بخشی از مقاله

چکیده

آموزش پرورش درتمام سطوح خود هدفی بالاتر از پژوهش ندارد،وآموزش عالی وسطوح تکمیلی رابدون آن تصوری نیست.امروزه در مرکز دانشگاهی درسی به عنوان پایان نامه یا رساله پژوهشی در پایان هر دوره آموزشی ارائه میشود و یا اینکه دانشجویان سطوح عالی سعی مکنند تلاش های علمی خود رادر فالب مقالات علمی در مجلات معتبر و کنفرانس های بین الملنی انتشار دهند ویا اینکه تحقیقات جامع وگسترده تر به صورت کتاب های علمی و آموزشی به چاپ میرسنانندالبته روش های انجام تحقیق هنوز هم کما بیش برای دانشجویان روشن نیست و ناتوانی از تحقیق یکی از مشکلات عمده آنان است و امید است این مختصر مورد استفاده همهی پژوهشگران قرار بگیرد.

کلمات کلیدی: فرایند پژوهش ، نوآوری و ابتکار ، مهندسی پژوهش

.1 مقدمه

زندگی پژوهش است و پژوهش دانستن است . باید بدانیم تا بمانیم وآن رمز حیات بشری است.تحقیق نوعی حقیقت یابی است وحقیقت مقدمه ومحصول شناخت است وشناخت ومعرفت همواره چراغ راه بشریت درهرزمان ومکانی است. وآن راه همه عدالت خواهان وحق طلبان است ،راه آزاداندیشان ونیک خواهان درتمام طول تاریخ.آموزش پرورش درتمام سطوح خود هدفی بالاتر از پژوهش ندارد،وآموزش عالی وسطوح تکمیلی رابدون آن تصوری نیست.مردمی که سبب کژی روزگار باحقیقت خواهی بیگانه باشند،درزندگی به گفتار وعمل سقوط خواهند کرد . آنان درجامعه به دروغ پناه میبرند واز آراستی میگریزند وبد اخلاقی را رواج مدهند. مهندس پژوهش به عنوان راه کار بای بهبود کیفیت وغنی سازی درتمام علوم واجتماع مطرح شده است.

.2× فرایندپژوهش

پژوهش به معنی بررسی کردن، جستوجو کردن رسیدگی کردن وپاسخ گوی به مساءل وسوالاتی است که درذهن ما درباره مطلبی ویا موضوعی پیش می آید.پژوهش حرکتی است ممتاز ویکتا که برزمینه هایی استوار است. نقشه راه و برنامه ریزی نوع نگرش وجهانی بینی، ابتکار ونوآوری ازمقدمه های آن است.همچنین عمل تحقیق فعالیت های را دربر می گیرد . تذا باید جهت گیری تحقیق مشخص گردد یعنی باموضوع مربوطه آشنای پیدا شود. سپس اطلاعات ومعلومات معتبر جمع آوری شود .ودر نهایت نتیجه گیری وحل مسله حاصل گردد. پس ازپایان یافتن مراحل کاری یک پژوهش ،گام مهم دیگری آغاز میشود وآن نوشتن گزارش نهایی تحقیقات در قالب رساله یا مقاله است تا حقایق علمی در جهان جاری وساری بماند ومورد استفاد قرار بگیرد.

نگارش پژوهش مانند خود آن ،کاری بزرگ ودشواری است وبدون تمرین کافی به درستی میسر نمیشود.اکنون بر آنیم که زمینه های کار یک پژوهشگر، ومراحل وگام هایی دریک پژوهش مطلوب معتبر است،رابه اختصار بر شماریم .انگاه به مباحث مهمی چون پژوهش گروهی ،آیند پژوهی ،اخلاق پژوهشی ومهندسی پژوهشی می پردازیم.وسپس بافنون ومهارت های ظریفی که در تدوین ونگارش یک پژوهش لازم است آشنامیشویم . آشنای با این فنون وشیوه ها کار نگارش را آسان می گرداند.ودر نهایت به نکاتی پرداخته خواهد شد که در انتشار پژوهش ها باید مورد توجه قرار بگیرد تا به صورت مطلوب وشایسته ای در اختیار دیگران قرار بگیرد وبه عنوان سندی ماندگار وجاویدان در تاریخ بماند.

.3 نوع آوری و ابتکار

انسان وجامعه همواره درحل تغییر و تحول است ونوآوری وشکوفایی لازمه بقاست.همواره باید اندیشه کرد وراه های جدید برای صعود به قله های پیشرفت کشف نمود.تحقیق وپژوهش ،به معنی تجسمی منظم وجدید است که به تحریف واقعیت وبرای رسیدن حقیقت صورت می گیرد.

وآن به دو گونه است:

-1پژوهش ابتکاری ،یعنی کشف آنچه برای دیگران مجهول است .

-2پژوهش تاییدی یعنی کسترش انچه برای دیگران معلوم است.

در هر حال باید از معادلات دیگران بهره برد ،تا بتوان به حقایق جدید دست یافت. و آن نوع ابتکاری و نوآوری است واز تکرار تقلید وعقب گرد به دور است. تقلید نوعی تملق است که نتیجه آن دروغ است،و دروغ دشمن حقیقت یابی وپژوهش است.پژوهشگر واقعی، کور کورانه ازدیگران تقلید نمی کنند ،زیر انسان سقوط میکند وخلاقیت ونوجویی واخلاقیت ونوگستری را ازبین میبرد.البته پژوهشگرانی هستند که در برابر دیگران خود را می بازند مقام وقدرت گروه ها وافراد آنانرا مجذوب خود میکنند . شیوه های آنان رابکار می بندند وحتی عده ای به مد وصورت های ظاهری پناه می برند که در تاریخ از این دسته پژوهنده های مقلد فراوان است .معمولا ابتکار با آن که از اندیشه یک تن میتراود ، نتیجه منطقی اندیشه های گروهی از مردم است . یعنی این که برای رسیدن به یک پژوهش ژرف ابتکار آمیز نیاز است که با پژوهش گذشتگان آشنا شویم.شناخت واقعیت هایی چون انسان وطبیعت ، وکشف رابطه بین آنها مسیر نوع آوری را می گشاید .وبر همین اساس پژوهش های مبتکرانه خلق می شود .پژوهش های علمی درصد آن است که کاری عام است و پژوهش های فلسفی ونیز موافق نظام علم ومنطق حرکت میکند.

البته باید متذکرشد که در نظام برنامه ریزی وپژوهش متمرکز وسنتی ،میتوان تولید فکر واندیشه کاهش میابد. وهمواره درطول زمانها ،دربرابر هر نوآوری واخلاقیتی موانعی ایجاد شود.آیند ازآن جامعی است که نظام پژوهشی وعلمی وآموزشی پویا واخلاق برای خود تدارک کنند ،تا بتوانند جوانان رابرای زندگی کردن، خوب زندگی کردن، یادگرفتن وآماده شدن برای ایفای نقش در ایند نزدیک،آماد کنند.آینده پراز تغییر تحول است پژوهشگران باید باتغییر رابشناسند اهل تغییر ودگرگونی باشد وعامل انقلاب باشند.اگر میخواهید اول باشید باید به تغییر وشکوفای فکر کنید.

.4× نگرش علمی

پژوهش یا اکتشاف علم دانش را حدودی نیست وگسترش آن را بی نهایت است وآن چراغی است که هستی راروشن می کنند ،راهی سخت و دشواراست.نگرش ودیدگاه علمی شخص پژوهشگر در کار پژوهش تاثیر به سزایی دارد.شخصیت او راه گشا است واین تاثیر در علوم اجتماعی بارزتر است.بنا براین پژوهشگر موفق آناست که ابتدا مجهز به یک جهان بینی علمی وغنی گردد وسپس روش های پژوهش را بیاموزد. باید شناختی از واقعیت ها کسب کنند،حوزههای فکری متنوع ی رادر سطحوح مختلف مطالعه نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید