بخشی از مقاله

چکیده :

قرآن کریم، کتاب هدایت و تعلیم وتربیت است که بر پیامبر اکرم - ص - نازل شده تا آیات آن را مردم بخوانند و با هدایتهای آن مردم را به سوی حق و سعادت رهنمون گردد یکی از مباحث مهم، جذاب وکاربردی در آموزه های قرآنی بحث روشها و شیوه های برخورد وتعامل قرآن و پیامبران الهی با مخاطبان است. روشها ورفتارهایی که قرآن، در مقام هدایت وتربیت انسانها، آنرا به خداوند نسبت می دهد، بهترین راه برای موفقیت وهدایت وتربیت به سوی کمال وسعادت است. روشهای تربیتی ارائه شده در قرآن بسیار متنوع وگوناگون است ازاینرو در این پژوهش پس از اشاره به روشهای مختلف تربیتی و شرح وتوضیح مختصری راجع به هر روش، سعی شده است تا هر نکته ای که بیان می گرددبه نوعی با صراحت، یا به طور ضمنی برگرفته از آیه ای ازجزء سی قرآن کریم باشد.

مقدمه :

از شرط مهم توفیق در هر کاری به ویژه امر خطیر تربیت اتخاذ روشها وشیوه هایی است که فرد را در این راه یاری رساند. اساساً انسان برای رسیدن به هر هذف و مقصودی باید روشهای نیل بدان را به خوبی بشناسد چرا که اتخاذ نکردن روشهای درست و متقن موجب مشکل و حتی نتایج معکوس دارد.برای همین امروزه متدولوژی و روش شناسی در هر علمی از اهمیتی ویژه برخوردار است و پیشرفت های علمی جهانرا باید تا حد زیادی مرهون اتخاذ روشها وشیوه های متقن و سنجیده دانست . - 1 - یک مؤسسه تولیدی بادانش نسبی درزمینه محصول مادی خویش حساسیت و توجّهی خاصی را معطوف میدارد، چگونه میتوان متصّور گردید که خداوند علیم و حکیم برای بالاترین محصولات یعنی اشرف مخلوقاتی که آن را به مقام خلیفه الهی نائل نموده است.

راهنمای زندگی و بهرهبرداری ارائه ننموده باشد. - 2 - در تربیت باید در پیشناخت و بهکارگیری بهترین و کارآمدترین روشها بود و چهبهتر که در این خصوص به سراغ قرآن رفت و این مهم را در پرتو آیات  نورانی آن جستجو کرد - 3 - جالب آنکه قرآن کریم نه تنها ما را به اتخاذ روشهایی صحیح ومنطقی در امر تربیت و سایر امور دعوت می کند بلکه روشهای عملی تربیت ونیل به کمال را مقابل ما گذاشته که در پیش گرفتن این روشها ضامن سعادت بشر وپرورش نسلی رستگار خواهد بود. روشهای تربیتی در جزء سی عبارتند از:

1 - روش عبادت

در دیانت مقدسه اسلام عبادت سر لوحه همه تعلیمات است. عبادت اسلامی با فلسفه های زندگی توأم است در حقیقت در متن زندگی واقع می شود. - 4 - ولی باید مراقب بود که اگر به بیراهه رود و از حد افراط بگذرد دیگر ارزش آن محو می گردد. - 5 - عبادت و پرستش خداوند، »نوعی رابطه خاضعانه و ستایشگرانه است که انسان با خدا برقرارمی سازد و از احاطه قلبی او بر رفتار و نیاتش ، او را از خطا و گناه در عمل و رفتار و حتی انحراف فکری باز می دارد و باعث تعالی فرد می شود. - 6 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید