بخشی از مقاله

چکیده

ابتکار جهانی درباره توسعه پایدار - 1987 - 2 یک گفتمان در حال رشد در زمینه جهانگردی پایدار را به وجود آورده است. این پارادایم عالم گیر توسعه تلاش دارد تا نظام های بوم شناختی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی را به یکدیگر متصل و مرتبط سازد ، به گونه ای که رفاه نسل های فعلی و آتی را تضمین نماید. - به اموال و همکاران ، 1996 ، هولدن ، 2000 :برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد، - 2003 پارادایم پایداری فراگیر نیز بین رشته ای است و مستلزم طیفی از مهارت ها، شناخت و ابزار است.

طراحی و برنامه ریزی برای جهانگردی پایدار ، همانگونه که نشان داده می شود نیازمند موارد زیر است: - 1 درک و فهم نظری درباره مسائل و موضوعات محلی و جهانی پایدار توسعه - 2دانش فنی به منظور توسعه و کاربست ابزارهایی برای برنامه ریزی و توسعه پایدار ، و - 3 دانش عملی برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه درباره معاملات تجاری و جذب جهانگردان که نیازمند آن است که فایده فردی ، اجتماعی و بوم شناختی - از طریق اقدامات مربوط به جهانگردی پایدار - به دست آید.

از آن جا که موضوعات مربوط به پایداری - توسعه و جهانگردی - به مسائلی شتابان و تأثیر گذار در قرن بیست و یکم تبدیل می شود، توسعه واحدهای درسی جهانگردی چند رشته ای یا میان رشته ای و بارنامه های اعطای درجه تحصیلی ، حتی از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است. چنین مطالعات میان رشته ای متضمن توسعه روابط نزدیک و تنگاتنگ بین کارکردهای مختلف و فعالیت های متنوع - از قبیل بازاریابی، حسابداری، مدیریت عملیا، امور بودجه ریزی - و بین رشته های گوناگون از قبیل جغرافیا ، روانشناسی ، جامعه شناسی ، مردم شناسی ، مدیریت ، معماری و برنامه ریزی است.

مقدمه:

چالش اصلی فراروی مدرسان در رشته جهانگردی پایدار در این امر نهفته است که به هم خوان سازی تطابق بخشی، همبسته سازی وترکیب بخشی به دانش مرتبط و برآمده از چندین رشته علمی که مطالعات جهانگردی را تغذیه می کنند، مبادرت گردد. رشته های مزبور طیفی از مطالعات انتقادی /فرهنگی تا قلمرو های کاربردی /فنی از قبیل برنامه ریزی وطراحی شهری را در بر می گیرند . - جدول شماره - 1-1 به عنوان نمونه با بهره گیری از برنامه ریزی جهانگردی پایدار نیاز به آن است که تصمیمات براساس دانش وتجربه فرایند مدار اتخاذ گردند به عنوان مثال آموزش طراحان/ معماران اجتماع همکاری جویانه یا طراحان عمل محور - رویکرد حمایتی - مستلزم توجه واحدهای درسی به نظریه عمل در برنامه ریزی ارتباطی ، طراحی نواحی هم جوار شهر - حاشیه های شهری - وفرایند های در گیر شدن جوانان در امور برنامه ریزی است .

به علاوه تمایزهایی بین برنامه ها براساس نقش اقدام عملی یا مشارکت فعال تغییر مدار از سوی پژوهشگر /اندیشمند در حوزه ذی ربط وجود دارد .تمایز های رشته ای ونهادی در ابعاد» محتوا-فرایند -اقدام «در دروس وبرنامه های عرضه شده ونیز دردرون مأموریت آموزشی منعکس گردیده است . مأموریت آموزشی می تواند طیفی از واقعیت »خنثی « وآموزش کارشناسان براساس مهارت ها تاتشویق دانش پژوهان انتقادی عمل مدار وکار آموزان رادر برگیرند.

واحدهای بین رشته ای باید تعیین کننده وفراهم آورنده موضوع محتوا یعنی تخصص چند رشته ای یا میان رشته ای علاوه براهتمام به فرایندها واقدامات مرتبط در این زمینه باشند. متخصص چند رشته ای از بنیان آموزشی قوی در یک رشته برخوردار خواهد بود .افزون براین ،وی درس های عمومی فرابخشی را در رشته هایی گذرانیده است که به قلمرو ی اصلی مطالعاتی آن دانشجو کمک می کند تا دانش ومهارت های لازم را بدست آورد.متخصص میان رشته ای خواستار آن است که از طریق مقابله ومقایسه نوعی چشم انداز میان رشته ای غنی از برنامه تحصیلی را توسعه وگسترش بخشد.

هم متخصص چند رشته ای وهم کارشناس میان رشته ای قابلیت آن را داشته اند که دریک برنامه تحصیلی کارشناسی با پیشینه رشته ای خاص - با عنوان مثال : برخورداری از مدرک پیش از مدرک پیش دانشگاهی در زیست شناسی ، معماری ، طراحی شهری ، اقتصاد - یا پیشینه چند رشته ای - مثلا مدرک پیش دانشگاهی در »هنرهای آزاد« یا در » تفریح ، پارک ومطالعات جهانگردی - « ورود یابند. تحقیق درباره نتایج برنامه بین رشته ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا که ما رادر ارزیابی وتصمیم گیری دراین زمینه یاری می رساند که چه ترکیبی از آموزش واقدام در زمینه جهانگردی پایدار به شمار آید .

در درون »گروه های آموزشی تفریح ، پارک وعلوم جهانگردی « دردانشگاه A&M تگزاس ، برخی دروس واقدامات بیانگر آگاهی در حال ظهور درباره آموزش میان رشته ای وآموزش عینی دانش پژوهان وکار آموزان آموزش میان رشته ای وآموزش عینی دانش پژوهان وکار آموزان آموزش میان رشته ای است . تا حدودی نیازهای مزبور عمدتأ روزمره و عملی هستند وتحت تأثیر مسائل ساختاری ، مثلا تأثیر جهانی شدن برشرکت های کشاورزی وشیلات - مجموعه های صید ساحلی میگو - در تگزاس جهت می یابند - تنوع بخشی به جهانگردی طبیعت وجهانگردی میراث نوعی - .

جهت گیری های جدیدی اخیرأ آغاز شده که در پایان نامه ها یا رساله های تحصیلی مورد لحاظ قرارگرفته است . به عنوان مثال ، درس کارشناسی درباره تاثیرات» اجتماعی جهانگردی عمدتاً نظری است البته - گهگاهی کلاً در خصوص موضوعات محلی به کار برده می شود - که چشم اندازهای جامعه شناختی از جهانگردی وتجدد رابدست می دهد. - برای نمونه ر.ک: فرانکلین ،2000 ؛وانک، - 2000 پژوهش های مورد ی وپروژه های کوتاه مدت - در سطح محلی - دانشجویان را ترسیم مفاهیم انتزاعی تر یاری می رساند.

« کالایی کردن - تبدیل نمودن میراث تاریخی به آثار قابل عرضه1 - ، شناسایی اعتبار واصالت ، ومسائل مربوط به باز نمودن - میراث تاریخی - در کلاسهای درس کارشناسی درباره »جهانگردی میراث « از رهگذر خوانش متون مختلف از طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی - نمودار - 1- 1 مورد بررسی قرار می گیرند . سیلابس درس نیمسال پاییزی - 2004 - در مورد تفریح وپارک وعلوم جهانگردی بیانگر این رویکرد نظری بین رشته ای ، ونیز تمهید مهارت های فنی وعملی در آن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید