بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مقاله ،شرح استفاده از تحلیل پوشش داده ها - data envelopment analysis - DEA - - در ارزیابی عملکرد زنجیره تامین داخلی می باشد.مدل کارآیی تکنیکی و مدل کارآیی هزینه. این مدل ها با تحلیل طرح کلی - scenario analysis - به منظور بدست آوردن رویکرد های تجاری قابل توجه بیشتری برای مدیران در تصمیم گیری ها برای طرح ریزی منابع ، بیشتر توسعه داده می شوند.اطلاعات بدست آمده از مدل های DEA به مدیران کمک می کند ، عملکردهای غیر کارا را شناسایی کنند و اقدامات مناسب چاره ساز برای پیشرفت مدوام ،انجام دهند. به طرز با اهمیت تری ،هزینه فرصت از دست رفته - سود صرف نظر شده - محاسبه شده ، به عنوان یک مرجع خوب برای مدیران به منظور گرفتن تصمیمات مفید درباره تخصیص های منبع، به کار می رود.

محدودیت های / الزاماتتحقیق- نتایج بر مبنای مجموعه داده های قطعی هستند. پیشرفت آینده مطالعه ،تحقیق امکان پذیری مدل سازی DEA در محیط زنجیره تامین تصادفی - غیر قطعی - به دلیل این حقیقت است که زنجیره تامین در یک محیط پویا ، عمل می کند. رویکرد مطرح شده بر پایه DEA، الزامات مدیریتی موثری را در ارزیابی کارآیی زنجیره تامین ، فراهم می کند .این مطالعه ،کارآیی DEA را به عنوان یک ابزار تصمیم گیری در زنجیره تامین ،اثبات می کند.این مقاله ، رویکردهای موثر برای استفاده از DEAرا به عنوان یک ابزار مدل سازی به منظور کمک به تصمیم گیری مدیریتی در ارزیابی کارآیی زنجیره تامین، ارائه می کند.

واژههای کلیدی:تحلیل داده ها، مدیریت زنجیره تامین، ارزیابی های عملکردی، مدل سازی، کارایی فرایند.

-1 مقدمه

مدیریت زنجیره تامین، یکی از رایج ترین موضوعات اخیرا بحث شده در ادبیات تجاری، شده است. مطابق با نظر Simchi-Levi و دیگران - 2003 - ، مدیریت زنجیره تامین یکی از مجموعه رویکردهای استفاده شده به صورت کارا برای فروشندگان مجتمع، تولیدکنندگان، انبار کالا ها - warehouses - و فروشگاه ها می باشد به طوری که کالای تجاری در مقادیر مناسب برای موقعیت های مناسب و در زمان مناسب به منظور حداقل کردن هزینه های زیاد سیستم ، تولید و توزیع می شود ، در حالی که نیازمندی های سطح خدمات را تامین می کند.زنجیره تامین به صورت یک سیستم ترکیبی تعریف شده که از 4 فرایند به نام طراحی - plan - ، منبع - source - ،ارائه و تحویل، تشکیل می شود . بخش های اصلی اش شامل فروشندگان کالا، تسهیلات تولید، خدمات توزیع و مشتریان مرتبط با همدیگر از طریق جریان رو به جلو خوراک - IHHG IRUZDUG RZ - کالا ها و جریان بازیافت - IHHGEDFN RZ - اطلاعات ، می باشد - Stevens 1989،. - Christopher 1998

ثابت شده است مدیریت موثر یک زنجیره تامین سازمان ، یک مکانیزم بسیار کارا برای ارائه تحویل در دسترس و فوری محصولات با کیفیت بالا و خدمات با حداقل هزینه ، می باشد. این مدیریت موثر، یک پایه بنیادی را برای سازمان ها به منظور توسعه مزیت رقابتی قابل نگهداری و باقی ماندن در نمای اصلیبرتری در یک سطح زمین بازی بازار - level playing - PDUNHW HOG است.به منظور دست یابی به یک زنجیره تامین کارا، ارزیابی کاملعملکرد زنجیره تامین، فوق العاده مهم است.این موضوع ، استفاده از منابع تلفیق شده مولفه های زنجیره تامین در کارا ترین روش ممکن به منظور ارائه خدمات و محصولات کم هزینه و رقابتی، معنی می دهد.

بنابراین " کارایی کلی زنجیره تامین " به عنوان کارایی،تعریف می شود که ارزیابی های چند عملکردی مربوط به زنجیره تامین را به علاوه یکپارچگی و انطباق عملکرد های این مولفه ها ، در نظر می گیرد. همین طور، مدیریت این کارایی زنجیره تامین کلی / یکپارچهدر حقیقت یک کار چالش برانگیز و بسیار مشکل است. - 1998 - Ross هم ذکر کرده بود که حتی درون شرکت های بزرگی مثل Searsو General Motorsکه سیستم های زنجیره تامین بزرگی داشتند ، سیستم های ارزیابی عملکردی زنجیره تامین یکپارچه ای وجود نداشت. این مهم است که تاکید کنیم هدف اولیه این مقاله ایجاد یک چارچوب واقع گرایانه است که عملکرد های زنجیره تامین را مطابق با آن مطالعه کنیم. یک مثال تشریحی با الزامات مدیریتی بحث می شود.

بنابراین در حال حاضر ، ممکن است داده های ناقص و غیر قابل دسترسی در بسیاری از سازمان ها ، مدل غیر قابل استفاده ای را ارائه کنند ، اگر یک ارزیابی تمام عیار کارایی زنجیره تامین ،صورت بگیرد.همین طور، این مقاله ، مفهوم کارایی زنجیره تامین را در ارتباطات مشتری و فروشنده های مستقیم،محدود می کند.به عبارت دیگر، فقط 2 دسته زنجیره تامین بررسی می شوند. هدف این مقاله ارزیابی عملکرد زنجیره تامین درون شرکت تولیدی توسط تلفیق همه فعالیت های زنجیره ارزش - value - ، می باشد. ذکر این نکته مهم است که هدف ، تمرکز صرف روی فرایندهای تولیدی نیست اما تا یک حدی تاکید روی فعالیت های زنجیره تامین درون سازمان تولیدی می باشد.

اگرچه این مطالعه به طور کامل، زنجیره ارزش را که از فروشندگان فروشندگان به مشتری نهایی است، تلفیق نمی کند، هنوز ارزیابی می توانست به عنوان کارایی زنجیره تامین درون بافت داخلی سازمان ، مورد توجه قرار بگیرد. این مطالعه ، یک ابزار ارزیابی کارایی زنجیره تامین داخلی را توسط استفاده از تحلیل پوشش داده ها - data envelopment - analysis - DEA - توسعه خواهد داد. DEA یک روش غیر پارامتری بر پایه تکنیک برنامه ریزی خطی به منظور ارزیابی کارایی های واحدهای تحلیل شده، ارائه می کند.DEA می تواند چند ورودی و خروجی و اقدامات را به صورت کیفی و کمی،ارزیابی کند بنابراین مدیران را قادر می کند ، قضاوت منطقی روی کارایی واحد های تحلیل شده داشته باشند. در این مقاله، ما یک مدل DEA پیشنهاد می کنیم که کاراییزنجیره تامین شرکت های مختلف را ارزیابی می کند.

این مدل به مدیریت کمک کردهکه عملکرد های غیر کارا را شناسایی و روش چاره سازی را برای پیشرفت کارایی زنجیره تامین اش، ارائه کند. به طور کلی، مقاله به صورت زیر سازماندهی می شود.نخست، توصیف مختصری درباره روش های سنتی ارزیابیعملکرد زنجیره تامین و مسائل مرتبط با آن ها ارائه می کنیم که به دنبال آن یک بررسی درباره DEA و کاربردش در زنجیره تامین انجام می دهیم. سپس متدلوژی و مدل های DEA توسعه داده شده به منظور ارزیابی کارایی زنجیره تامین را توضیح می دهیم.این مطلب با یک مثال تشریحی درباره کاربرد مدل ها در 22 شرکت ، پی گیری می شود.نتیجه بدست آمده، بحث شده و مقالهبا الزامات مدیریتی ، نتایج و بعضی جهت ها برای تحقیق آینده، به پایان می رسد.

2.1 مشکلات ارزیابی کارایی زنجیره تامین

از نظر سنتی، زنجیره تامین معمولا به عنوان یک سری کارکرد های تجاری قسمت بندی شده ساده ، مدیریت می شود. به طور معمول زنجیره تامین سنتی توسط تولید کنندگانی بدست آورده شده بود که سرعت توسعه، تولید و توزیع محصولات را نظارت و کنترل می کردند. ارزیابی کارایی زنجیره تامین در طول دوره های سنتی می توانست نسبتا آسان در یک روش ساده ، انجام شود.به طور کلی ، کارایی توسط بدست آوردن نسبت درآمد به هزینه های عملیاتی زنجیره تامین کل،ارزیابی می شود.با این همه، در سال های اخیر ، گرایش های جدید در ارزیابی کارایی ، به وجود آمده اند که مشتریان، تقاضاهای فزاینده ای روی تولیدکنندگان برای تامین سریع سفارش و تحویل ، اجبار کرده اند. این اجبار، ارزیابی کارایی زنجیره تامین را مشکل کرده است. علاوه بر ارزیابی های مالی معمول استفاده شده برای سنجش کارایی،اکنون عملکردزنجیره تامین نیز نیاز به در نظر گرفتن عوامل ویژه دیگر مثل نرخ تحویل و درصد تامین سفارش دارد.

این ارزیابی توسط تاثیر ظرفیت تولید و محدودیت های عملیاتی تاثیر گذار دیگر بیشتر پیچیده می شود.در دیدگاه ارزیابی های عملکردی فزاینده در زنجیره تامین ، بسیاری از شرکت ها روش سنجش عملکرد زنجیره تامین شان را نخواهند دانست. افزایش ارزیابی های چند عملکردی، چالش و مشکل کار ارزیابی کارایی را ارائه کرده است. بنابراین ،یک ابزار به منظور ارزیابی کارایی زنجیره تامین به طور پربازده ، بسیار مورد نیاز است.YEE ،Tan ،Rao ،Takala و دیگران بیشتر تایید کردند که نظر به سطح اخیر پیچیدگی به منظور توجه به مسئله ارزیابی عملکردی ،این ارزیابی شامل ابزارهای پیچیده تری می باشد. اگرچه ابزار ارزیابی تنها به عنوان یک ابزار برای شرکت ها به منظور دست یابی به مراتب بیشتر موفقیت ها در بلند مدت، خدمت می کند ، پایه ارزیابی باید به طور قوی توسط توسعه اولیه یک ابزار موثر و مناسب برای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین ، ایجاد شود.این ابزار نه تنها استدلال مقداری را انجام خواهند داد بلکه رویکرد هایی را برای مدیر در چشم انداز کیفی تصمیم گیری استراتژیک ، نیز ایجاد خواهند کرد.

2.2 توصیف روش های سنتی به منظور ارزیابی کارایی زنجیره تامین

ابزار های استفاده شده برای ارزیابی کارایی زنجیره تامین مورد توجه زیادی قرار گرفته بود. نمودار "UDGDU"یا "VSLGHU" و چارت "Z" ، بعضی ابزارهای معروف استفاده شده برای ارزیابی کارایی زنجیره تامین هستند. این ابزار ها بر مبنای تکنیک های تجزیه و تحلیل فاصله بین پیش بینی و واقعیت می باشند و آن ها ماهیتا بسیار گرافیکی هستند. اگرچه رویکردهای گرافیکی،فهم آن ها را آسان می کند، باعث ناسازگاری ها به منظور تحلیل می شود که آیا مولفه های چند گانه باید درون یک تصویر کامل ،ادغام شوند.به عبارت دیگر ، ارزیابی کارایی با استفاده از این ابزار،مناسب نیست زمانی که ورودی یا خروجی های چند گانه وجود دارند. روش معروف استفاده شده دیگر، نسبت است. نسبت ، کارایی های نسبی خروجی ها را بر حسب ورودی ها محاسبه می کند و به آسانی محاسبه می شود.

با این همه، یک مشکل با مقایسه از طریق نسبت ها ، این است که در زمان وجود ورودی یا خروجی های چند گانه برای در نظرگرفتن، نسبت های مختلف زیادی بدست خواهد آمد و تلفیق مجموعه یکپارچه نسبت ها با یک ارزیابی ویژه، مشکل است.ارزیابی کاراییزنجیره تامین نیاز به بررسی ساختار چند بعدی به دلیل این که ارزیابی برای میزان سازی دقیق عملکردهای اخیر سازمان و ایجاد استراتژی های جدید به منظور کنار آمدن با رقابت ها، مهم است. خروجی ویژه برای نسبت های مالی ورودی مثل برگشت فروش ها و سرمایه گذاری ممکن است برای استفاده به عنوان نشانه ها به منظور مشخص کردن کارایی کل زنجیره تامین ، کافی نباشد. بنابراین، ابزارهای سنتی بحث شده قبلی که ساختارهای چندگانه را در نظر نمی گیرند ، قادر نخواهند بود یک ارزیابی مناسب کارایی زنجیره تامین را ارائه کنند.

از آن جایی که کارایی یک زنجیره تامین شرکت ،یک پدیده پیچیده مستلزم بیش از یک معیار ویژه برای مشخص شدن،استتعدادی مطالعات پیشنهاد کرده اند که ممکن است یک مدل ارزیابی عملکرد چند عاملی برای ارزیابی کاراییزنجیره تامین ،به کار برده شود.توسعه یک ارزیابی عملکرد چند عاملی که کارایی واحد های عملکردی و تکنولوژی های اجرا شده در یک زنجیره تامین را منعکس می کند، برای ارائه دهندگان خط مشی توسط دانستن این که تا چه حد از یک شرکت یا صنعت ویژه می تواند انتظار رود ، ورودی های چند گانه اش را افزایش و سطح ورودی اش را از طریق بهبود کارایی اشکاهش دهد، مهم است. جهت تحقیقات روی این حوزه، علاقه زیادی را در DEAنشان داده است.قسمت بعدی،تجدید نظری را درباره DEA ارائه خواهد کرد.

2.3 تجدید نظر DEA و کاربرد هایش در زنجیره تامین

DEA ابتدا توسط Charnes و Cooper به عنوان یک برنامه ریزی خطی متدولوژی بر پایه LP برای تحلیل عملکردی از این که چگونه یک شرکت به طور موثر عمل می کند، ارائه شد. واحد های تحلیل شده اش تحت عنوان "DMU" ، ذکر می شوند که واحد های تصمیم گیری را ارائه می کند. DMU یک رویکرد برنامه ریزی غیر پارامتری برای تخمین مرزی - frontier estimation - می باشد. به عبارت دیگر، مفهومش این است کهDEA نیاز به وجود یک تابع ویژه به منظور تعیین ارتباطات یا داد و ستد کالا در میان ارزیابی های عملکردی در محاسبه کارایی ندارد و از مفهوم مرز کارایی به عنوان یک استاندارد عملی مزیت، استفاده می کند.این مزیت های DEA مدیران را قادر می سازد ، به طور موثر هر اقدامی را ارزیابی کنند به گونه ای که نیاز به پیدا کردن هر ارتباط مربوط به آن ها رانداشته باشند.به علاوه، مفهوم مرز کارایی ثابت می کند ، یک ارزیابی معتبر مقایسه عملکردی، باشد. DEA قادر به ارزیابی ورودی یا خروجی های چند گانه است که معنی می دهد می تواند به عنوان یک ابزار تصمیم گیری چند معیاری - MCDM - عمل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید