تنهایی قادر به تامین همه نیاز های خود نیست .لذا با زندگی در اجتماعات بزرگتر سعی در تامین نیازهای خود دارد . کاربردمباحث روانشناسی در زندگی یکی از مهمترین کشش ها و انگیزه های انسانی است.

می توان گفت که مهمترین نیاز جامعه تامین سلامت روان می باشد. آموزش و نظام آموزشی به عنوان یکی از ارکان جامعه پذیری می تواند به توانمندسازی جامعه و افراد آن،برای نیل به سلامت روان کمک کند و به مرور ، جریان درونی شدن تکنیک های روانشناسی را در افراد جامعه تقویت کند.با توجه به مدت نسبتا طولانی تحصیلات پایه ،دانش آموزان تاثیرات عمیقی از مجموعه شرایط محیطی مدارس از جمله نحوه رفتار معلمان ،تعاملات بین گروههای دوستان و همسالان ، فعالیت های فوق برنامه،نحوه آموزش مطالب درسی و محتوای کتابهای درسی دریافت می کنند که در شخصیت و نگرش های آینده آنها اثرات ماندگاری را به جا می گذارد.آموزش و تحصیل می تواند به شکل گیری شخصیت سالم در افراد کمک کتد. - فکوهی ، . - 1379بی سوادی ریشه بسیاری از انحرافات است .

نظام آموزشی و آموزش ،وسیله ای مهم برای تبدیل یک جامعه نامتجانس و ناهماهنگ به جامعه ای یکپارچه از طریق تقویت و توسعه یک فرهنگ و هویت مشترک است که از دو طریق عمل می کند،از طرفی با بالابردن و شکوفا کردن استعدادها و تواناییهای نهفته فرد به تحقق و شکوفایی استعدادهای وی کمک کرده و از طرف دیگر ، با کمک به نظام اجتماعی ،به انتقال ارزشها و هنجارهای مطلوب جامعه می پردازد.به همین دلیل است که سرمایه گذاری در آموزش و تربیت افراد علاقمند ، متعهد و میهن دوست با هویت ملی،پیشرفت و سرافرازی کشور را تضمین کرده و موجبات رشد فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی جامعه را فراهم می کند. - فکوهی، - 1379 بیان مساله ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است،

بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است.و ناامنی خاصی را در خانواده ها به وجود اورده است.و همین امر موجب شده است در بسیاری از خانواده ها سلامت روان به خطر افتد و افراد در پی یافتن رهاه ایی برای رسیدن به آرامش باشند و در این بین مباحث روانشناسی کاربرد های فراوانی را می تواند برای خانواده ها داشته باشد. - یاسمی نژاد، 1391، - تعبیر درست و نادرست افراد و تجارب آنان از شرایط اجتماعی و کاربرد های روانشناسی در زندگی ، همواره احساس آرامش را در طیفی از احساس امنیت درست و واقعی یا کاذب وغیرواقعی قرار می دهد. - یاسمی نژاد، - 1391از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شده تا به امروز، علی رغم تمام محاسن و مزایای آن، یکسری دغدغهها و نگرانیهایی را بر خانوادهها تحمیل نموده است موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعهو یا اقلیتی خاص نمیشود.

به دلیل ویژگیهای خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاوردهاند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگیهای سنی و شخصیتی و کنجکاویهای خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. - فکوهی ، - 1379با توجه به مدت نسبتا طولانی تحصیلات پایه ،دانش آموزان تاثیرات عمیقی از مجموعه شرایط محیطی مدارس از جمله نحوه رفتار معلمان ،تعاملات بین گروههای دوستان و همسالان ، فعالیت های فوق برنامه،نحوه آموزش مطالب درسی و محتوای کتابهای درسی دریافت می کنند که در شخصیت و نگرش های آینده آنها اثرات ماندگاری را به جا می گذارد .

آموزش و استفاده از روش های نوین علم روانشناسی دو اصل اساسی در جوامع هستند و ارتباطی ناگسستنی و دیرینه با هم دارند.نقش آموزش ومباحث روانشناسی در ایجاد سلامت روان در جامعه بسیار مهم است.نقش نظام آموزشی و سازمان آموزش و پرورش با داشتن پتانسیل عظیم در جلوگیری از اختلالات روانی و سوق دادن جوانان به ارزش های والای انسانی بسیار موثر است.دانش آموزان در محیط مدرسه و در حین تحصیل با مباحث روانشناسی و استفاده مفید آن در زندگی آشنا شده و بستر آلودگی آنها کمتر از جوانان و نوجوانانی است که ترک تحصیل کرده و علاقه ای به تحصیل ندارند.در مراکز آموزشی باید پرورش مقدم بر آموزش باشد،چرا که دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش وظیفه فرهنگ پذیری جوانان را به عهده دارند.

نقشی که آموزش و پرورش و نظام آموزشی می تواند در ایجاد سلامت روان در جامعه داشته باشد هیچ سازمان دیگری نمی تواند عهده دار شود و بخش عظیمی از سلامت روان افراد و پروش صحیح مرهون زحمات و تلاش های نظام آموزشی است.جوانان و نوجوانان هم در این بین نقش بسیار زیادی دارند. - فکوهی، - 1379 ادبیات و پیشینه تحقیق شتی ارای و اکبریان - 1390 - با معرفی عصر جدید به عنوان عصر پرشتاب ارتباطات، ورود بسیار ساده وسریع ،حداقل محدودیت برای دسترسی، برقراری ارتباط با سراسر دنیا به اشکال مختلف و عدم وجود محدودیت زمانی ومکانی، دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی مختلف و شرکت در فعالیت های اقتصادی، علمی،فرهنگی، هنری، مذهبی را از ویژگی های بی بدیل آن بر شمرده اند.یاسمی نژاد، آزادی و امویی - 1390 - در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که فضای مجازی می تواندامنیت رروانی را مورد تهدید قرار دهد، زیرا اینترنت با وجود این

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید