بخشی از مقاله

چکیده

بخشی از دست بافته های زنان و دختران روستاهای بارنجگان، معصوم آباد، چاه زرد، کبوده و یزدان در دهستان پترگان و همچنین رو ستاهای فندخت، ا ستند، نوده، کریزان و آبیزو در ده ستان شا سکوه واقع در شهر ستان زیرکوه ا ستان خرا سان جنوبی، در قالب قالیچه های دست بافت با تنوع فراوان در رنگ و نقش متجلی شده است. این هنر سنتی، مرجع مناسبی برای پژوهش در هنر قالی بافی ا ست. در این تحقیق که بر حوزه جغرافیایی شهر ستان زیرکوه، شامل تعدادی از رو ستاهای واقع در ده ستان پترگان و ده ستان شا سکوه متمرکز شده، گردآوری یافته ها و داده ها به صورت میدانی صورت گرفته ا ست. شیوه بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت کیفی و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی است.

بررسی و نماد شناسی انواع نقوش به کار رفته بر قالیچههای رو ستاهای ذکر شده ن شان می دهد که تاثیر پذیری از باورها و اعتقادات، شرایط اقلیمی منطقه و تعاملات مختلف فرهنگی مردم این خطه، بر نقش آفرینی و ایجاد نقش در قالیچههای شهرستان زیرکوه موثر است. همچنین، نتایج پژوهش پیش رو ن شان داد بخش عظیمی از نقوش قالیچه های این منطقه در گذر تاریخ هویت وا صالت خود را حفظ کرده ا ست. در این میان، فرهنگ بومی و دا ستان سرایی های محلی، بخش مهمی از شکل گیری نقو شی چون: پادراز، مرغی، نقش مجمه و گل غلط را به خود اختصاص داده است. همچنین همجواری این منطقه با سایر مناطق تولید کننده دست بافته های داری، تعاملات و ارتباطات فرهنگی متقابل را به دنبال دا شته که خود زمینه گ سترش و ن شر این هنر را فراهم کرده است.

مقدمه

انواع نقش ها بر قالی و قالیچه در هر منطقه از سرزمین پهناور ایران، دارای ویژگی های خاصی است که تاثیرپذیرفته از نوع معیشت فرهنگ، آداب و رسوم، داستان ها و افسانه های موجود در منطقه و شرایط جغرافیایی مردم آن سرزمین است. خراسان بزرگ نیز در گذشته و حال از مراکز مهم تولیدات دست بافتهای داری از قبیل انواع قالیچه، گلیم، جاجیم بوده است. درحال حا ضر شهر ستان زیرکوه به عنوان یکی از مناطق پر رونق تولیدات و د ست بافته های داری خرا سان جنوبی شناخته می شود. هدف این پژوهش، نماد شنا سی نقوش به کارفته بر روی قالیچه رو ستاهای بارنجگان، مع صوم آباد، چاه زرد، یزدان و کبوده در ده ستان پترگان و همچنین رو ستاهای فندخت، ا ستند، نوده، کریزان و آبیزو در ده ستان شا سکوه، واقع در شهر ستان زیرکوه ا ستان خرا سان جنوبی ا ست.

در همین را ستا، مطالعه اقلیم و تعاملات فرهنگی مردم منطقه زیرکوه و تاثیر آن بر نقوش به کار رفته بر روی قالیچه این منطقه انجام گرفته ا ست. از آنجا که کمتر پژوه شی در این زمینه در رو ستاهای مذکور صورت گرفته، جهت معرفی بخشی از فرهنگ و هنر این منطقه از خراسان، پژوهش پیشرو تدوین شده است. در این پژوهش نخست با طرح فرضیه دلایل تاثیرگذاری فرهنگ و باورها و تعاملات اجتماعی و اقلیم منطقه و حکایت های موجود در این منطقه بر نقوش قالیچه ای آن به جمع آوری اطلاعات مرتبط به صورت میدانی پرداخته شده است.

وجود طوایف مختلف با فرهنگ و رسوم و عقاید گوناگون باعث پیدایش نقشهای مختلف برروی قالیچه ها گردیده و در کنار آن، شرایط جغرافیایی و تنوع اقلیمی روستاهای مذکور، جهت تعیین انواع نقش و انتخاب آن از طرف بافندگان سنتی قالیچه های این منطقه، سبب ایجاد نقوش مختلفی شده است. تعاملات فرهنگی با مناطق همجوار در منطقه زیرکوه مانند شهر ستان خواف و مجاورت با شهر هرات از طریق مرز م شترک با افغانستان همچنین وجود عشایر وعشایرکوچ رو و طوایف مختلف دیگر از قبیل حسینی و علی گرگی و ... باعث شده است تا گاه نقشی از منطقه ای دیگر به عنوان نقوش غیربومی انتخاب و در گذر زمان به واسطه تداوم کاربرد رایج گردد. در پژوهش پیش رو سعی شده است تا دلایل استفاده از نقش های مختلف بر روی قالیچه های روستاها و طایفه های مختلف از منظر ریشه یابی و نمادشناسی مورد مطالعه قرار گیرد.

پیشینه تحقیق در مورد نماد شنا سی نقوش قالیچه های زیرکوه به صورت اخت صا صی تحقیقی صورت نگرفته ا ست. فقط در برخی از منابع مکتوب و منابع مرتبط با فرش خراسان به صورت کلی اشاراتی مختصر بدان شده استاَشنبرنر. - 1374 - در مجموعه سه جلدی »قالیها و قالیچه های ایران« نکات و تصاویری در مورد قالی خراسان ذکر کرده است. ژوله - 1375 - در تالیفی با نام »برگی از قالی خراسان« به فرش بافی در 10 منطقه خراسان بزرگ اشاره کرده است.

وجدانی - 1379 - در مقاله ای با عنوان » نقش و نگاره های قالی بیرجند« درمورد فرش خراسان اشاراتی داشته است. نظری - 1394 - در مقاله ای تحت عنوان »تاثیر باورها، اعتقادات و تعاملات مردم مناطق شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی بر انواع نقوش قالیچه های دست بافت آنان« نکات و تصاویر خوبی درباره اکثر نقاط شهرستان زیرکوه و بخش شاسکوه انجام داده است که قابل تامل می باشد.

با ارج نهادن به تلاش پژوهشگران، تحقیق پیش رو که به صورت میدانی - مصاحبه و مستندنگاری - و کتابخانهای صورت پذیرفته، در جهت نمادشناسی نقوش به کار رفته بر روی قالیچه دهستان پترگان و دهستان شاسکوه شهرستان زیرکوه، تدوین گردیده است. روش تحقیق بخش اعظم داده های این پژوهش بنیادی، از طریق میدانی - م شاهده، م صاحبه و م ستندنگاری - د ست بافته های مردم مناطق مختلف شهرستان زیرکوه به دست آمده است. در تحلیل آثار، دسته بندی کیفی نمونه ها مد نظر بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید