بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق از یک استراتژی چهار مرحله ای برای شناسائی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در زنجیره تامین استفاده شده است . در مرحله اول، با استفاده از مرور و تحلیل پژوهش های مرتبط، به خصوص بررسی موشکافانه اسناد مربوط به مدل استقرار APQC ، 13 عامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در زنجیره تامین شناسائی شد . در مرحله دوم و سوم عوامل استخراج شده به نظرسنجی خبرگان دانشگاهی وصنعت خودرو گذاشته شد و ضمن اعتبار دهی به عوامل شناسائی شده این عوامل به لحاظ اهمیت در هر یک از مراحل پیاده سازی مدیریت دانش در زنجیره تامین اعتبار دهی شد و بر اساس تکنیک VIKOR رتبه بندی گردید.

بر اساس نتایج این نظرسنجی رهبری سازمان و فرهنگ زنجیره تامین از بیشترین اهمیت و مدیریت منابع انسانی و ساختار سازمانی از کمترین اهمیت و رتبه برخوردار است . در مرحله چهارم این پژوهش عوامل مورد ارزیابی مدیران و کارشناسان سازمان خصوصی - گروه صنعتی پیشرو - به عنوان بزرگترین تامین کنندگان قطعات پلیمری خودرو در شمال کشور قرارگرفت ، به دلیل حجم کم جامعه از روش سرشماری استفاده شده و مورد تائید قرار گرفته است. به کمک آزمون های آماری پایایی و اعتبار این ابزار از جمله اعتبار ساختاری آن با استفاده از تجزیه و تحلیل عاملی مورد بررسی قرارگرفته و تایید شده است .

مقدمه :

ازاواخر قرن گذشته میلادی تا زمان حال،بحث مدیریت دارایی های نامشهود سازمان به عنوان بخشی از منابع حیاتی سازمان بسیار مورد توجه واقع شده است×؟از بین این دارایی ها، دانش بیشترین توجه را به خود معطوف ساخته و به عنوان مهمترین دارایی نامشهود سازمان مورد تاکید قرار گرفته است×؟اکنون بحث مدیریت دانش به یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات مدیریت در سراسر دنیا تبدیل شده است - نوناکو و وونکروگ - 2000 1 و آن را به عنوان ابزاری کلیدی برای مدیریت کردن اطلاعات و ابزاری استراتژیک برای مدیریت - مارتنسون - 2000 2 وراهی موثر برای کسب مزیت رقابتی پایدار - بوکن و پیو - 2002 3 می دانند.

در عصر حاضر، شتاب تغییرات در علوم و فناوری های پیشرفته به قدری فزونی یافته است که شتاب درنوآوریِ محصولات تولید شده با تکنولوژی و ایجاد دانش و توسعه آن، از سرعت یادگیری بشر فراتر رفته است - نوو و چان. - 2007 4 همچنین شرکتهای موفق امروزی شرکتهایی هستند که به طور پیوسته برای حل مسائل جدید و ناآشنا، دانش جدید را کشف و یا خلق کرده و این دانش رابه صورتی هدفمند و نظام یافته و متناسب با اهدافتخصصیِ راهبردی در تمامی لایه ها و بخشهای مختلف سازمان توسعه داده و به دنبال تبدیل آن به فناوری و محصولات جدید باشند - نوناکا وتاکوچیד1995 5؟از طرفی دیگر، در اقتصاد امروز، رقابت دیگر شرکت در برابر شرکت نیست، بلکه این زنجیره های تامین هستند که به رقابت با هم می پردازند - هولت - 2007 6 زنجیره تامین شامل تمام مراحلی است که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در تحقق نیازهای مشتری مشارکت دارند و شامل طیفی از مشتریان نهایی تا تامین کنندگان اولیه خواهد بود .

در این زنجیره سه جریان عمده اطلاعاتی، فیزیکی و پولی در حرکت است - نورمیلاسکو - 2007 7 هدف اصلی این زنجیره را میتوان دستیابی به حداکثر ارزش برای مشتری دانست بنابراین با توجه به توضیحات فوق، بررسی مدیریت دانش در زنجیره تامین امری ضروری میباشد، چرا که هر دو موضوع، به دنبال رسیدن به مزیتی رقابتی جهت ارائه حداکثر ارزش به مشتری نهایی هستند. این تحقیق، به دنبال شناسائی و سپس رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در زنجیره تامین می باشد تحقیقات زیادی برای عوامل موثر بر مدیریت دانش انجام گرفته اند، اما عواملی که مخصوص به مدیریت دانش در زنجیره تامین باشد، مشاهده نشده است از این رو محقق با مطالعه عمیق تحقیقات پیشین، تحلیل محتوا، انجام تحقیقی میدانی در صنعت خودرو و مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و صنعتی، عوامل موثر بر مدیریت دانش در زنجیره تامین صنعت خودرو، را شناسائی نموده است که معرفی این عوامل برای هریک از فرآیندها، جنبه نوآوری کار محسوب میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید