بخشی از مقاله
چکیده:
اعتقاد به ظهور منجی و مهدویت در یک معنای عام، یک باور دینی در بین همه انسان هاست. از منجی، با تعابیر مختلفی چون کاکلی - در آیین هندو - ، مسیحا - در دین یهود و مسیحیت - و مهدی علیه السلام، در فرهنگ اسلامی، یاد شده است. از طرف دیگر، ما با پدیده دیگری به نام جهانی شدن و یا به قول مارشال مک لوهان، دهکده جهانی، روبه رو هستیم. این پدیده با مهدویت و ظهور منجی موعود، ارتباط دارد. جهانی سازی که به شاخصه عصر ما تبدیل شده با جهانی سازی حضرت ولی عصر - عج - دارای شباهت ها وتفاوتهایی قابل قیاس است که به نظر می رسد در سرنوشت ما نیز نقشی تعیین کننده دارند . بی تردید پیشرفت تکنولوژی و ظهور تجارت پیشرفته ، پیوند میان جوامع مختلف جهان را افزایش داده و امکان انتقال سریع مردم و اطلاعات را فراهم آورده است.بویژه ارتباط مستقیم این پدیده با توسعه انسانی و تاثیرات متفاوتی که بر عدالت جنسیتی داشته است که به گفته بعضی متفکران جهانی شدن اثرات مختلفی داشته که جهت مثبت آن این است که سرمایه داری جهانی فرصتهای زنان را برای اشتغال افزایش داده و حکومت جهانی برای ارتقاء جایگاه زنان ابتکارهای قانونی و سازمانی ارائه داده اند و جامعه مدنی جهانی امکانات بیشتری را برای عدالت جنسی بسیج کرده است
و از جنبه منفی قشربندی نادرست دسترسی زنان به بسیاری از فضاهای جهانی را محدود کرده و بیشتر زنان در اقتصاد جهانی شرایط نامطلوب دارند و هزینه های بازسازی اقتصادی جهانی نولیبرالی به طور نامتناسبی بر زنان تحمیل شده است. به علت وقوع این تغییرات و تحولات گسترده و ژرف در جهان و اهمیت و جایگاه موضوع جهانی شدن نمی توان از نقش والای زنان در جوامع اسلامی و موقعیت آنان درمنتظر باوری ومنتظرپروی و انتقال فرهنگ مهدوی و شیعی از طریق تعاملات شبه رسانه ای همراه با تقویت خود باوری در نسل های آتی بسادگی گذشت. با توجه به این نکات نگارنده این مقاله درصدد است تا بعد از تبیین پدیده جهانی شدن و اثرات مثبت و منفی آن بر مسئله زنان در تعاملات شبه رسانه ای بپردازد و تأثیر آن را در زمینه سازی ظهور منجی موعود بررسی نماید .
واژگان کلیدی:زن ،جهانی سازی،فرصت ها وتهدیدهای جهانی سازی،مهدویت
تبیین مساله:
از جمله مسائلی که در دهه های پایانی قرن بیستم در محافل روشنفکری خود را نشان داده و تضارب افکار پیرامون آن بسیار زیاد است و توانسته در زمانی کوتاه توجه اندیشمندان جهان را به سوی خود جلب کند اصطلاح » جهانی شدن » است. جهانی شدن نه تنها به شاخصه عصر ما تبدیل شده بلکه به نظر می رسد که در سرنوشت ما نیز نقشی تعیین کننده دارد . بی تردید پیشرفت تکنولوژی و ظهور تجارت پیشرفته، پیوند میان جوامع مختلف جهان را افزایش داده و امکان انتقال سریع مردم و اطلاعات را فراهم آورده است . این مقوله در زمان ما مفهوم خاصی پیدا کرده که تا خاستگاه آن و ماهیت نظامهای فکری و فلسفی و اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مدعیان آن شناخته نشود نمی توان درباره آن موضع درستی اتخاذنمود و چنین شناختی مستلزم آن است اولاً با مفهوم و واژه این پدیده و همین طور با غرب و نظامهای حاکم بر آن بخصوص نظام سرمایه داری به خوبی آشنا شویم و چنین شناختی میسر نمی شود مگر آنکه نظامهای فکری و فلسفی خاصی که زمینه ساز مقوله جهانی شدن هستند را مورد مطالعه قرار دهیم.
بویژه ارتباط مستقیم این پدیده با توسعه انسانی و تاثیرات متفاوتی که بر عدالت جنسیتی داشته است که به گفته بعضی متفکران جهانی شدن اثرات مختلفی داشته که جهت مثبت آن این است که سرمایه داری جهانی فرصتهای زنان را برای اشتغال افزایش داده و حکومت جهانی برای ارتقاء جایگاه زنان ابتکارهای قانونی و سازمانی ارائه داده اند و جامعه مدنی جهانی امکانات بیشتری را برای عدالت جنسی بسیج کرده است و از جنبه منفی قشربندی نادرست دسترسی زنان به بسیاری از فضاهای جهانی را محدود کرده و بیشتر زنان در اقتصاد جهانی شرایط نامطلوب دارند و هزینه های بازسازی اقتصادی جهانی نولیبرالی به طور نامتناسبی بر زنان تحمیل شده است. از این نگاه جهانی شدن هم ره آورد مثبت و هم منفی برای زنان داشته است . بویژه اثرات حقوقی و فرهنگی پدیده جهانی شدن بر جنبشهای زنان در جهان و تحت الشعاع قرارگرفتن آنان در این طیف مستلزم بحثهای طولانی است و به علت وقوع این تغییرات و تحولات گسترده و ژرف در جهان و اهمیت و جایگاه موضوع جهانی شدن نمی توان از کنار این قضیه راحت گذشت و آن را نا دیده گرفت
بخصوص اینکه دراین عرصه زنان نقش بسزائی دارند چرا که نیمی از جهان را زنان تشکیل می دهند و نیمی دیگر در دامن زنان پرورش می یابند پس می توان با بررسی این پدیده و تبیین نقش والای زنان و موقعیت آنان زمینه و بستر ظهور حکومت جهانی مهدی - عجل االله فرجه - را فراهم کرد.چرا که شیعه با ارائه نظریه حکومت جهانی مهدی - عجل االله فرجه - در طول قرنها و سالهای متمادی ، داعیه دار اصلی جهان شمولی در عرصه های فرهنگی ، سیاسی ... بوده است . با توجه به این نکات نگارنده این مقاله درصدد است تا بعد از تبیین پدیده جهانی شدن و نگاهی اجمالی به ابعاد مختلف این امر به ارتباط آن به مسئله زنان و اثرات مثبت و منفی آن بپردازد و تأثیر آن را در ساختار فرهنگی ، سیاسی کشور های جهان را بررسی نماید و بر اساس روند تحولات گذشته با عنایت خداوند چشم اندازی از آینده را تبیین نماید تا پلی برای فهم و درک نیاز به حکومت جهانی مهدوی زده شود . زیرا وضعیت کنونی جهان با ضعف ها و قوت ها ، نقاط مثبت و منفی ، نظریه ها و آرمان ها ، خواسته ها و نیازها ... بهترین و روشن ترین دلیل و برهان بر اثبات ضرورت حکومت جهانی مهدوی و نیاز به آن است.
- 1 واژه ها و تعاریف:
واژه جهانی شدن در سالهای بعد از دهه 1980 پا به عرصه گفتمان های اجتماعی گذاشت و در مدت کوتاهی جزء فراگفتمان های عصر قرار گرفت و خود را در صدر مباحث سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جای داد . اما از آنجا که نسبت به شناخت این پدیده و تعریف آن هنوز وحدت نظری وجود ندارد و از طرفی در تمامی حوزه های فرهنگ وسیاست ... روندهای متضادی مشاهده می شود، دست یافتن به تعریفی جامع با مشکل روبرواست. بازگشت کلمه جهانی شدن به کلمه انگلیسی گلوبال است که در بعضی فرهنگها به معنی یکجایی آمده است ودرجائی دیگر از آن تعبیر به پوشش دادن همه جهان شده است Globalization - . .فرهنگ انگلیسی فارسی حییم - البته کاربرد اصطلاح جهانی شدن برمی گردد به دو کتابی که در سال 1970 م . انتشار یافت . کتاب نخست » جنگ و صلح در دهکده جهانی « تالیف مارشال مک لوهان و کتاب دوم نوشته برژینسکی ، مسئول سابق شورای امنیت ملی امریکا در دوران ریاست جمهوری ریگان بود . که مباحث کتاب نخست بر نقش پیشرفت وسایل ارتباط در تبدیل دنیا به دهکده واحد جهانی متمرکز بود در حالی که بحث اصلی کتاب دوم درباره نقشی بود که امریکا می بایست برای رهبری جهان و ارائه نمونه جامع مدرنیسم به عهده می گرفت . - صاحبی ، جهانی شدن ودین ، - 2493
یکی از برداشتهای رایج استنباط جهانی شدن به معنای بین المللی شدن است . از این دیدگاه واژه جهانی برای روابط برون مرزی است . از این نظر پل هرست و گراهام تامپسون جهانی شدن را جریان یافتن گسترده رو به رشد تجارت و به کار انداختن سرمایه در میان کشورها تعریف می کنند. شواهد این نوع از جهانی شدن را می توان در شتاب فزاینده ارتباطات و رسانه ها و انتقال پیامها و اندیشه ها در میان کشورها دانست که بیشتر حول محور اقتصاد جهانی شکل می گیرد. - شولت ، نگاهی موشکافانه بر پدیده جهانی شدن، ص - 8 با یک نگرش دیگر جهانی شدن به معنای جهان گستری است .در واقع وقتی الیور رایزر و ب. دیویس در دهه 1940 فعل جهانی کردن را اختراع کردن آن را به معنای عمومی کردن و ادغام فرهنگهای روی زمین در یک نگاه انسان گرایانه پیش بینی کردند. در این کاربرد واژه جهانی به معنای سراسر دنیا و جهانی شدن یعنی فرایند انتشار تجربیات و هدفهای گوناگون در دنیاست. البته مفاهیم ابزاری جهانی شدن جنبه دیگری است که مورد توجه جامعه شناسانی چون گیدنز - 1999 - قرار گرفته است و بعضی همچون جیمسون - 1998 - با نگاه فلسفی به تحلیل جهانی شدن پرداخته اند ، و در نهایت فرهنگ گراهایی همچون رابرستون - - 1992 و فیدرسون - 1995 - ابعاد فرهنگی جهانی شدن را توسعه داده اند. - اصغری ،نگاهی به چیستی پدیده جهانی شدن،ص - 22