بخشی از مقاله

چکیده

زندگی سالم ابعاد مختلفی دارد. در این مقاله سعی شده است که شیوه های زندگی سالم را مورد بررسی قرار دهیم. آن چه در ایجاد زندگی سالم نقش دارد ارتقاء سلامت است. منظور از ارتقاء سلامت، فرایندی است که افراد را قادر می سازد توانائی و فعالیت خود را بهبود و وضعیت سلامت خود را افزایش دهند. به دنبال پیروی از قواعد و هنجارهای اجتماعی،پیشرفت، موفقیت، فعالیت های سالم و برخورداری از سبک زندگی سالم به دست می آید. هدف از این مقاله تقویت نشاط خانواده، مهیا ساختن محیط امن و آرام برای اعضای خانواده و کاهش معضلات اجتماعی می باشد.

کلمات کلیدی: زندگی سالم، خانواده، فرهنگ

مقدمه:

قبل از هرچیزی لازم است تعریفی از سلامت ارائه شود تا با شناخت مفهوم سلامتی در راه زندگی سالم گام بر داریم وعلاوه برحفظ سلامت خود به سلامت دیگران نیز بیندیشیم.سلامتی یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روحی وروانی واجتماعی افراد نه فقط بنود بیماری ویا عدم زمین گیر بودن پس انسان سالم، انسانی است که از نظر جسمی سالم، از نظر فکری بی عیب، از لحاظ روانی شاد ، از لحاظ اجتماعی فعال، از جنبه سیاسی آگاه، ازنظراقتصادی مولد واز نظر فرهنگی مسؤل باشد.شیوه زندگی سالم یعنی تمرین عادتهای خوب وسالم وبکار بستن آنها در تمام مراحل زندگی و همچنین دوری جستن از عادت های زیان بار وغیر سالم است.

شیوه زندگی سالم در واقع همان الگوی زندگی افراد است که میتوان آن را به عنوان سالم یا ناسالم مورد داوری قرارداد. شیوه زندگی سالم یک زندگی متعادل است که در آن شخص به طور آگاهانه دست به انتخابهای سالم می زند. باید با شناخت مفهوم سلامتی در راه زندگی سالم گام بر داریم وعلاوه برحفظ سلامت خود به سلامت دیگران نیز بیندیشیم.شیوه زندگی سالم یعنی: تمرین عادتهای خوب وسالم وبکار بستن آنها در تمام مراحل زندگی و همچنین دوری جستن از عادت های زیان بار وغیر سالم در اینجا برای روشن شدن موضوع دومثال ساده بیان می شود یکی از روشها وعادات سالم ورزش روزانه است ویکی ازعادات زیان بخش وناسالم استعمال دخانیات بویژه سیگاراست.

به چه دلیل ما نیازمند شیوه ای سالم برای زندگی هستیم؟

همه ما مسؤلیم برای حفظ سلامتی خود چیزهایی را یادبگیریم وبه آن عمل نماییم که باعث حفظ سلامت وبرخورداری از سلامتی کامل می شود ودیگران را نیز تشویق و ترغیب نماییم تا با بکارگیری این روشها که برای ادامه زندگی ضروری است در راه یک زندگی سالم، شاد وباطراوت وهدفمند گام بردارند و به دلیل اینکه کلید برخورداری از یک زندگی سالم جهت استفاده هرچه بیشتر و بهتر از مواهب زندگی انتخاب روشی مناسب وسالم است تا با اتخاذ این شیوه زندگی سالم ، احساس خوبی از زندگی خود داشته باشیم در اینصورت است که خواب وبهتر و راحتتری داشته و انرژی بیشتری جهت فعالیتهای خود خواهیم داشت و همواره آرام و راحت خواهیم بود وظاهری خوشایند خواهیم داشت ، فیزیک بدنی مناسب، عضلاتی قوی ، پوستی سالم وشاداب، چشمانی شفاف و مویی سالم خواهیم داشت و همیشه شاد وخوشحال بوده ودارای یک نگرش مثبت به زندگی هستیم وانگیزه کافی جهت فعالیت داشته واین نگرش مرتباً افزایش خواهد یافت. زندگی انسان بازتاب باورها ، اندیشه ها و رفتارهای او می باشد و باورهای نادرست و ناسالم باعث تخریب اندیشه و زندگی انسان می گردد وبالعکس باورها و رفتارهای سالم باعث شکوفایی زندگی انسان می گردد.

شیوه زندگی سالم منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تاثیر مشکلات بهداشتی،ارتقای سلامت تطا بق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است و وقتی که در ارتباط با رفتارهای مخاطره امیز نظیر استعمال سیگار و عدم تحرک جسمانی مطرح می شود، بعنوان عملکردی ارادی تجسم می شود.طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت،سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی شامل تغذیه تحرک بدنی،استرس،مصرف دخانیات و کیفیت خواب است که در پی اجتماعی شدن بوجود امده است.شیوه زندگی پدیده ای چند وجهی است که تمام جنبه های زندگی روزمره ،خواب ،غذا،بهدا شت،اداب و رسوم،کار،بازی ،سرگرمی،وقت گذرانی،روابط اجماعی،طرز تفکر،رفتار،احساسات و عواطف می باشد.به عقیده وبر شیوه زندگی روشهای است که طبقات و گروهای هم رتبه از نوعی از زندگی پدید می اورند و شامل الگوهای فرهنگی رفتار و مجموعه ای از باورهاست.

عوامل موثر بر شیوه زندگی:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید