بخشی از مقاله

چکیده:

روش ردپای اکولوژیکی - EF - نشان دهنده تناسب جمعیت مد نظر با توجه به ظرفیت برد کل سیستم است. این روش مطابق با میزان ارتباط بین طبیعت وانسان توسعه یافته است، با این فرض که هر فرد جهت تأمین کالاها وخدمات ضروری زندگی به اراضی سطحی حاصلخیز نیازمند است حمایت می شود. این مقاله فقط در مورد رد پای اکولوژیکی دانشگاه ها به مطالعه پرداخته ،لیکن بیشترین مفاهیم و روش های بکار رفته برای تعیین ردپای اکولوژی هر فعالیت انسانی دیگری قابل استفاده است. در این مطالعه تجزیه و تحلیل عدم قطعیت ردپای اکولوژیکی دانشگاه ها ساخته شده است. پژوهشگران برای اولین بار این موضوع مطالعه شده را منتشر کردند. هدف اثبات سودمندی تجزیه و تحلیل عدم قطعیت درارزیابی نتایج ، قابلیت قیاس درونی وبرقراری ارتباط بین نتایج ردپای اکولوژی است.

نتایج نشان داده که عدم قطعیت ها در تعیین ردپای اکولوژیکی تأثیر زیادی بر براورد آن، به ویژه با آنچه که مرتبط با تصمیم گیری درباره اصل و فرع ها یا سهیم نکردن پارامترهای کلیدی دارد. شامل شدن یا نشدن خیلی از پارامترهای حساس ونیز وجود عدم قطعیت بالا در برآوردها، موجب پیامدهای گسترده ای بر مقادیر تخمینی وهمچنین قابلیت قیاس درونی EF می شود. این حالتی از بی ثباتی است. با تجزیه وتحلیل عدم قطعیت، مطالعه مدل و پارامترهای آن و متغیرها می توان یک چارچوب قوی برای قیاس درونی ردپای اکولوژیکی دانشگاه ها فراهم نمود. در واقع این روش ممکن است برای ارزیابی هرنوع ردپای زیست محیطی مناسب باشد.

کلمات کلیدی: توسعه پایدار، ردپای اکولوژیکی، شاخص های پایداری

مقدمه

دراولین پاراگراف بیانیه پایداری Talloires ، رؤسای دانشگاهها و ادارات متعهد به پایداری محیط زیست در سطوح آموزش عالی و نگران در مورد سرعت ومقیاس بی سابقه آلودگی محیط زیست وتخریب وکاهش منابع طبیعی هستند. آنها در ترویج ایجاد یک آینده عادلانه وپایدار برای کل بشریت هم عقیده اند، یعنی با افزایش آگاهی توسعه پایدار زیست محیطی، ایجاد یک فرهنگ سازمانی ازپایداری، آموزش شهروندان مسئول برای محیط زیست ، پرورش سواد زیست محیطی برای همه وتمرین درزمینه نهادینه کردن شناخت محیط زیست بودند .بسیاری از این اهداف به خوبی توسط رد پای اکولوژیکی پاسخ داده شده است.

- 1996 - Rees,Wackernagel روش کمی EF را برای اندازه گیری توسعه پایدار وتأثیر فعالیت های انسان پیشنهاد دادند. مطابق نظر پژوهشگران ،EF بار اعمال شده توسط یک جمعیت معین در طبیعت است، که به عنوان یک ابزار محاسبه ای، ما را به برآورد مصرف منابع و نیاز به جذب زائدات یک جمعیت انسانی یا اقتصادی توانا می سازد. این محاسبات بر حسب مساحت اراضی حاصلخیزاست، که توسط انسان جهت ادامه حیات تصرف شده است. . - Wackernagelet al., 1999; Wackernagel and Rees, 1996 - این روش مناسب بودن جمعیت معینی را در ظرفیت برد یک سیستم نشان می دهد.

درتئوری برآورد EF، به وسیله تعیین میزان مساحت زمین لازم برای تولید کالاهای مصرفی وجذب تمام مواد زائد تولید شده توسط یک فعالیت انسانی خواهد بود. بنابراین، بار زیست محیطی ایجاد شده توسط سیستم مورد مطالعه بیان شده است. این روش به منظور اندازه گیری رابطه بین طبیعت وانسان توسعه یافته، که با فرض بر اینکه هر فرد برای تامین کالا وخدمات ضروری حیات به یک سطح اراضی نیازدارد مورد حمایت است. تمایلات گسترده درروش شناسی منجر به نشست نمایندگان مشترک کمیسیون اروپا برای پایداری منطقه ای شد - . - Ecip به همراه این تمایلات نیاز به استاندارد سازی این روش جهت کاهش اختلافات رشد یافته است.که نتایج آنها در نهایت منجر به تشکیل شبکه ردپای جهانی شد - GFN - ، که تاکنون بر روی استانداردسازی روش Ologies برای EF ملت ها، شهرها وامور مالی متمرکز شده است. تاکنون امکانات آموزشی را شامل نشده است.

احتمالا به عنوان یک نتیجه از این فقدان دستورالعمل راهنما، اساسا محاسباتEF برای ساختمان دانشگاه متفاوت است، که بیشتر منجر به تفاوت های روش شناختی، به ویژه در میزان محاسبه متغیرهای کلیدی است. تاکنون، روش شناسی EF پیشنهاد شده درساخت فرایند محاسبات به سادگی یک احتمال است، اما در عمل، میزان زیادی از اطلاعات چشم پوشی شده است. بویژه، تغییرپذیری در داده های حمایت کننده محاسبات واصل عدم قطعیت برای روش شناسی ها تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. در مقابل رهیافت جبری کلاسیک، ارزیابی احتمالاتی EF پیشنهادی دراین مطالعه، با کدام مقدار اطلاعات بیشترمی تواند توسط داده های پشتیبان بازیابی شود و براحتی با خروجی های قابل تفسیر ترانهاده شود. این مطالعه تمرکز بر EF امکانات آموزشی، بویژه دانشگاه ها دارد، اما این روش ممکن است برای هر فعالیت انسانی دیگر استفاده شود.

به دلیل عدم قطعیت، برگشت ناپذیری و پیچیدگی ها که از ویژگی های مشکلات زیست محیطی جهانی است، پیام حفاظت تقویت می شود زمانی که افراد می توانند از آزمایشات قبلی برای ارزیابی اطلاعات جدید ، در زمانی که امکان قیاس درونی وجود دارد استفاده کنند . - Faucheux and Froger, 1995 - بنا به اعلام نظر نویسندگان در صورت وجود عدم قطعیت، افزایش انعطاف پذیری در زمان استراتژی تصمیم گیری، صورت گیرد، از لحاظ زیست محیطی محافظه کارانه تر است - Borgonovo and Peccati, 2007; Vercelli, - 1991، که در راستای مشابه پیام برگرفته از رد پای اکولوژیکی نقش بازی می کند. با در نظر داشتن این نتایج، پاراگراف های زیر در مورد اینکه چگونه تجزیه وتحلیل عدم قطعیت ممکن کمک به تقویت پیام EF، از طریق تعیین کمیت صریح عدم قطعیت درباره نتایج با آماده کردن یک چارچوب برای مقایسه درونی مطالعات، بحث خواهد کرد. روش ها به تفصیل برای شبیه سازی های مدل مونت کارلو - - Monte carlo گفته خواهد شد چون روش پیشنهادی حاضر نیاز به مهارت های پیشرفته آماری ندارد. سوال ما این است که: آیا ردپای اکولوژیکی در دانشگاه ها قابل مقایسه است؟

یا آیا پارامترهای اساسی در این مدل خیلی متفاوت اند؟ دراین مقاله فرضیه ما این است که تجزیه وتحلیل عدم قطعیت درارزیابی ارتباط پارامترها و ایجاد تمایز بین آن ها به ما کمک کند. آزمایش این فرضیه مورد مطالعه ما شبیه به بسیاری دیگر در سراسر جهان است، اما ما در این تجزیه وتحلیل هر دو عدم قطعیت شناختی و شانسی را معرفی می کنیم و ارزیابی اینکه چگونه این دو منبع عدم قطعیت می توانند در مقایسات درونی اثرگذار باشند. عدم قطعیت شامل عدم قطعیت شناختی وشانسی می شود. اگر چه چندین طبقه بندی دیگر نیز ارائه شده است. - Helton and Davis, 2003; Khuri and Mukhopadhyay, 2010; Myers, 1999; Saltelli and Marivoet, 1990; Shih et al., 2009 - ,

به طور کلی همه با این دو بخش عمده اتفاق نظر دارند. عدم قطعیت شناختی یک عدم قطعیت علمی پیرامون یک مشکل معین، درباره معادله و پارامترهاش، و قلمرو مدل، مرز و شرایط اولیه است. تمام پارامترهای عدم قطعیت شناختی وابسته به تصمیمات درباره روش های جمع آوری داده و تبدیل آن ها هستند. مانند نتیجه، بحث درباره عدم قطعیت شناخت بر دیدگاه های مختلف متکی بر این که چگونه یک سیستم ارائه می شود و اغلب اوقات چه ارئه می کند. عدم قطعیت شناخت به نقاط قوت و ضعف مدل مربوط است. بارها نقاط قوت ذکر شده عبارتند از - : - Ree2000

الف: ترکیب چندین کیفیت معین اقتصادی اکولوژیکی 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید