بخشی از مقاله

چکیده

صنعت گردشگری از جمله صنایع پویا در عصر حاضر است که به عنوان راهکاری برای دستیابی به توسعه توسط بسیاری از کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه دنبال می شود. جاذبه‌های گردشگری از تنوع زیادی برخوردار هستند و گردشگران بر اساس علایق خود از مکانها بازدید می کنند و از جاذبههای مهم در بین جاذبه‌های گردشگری، جاذبه‌های تاریخی می باشند. ایران با دارا بودن آثار متعدد تاریخی از جمله کشورهایی که دارای آثار متعدد گردشگری تاریخی است و این نقاط در نقاط مختلف کشور و بویژه نقاط شهری پراکنده هستند.

امروزه توجه به نیازها و خواسته های گردشگران در مسافرت به یک مکان و همچنین توجه به دیدگاه ها و نظرات آنها، در برنامه ریزی و ساماندهی گرد شگری در یک مکان و طراحی زیر ساخت های مرتبط با گردشگری، از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان رضایت گردشگران شهرستان سروستان در بازدید از جاذبه های گردشگری این شهرستان بوده است. مقاله بر اساس یافته ها و نتایج یک بررسی میدانی و همچنین تکمیل پرسثنامه توسط گرد شگران و تحلیل و استخراج نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تهیه شده است.

در نهایت با استفاده از تکنیک swot نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت ها و تهدیدات گردشگری در شهرستان سروستان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، مکان های گردشگری شهرستان در بسیاری از موار د فاقد امکانات و تسهیلات لازم برای جلب رضایت گردشگران بوده است که ضروری است که برای ساماندهی گردشگری در این شهرستان اقدامات لازم برای رفع کمبودها و نواقص رفع موجود در جهت بهینه سازی جریان گردشگری صورت گیرد.

مقدمه

امروزه مطابق نظر سازمان جهانی گردشگری، که وابسته به سازمان ملل است، گردشگری بزرگترین صنعت فعال در جهان است . بر اساس مطالعات انجمن جهانی مسافرت و گردشگری، گردشگری یکی از صنایع بزرگ شغل آفر ین است که در ازای هر یک میلیون دلار درآمد تولید شده در این صنعت بیست هزار شغل جدید ایجاد می شود - لاندبرگ، 1383 ، . - 3 اقتصاد دانان صنعت جهانگردی را سومین پدیده اقتصادی پویا و رو به رشد پس از صنعت نفت خودروسازی می دانند.

صنعت توریسم فراتر از یک صنعت به مثابه یک پدیده پویای جهانی و اجتماعی دارای پیچیدگیهای خاص خویش است و بخش عمده ای از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده است .این صنعت با اتکاء به سرمایه های اولیه جاذبه های توریستی و برنامه ریزی اصولی و واقع بینانه می تواند به منبع عظیمی از تولید در سطوح ملی و ناحیه ای تبدیل شود. اکنون به نظر می رسد که ورود صنعت گردشگری به شهرستان سروستان در توسعه و گسترش همه جانبه این بخش تأثیرگذار می باشد.

ورود گردشگران به این منطقه ازجهاتی فرصت واز جهاتی دیگرنوعی تهدید برای توسعه این منطقه محسوب می شود .با این وجود، اگر گردشگری به نحوی مناسب برنامه ریزی و مدیریت شود می تواند خالق یا محرک یک فرایند توسعه یافته برای حصول به پایداری توسعه در نواحی روستایی ونیز پایداری جوامع محلی در کلیه زیر شاخه های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و همچنین خود صنعت گردشگری باشد.

دراین میان شهرستان سروستان با دارا بودن جاذبه های تاریخی طبیعی فراوان پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از قطبهای گردشگری ایران را دارا می باشد شهرستان باستانی سروستان به دلیل جاذبه های تاریخی، نوع فرهنگ اصیل آن وچشم اندازهای زیبای طبیعی همواره مورد توجه گردشگران داخلی وخارجی بوده است .ولی متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری و مدیریت صحیح در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته است .هدف از این تحقیق معرفی جاذبه های توریستی وگردشگری سروستان و ارائه راهکارهای لازم جهت بهبودی صنعت توریست در این منطقه می باشد.

بیان مسئله

استان فارس به عنوان یکی از استان های باستانی و گردشگرپذیر ایران، دارای جاذبه ها و قابلیت های گردشگری زیادی می باشد و با توجه به محرومیت استان و درصد بالای بیکاری لازم است که از تمامی امکانات و قابلیت ها جهت رفع محرومیت و ایجاد اشتغال اقدام شود، اما متاسفانه به دلایل مختلف از این بخش اقتصادی پر درآمد در عصر حاضر بی بهره مانده است .یکی از این مکان ها در استان فارس که دارای جاذبه های زیاد تاریخی و توریستی است شهرستان سروستان می باشد .این شهرستان با توجه به قدمت تاریخی بناهای آن ، هنوز به دلایل مختلف ناشناخته مانده است. هدف تحقیق ساماندهی گردشگری در این مجموعه می باشد.

روش تحقیق

شیوه تحقیق در این مقاله بر دو گونه روش استوار است . 1 : مطالعات کتابخانه ای، اسنادی .2 مطالعات میدانی و تهیه و تنظیم پرسش نامه و تکمیل آن ها توسط گردشگران و تحلیل داده های حاصل از آن ها توسط نرم افزار spss و استخراج نتایج حاصل از آن ها. در این مطالعه از روش کتابخانه ای به همراه روش پیمایشی برای ارزیابی موانع توسعه گردشگری استفاده شده است و برای جمع آوری دادها از پرسشنامه استفاده شده و تعداد 50 پرسشنامه به صورت تصادفی در میان گردشگران توزیع شده است. و سپس با استفاده از نرم افزار آماری spss داده ها بررسی شد و از طریق آزمونهای جداول توافقی و آزمون خی دو ، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت با استفاده از تکنیک swot ، عوامل درونی - نقاط قوت و ضعف - و عوامل بیرونی - فرصت ها و تهدیدات - گردشگری در شهرستان سروستان مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی منطقه مورد مطالعه

سروستان سرزمینی دیر پای و یکی از کهن ترین بخش های استان فارس است که در 75 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است. سروستان از شمال به منطقه ارسنجان،از شمال غرب به شیراز،از غرب به منطقه اکبرآباد و کوار، از جنوب غرب به خفر،از جنوب به خاوران و تادوان،از جنوب شرق به فسا،از شرق به استهبان و نی ریز و از شمال شرق به دریاچه بختگان منتهی میشود. بر اساس شواهد موجود پیدایش و تکوین حیات اجتماعی در سروستان به گذشته باستانی به ویژه عصر ساسانی باز می گردد.

وجود ده ها اثر معتبر تاریخی و ظهور و درخشش مشاهیر علم و ادب درخطه ی سروستان، تجلی دیرینگی و عمق ریشه های فرهنگی و مدنی این منطقه، در تاریخ ایران زمین می باشد. منطقه ی سروستان با حدود 55000 نفر جمعیت از معدود شهرهای کشور است که از موقعیت ارتباطی ویژه ای برخوردار است. قرار گرفتن سروستان در مسیر محور های ارتباطی شرق غرب و شمال جنوب - در حال احداث - و دسترسی به استان ها و شهرهای بزرگ جنوبی و شرقی و جزایر و بنادر خلیج فارس، این منطقه را به حساس ترین گذرگاه جنوب کشور مبدل ساخته است.

معرفی جاذبه های گردشگری سروستان

. 1 جاذبه های مذهبی شهرستان

از جاذبه های مذهبی سروستان می توان از امامزاده شاه صفی الدین کوهنجان، امامزاده اسحاق، مسجد جامع حاج نظری، بقعه بی بی شریفه مهارلو، امامزاده خدیجه بانو مهارلو و قدمگاه کوه چنار مهارلو نام برد.

-    امامزاده سید علی ابن اسحاق واقع در روستای کت گنبد

-    امامزاده ابراهیم واقع در روستای نظرآباد

-    امامزاده ابراهیم واقع در روستای هزاردره

-    امامزاده شاصفی الدین واقع در روستای کوهنجان

-    امامزاده پیرچراغ واقع در روستای کمال آباد

-    امامزاده پیرغیب واقع در روستای شوریجه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید