بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد سبک زندگی سالم خانوادگی می باشد. روش پژوهش حاضر مروری با رویکرد تحلیلی می باشد. در مقاله حاضر ضمن اشاره به شبکه های اجتماعی و مزایا و معایب آنها، نقش آنها در ایجاد سبک سالم زندگی خانوادگی را بررسی می شود.

یافته ها حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی زیربنای خانواده را هدف قرار داده اند و به سوی متلاشی کردن نظام خانواده حرکت میکنند بطوری که هیچ حد و مرزی رعایت شئون خانوادگی و حفظ هویت در نظر گرفته نمی شود بنابراین نتیجه گیری می شود راهکارهایی چون ارائه مکانیسم، شاخص ها و معیارهای استفاده صحیح و منطقی از شبکه های اجتماعی، ارائه، تقویت، حمایت و صیانت از سبک زندگی اسلامی با برنامه ریزی و مدیریت صحیح،هوشمند و بصیرانه و بستر سازی، تشویق و ترغیب، افکار عمومی و افراد جامعه به بهره مندی از خدمات فناوری اطلاعات. می تواند در ایجاد سبک سالم زندگی خانوادگی کمک کند

- 1 مقدمه

امروزه شاهد رسانه ای شدن جهان هستیم، رسانه های مدرن اغلب بر پایه ی شبکه ی گسترده به وجود می آیند. با روی کارآمدن گوشی های هوشمند و امکانات مبتنی بر وب آنها، برنامه های کاربردی1 متعددی از جمله شکل موبایلی شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، یوتیوب و توییتر و شبکه های اجتماعی موبایلی هم چون تلگرام و اینستاگرام و غیره در حال فعالیت و استفاده هستند. مردم به علت افزایش ارتباط با یکدیگر و سازمان ها و تسهیل و تسریع فعالیتهای خود همچون خرید و فروش و مبادله و برقراری روابط دوستانه به این شبکه ها روی آوردند.

آنچه مسلم است، دیگر شبکه های اجتماعی جز جدایی ناپذیر زندگی می باشند. جزئی تفکیکناپذیر که بعضاً نقش بسیار پر رنگی در زندگی روزمره کاربران دارد و باعث شده است، استفاده از خدمات شبکه های اجتماعی، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کند

شبکه های اجتماعی موبایلی با وجود محبوبیت بسیار، تأثیرات مثبت و منفی فراوانی بر زندگی مردم دارند. و آنچه پژوهشگر را به اجرای پژوهش حاضر تشویق می کند،اثرات متعدد رسانه ها در انتقال مفاهیم و شیوه های زندگی که از آن به سبک زندگی - 2امینی، - 1393 یاد می شود و بررسی نقش شبکه های اجتماعی وبی و موبایلی در ایجاد سبک سالم زندگی خانوادگی می باشد.

- 2 پیشینه پژوهشی

با توجه به زندگی مردم در عصر رسانه ها و پر رنگ بودن شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره انسان ها بسیاری از پژوهشگران در سراسر جهان در تلاش برای بررسی نقش شبکه های اجتماعی وبی و موبایلی در زندگی روزمره مردم هستند. آن ها تلاش دارند که راهکارهایی جهت بهبود زندگی مردم همزمان با حضور در شبکه های اجتماعی متنوع ارائه دهند که در ادامه به تعدای از آن ها اشاره می شود

اکبری - - 1389 شبکه های اجتماعی را مهمترین و مدرن ترین ابزارهای ارتباط جمعی معرفی می کند. او در ادامه به نقش جدی و تأثیرگذار شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی سریع و گسترده اشاره دارد. او در پژوهش خود به نتایجی از جمله نتیجه حضور کاربران در این شبکه ها، فراهم آوری حرکت های جمعی و بحران ها در زندگی خانوادگی و اجتماعات دست یافت.

باردی و بروک - . - 1392در مقاله ی خود به حضور میلیونی نوجوانان در شبکه های اجتماعی اشاره م یکنند که والدین را به مراقبت بیشتر از آن ها ترغیب می کند.آن ها شناخت نحوه تأثیرگذاری فناوری بر رشد یادگیری و پیشرفت اجتماعی نوجوانان را امری ضروری بر سلامت، سعادت و آرامش خانواده ها معرفی می کنند. بنابراین چالش های پیش روی والدین را در رویایی با استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی با مصاحبه 16 تن از والدین آمریکایی بررسی کرده اند و نتیجه گرفته اند که نظارت والدین بر فناوری چالشی فراگیر است و درخواست همکاری و حمایت از دولت را داشتند.

امیرپور و گریوانی - - 1392 در مقاله ای تحت عنوان "تأثیر شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی آنها" هدف این نوشتار را بررسی رابطه میان شبکه های اجتماعی و جوانان معرفی می کنند. به عبارت دیگر، بررسی شبکه های اجتماعی نوین و پیامدها و کارکردهای آن در زندگی روزمره سبک زندگی جوانان و تأثیرات آن بر کنش های روزمره، استنباط خود و نیز روابط اجتماعی شان است و از نظریه ساخت یابی و نظریه استفاده و خشنودی برای تبیین مسئله استفاده شده است. آنها نتیجه گرفتند امروزه عصر اطلاعات و ارتباطات مجازی و از بین رفتن محدودیتهای زمانی و مکانی از طریق شبکه های اجتماعی است، شبکه های اجتماعی نقش عمده ای درتغییر سبک زندگی، نگرش ها، عقاید، باورها و هویت جوانان ایفا می کنند. هیچ کس نمی تواند نقش شبکه های اجتماعی و ارتباطات مجازی بر سبک زندگی جوانان را نادیده بگیرد.

امینی - 1393 - در مقاله ای با عنوان ضرورت آشنایی با سواد رسانه ای در خانواده به متفاوت بودن تعریف سواد رسانه ای با سواد نوشتن و خواندن تاکید دارد و در ادامه اشاره دارد که برخی محققان سواد رسانه ای را مجموعه ی دانش ها و آگاهی ها می دانند که افراد را در بهره وری بهینه از رسانه های جمعی هدایت می کند تا بدون تعارض شخصیتی و رفتاری برنامه ها و محتوای رسانه های جمعی را کنترل کنند. وی در مقاله اش ذکر می کند: سواد رسانه ای در جامعه ما با شکاف بسیار بزرگی مواجه بوده و نه تنها عامه مردم، که بسیاری از نخبگان و دانشگاهیان کشور نیز همچنان با سواد رسانه ای بیگانه اند؛ و با توجه به این که در یک محیط رسانه ای و در یک سپهر اطلاعاتی به سر می بریم و تحت نفوذ امواج مختلف رسانه ای قرار داریم لذا دغدغه آسیب رسانی رسانه ها و آسیب پذیری خانواده ها و دنبال کردن راهی برای کاهش اثرات مخرب رسانه ها به ویژه برای مخاطبان جوان و نوجوان که بیشترین مصرف کنندگان رسانه ها هستند همواره مورد توجه بوده است بنابراین با اموزش سواد رسانه ای به خانواده ها از اثرات مخرب رسانه ای کاسته تا در این حرکت پر شتاب رسانه ها و فناوری اطلاعات مناسبی انتخاب کرد.

کاکاوند - - 1393 در مقاله خود بیان می دارد رسانه ها به عنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تحولات خانواده نقش اساسی در دگرگونی روابط درونی بین اعضاء آن داشته اند. .در واقع رسانه از سویی باعث تقویت برخی از ارزش های اجتماعی و از سوی دیگر باعث تضعیف آنها شده است. آنچه می تواند نقش و اهمیت رسانه در بعد مثبت آن افزایش دهد شناخت علمی و دقیق ویژگی ها و کارکردهای نوین خانواده است و تنها در این صورت است که رسانه می تواند با تولید برنامه های مناسب ضمن دستیابی به اهداف تعریف شده از پیامدهای ناخواسته آن جلوگیری کند بنابراین، ما باید خود را از اینکه به صورت منفعلانه با رسانه ها برخورد کنیم برهانیم و با تقویت و یادگیری مهارت تفکر نقاد و با افزایش آگاهی خود نسبت به رسانه های ایجاد کننده پیام در اطراف خود به انتخاب رسانه های سودمند بپردازیم و میزان استفاده خود از این رسانه ها را معین کنیم و همیشه آگاه باشیم که رسانه ها بر خود آگاه و نا خود آگاه ما اثرمی گذارند

بهرامسری - 1394 - در مقاله ای تحت عنوان رعایت حریم خصوصی کاربران در شبکه های اجتماعی" و تأثیرات آن در ابعاد مختلف زندگی هدف از پژوهش خود را ، بررسی توجه و دقت کاربران در رعایت حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی، تأثیرات آن در ابعاد مختلف زندگی و ارایه راهکارهایی جهت بهبود زندگی آنها در محیط واقعی معرفی می کند. این پژوهش نشان داد با ارائه راهکارهایی از جمله برقراری ارتباط با کاربرانی که شناخته شده و قابل اعتماد هستند، تنظیم دقیق تر اصول و قوانین حریم خصوصی، کنترل میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط افراد در محیط واقعی کاربران را به رعایت هرچه بیشتر حریم خصوصی و زندگی بهتر و مناسب تر تشویق می کند.

لیوینگ استون 3 - 2008 - در مقاله خود به بررسی استفاده ی نوجوانان از شبکه های اجتماعی و نقش این استفاده در زندگی آنها در خانواده و اجتماعی می پردازد. او بعد از مصاحبه با 16 نوجوان 13تا16 سال به این نتیجه رسید که امروزه به طرز غیرقابل انکاری نوجوانان به شبکه های اجتماعی متنوعی گرایش دارند و متأثر از این استفاده وارد روابط عاشقانه می شوند، بازی های اینترنتی می کنند و حتی مورد نیرنگ قرار می گیرند و آسیب می بینند. این درحالی است که والدین سعی بر محدود سازی این نوع استفاده و کنترل بسیار بر نوجوانان خود دارند ولی بازه م با چالش هایی بسیار همراه هستند.

براش و اینکپن - 4 - 2009 در مطالعه خود درباره استفاده از فناوری برای به اشتراک گذاری مطالب عمومی و خصوصی در خانواده، نوجوانان را بررسی کردند. آنها نتیجه گرفتند بسیاری از والدین از استفاده ی کودکانشان از اینترنت و شبکه های اجتماعی نگران هستند و سعی بر کنترل و محدود کردن استفاده ی فرزندان خود در استفاده از این فناوری دارند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید