بخشی از مقاله

چکیده

امروزه صنعت گردشگری به ویژه گردشگری داخلی نقش موثری را در ارتقاء ساختار اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشورها به خصوص درکشور های رو به توسعه دارد. گردشگری در حال حاضر بزرگترین صنعت در جهان شناخته شده است. هدف اصلی در اکوتوریسم، مسافرت به طبیعت و دیدار از جذابیتهای طبیعی یک منطقه است. سازمان جهانی گردشگری، اکوتوریسم را نوعی از گردشگری که در آن مسافرت به مناطق طبیعی، با اهداف مطالعاتی و بهره دیداری پایدار از مناظر و رستنی های طبیعی و حیات وحش معرفی می کند .

شهر ایلام به دلیل قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی زاگرس و داشتن اقلیم متنوع ، خصوصیات زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی، گونه های متنوع گیاهی و جانوری و مناظر چشم انداز طبیعی در کنار آن داشتن جاذبههای غنی تاریخی، فرهنگی و مذهبی و هم چنین نزدیکی به مرز بین المللی مهران از قابلیتهای بالایی جهت توسعه گردشگری برخوردار میباشد. از این رو توجه به قابلیتهای استان ایلام و شناخت مناطق توریستی - طبیعی آن از جمله دریاجهها ، رودخانهها، سدها، دشتها ودیگر مناطق طبیعی آن میتواند در صنعت گردشگری و توسعه کشور نقش مهمی را ایفا کند: زیرا هم باعث اشتغال زایی جوامع میزبان میشود و هم از نظر تحقیقاتی مد نظر هستند.

مقدمه

امروزه گردشگری به عنوان یکی از مسائل مهم در شناسایی توانی های یک منطقه و جذب گردشگران خارجی در جهان مطرح است - سلطانی، . - 1387 لغت توریسم از کلمه تور به معنای گشت اخذ شده که ریشه در لغت لاتین تورنس به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدآ و مقصد چرخش دارد که از یونان به اسپانیا و در نهایت به انگلیس راه یافته است - علی شاهی،. - 1392 در فرهنگ لاروس توریسم به معنای مسافرت برای تفریح می باشد . - Hodenm,2000 - پدیده گردشگری به لحاظ درآمد زیادی فراوان آن، بسیاری از کشورهای جهان را بر آن برداشته است که سرمایه گذاری زیادی را به این بخش اختصاص دهند . - tremblay, 2006 -

در حال حاضر گردشگری یکی از ارکان اقتصادی تجاری در جهان است به نحوی که بسیاری از برنامه ریزان وسیاست گذاران از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد میکنند. گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در سال های اخیر تاثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است . ایجاد اشتغال، ارز آوری، تعادل منطقه ای، کمک به صلح جهانی، کمک به سرمایه گذاری در میراث فرهنگی، بهسازی محیط، کمک به بهسازی زیستگاههای حیات وحش، توسعه نواحی روستایی دارای جاذبه گردشگری و جلوگیری از برون کوچی گردشگران از جمله مزایای این صنعت بوده است - صدر موسوی و همکاران، . - 1383

صنعت گردشگری به ویژه اکوتوریسم به عنوان رویکردی جدید برای توسعه همزیستی انسان و اجتماع، به منظور بهره وری اقتصادی امروزه در توسعه مناطق جایگاه چشمگیری یافته است - محمدی ده چشمه و همکاران، . - 1387 در دو دهه اخیر رشد فعالیت های اکوتوریسم در سراسر جهان بسیار گسترده وچشمگیر بوده است. اکوتوریسم زیربخشی از صنعت توریسم است که مبتنی بر مسافرت هدفمند به مناطقنسبتاً طبیعی برای مطالعه، لذت جویی و استفاده معنوی از مناظر، گیاهان، جانوران و هرنوع جنبه فرهنگی معاصر یا گذشته موجود در این مناطق است.

اکوتوریسم آثار منفی کمتری بر محیط زیست و بافت فرهنگی وارد می نماید و حتی با تأکید بر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی بر ارزش های فرهنگی و بومی مناطق محلی ارزش می گذارد. اکوتوریست هاغالباً توریست هایی هستند که هنجارهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی کشور میزبان را رعایت می کنند. آنهاعموماً دارای گرایش زیست محیطی بوده و می توانند نقش مؤثری در پالایش آلودگی ها، حفاظت محیط زیست و تبلیغ فرهنگ زیست محیطی در بین مردم داشته باشند - سلیمانی، . - 1389 اکوتوریسم سفری مسئولانه به منطق طبیعی که حافظ محیط زیست بوده و موجب بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می شود.

مواد و روش ها

استان مرزی ایلام با مساحت 243/20150 کیلومتر مربع دهد1 درصد مساحت کل کشور را تشکیل میدهد. این استان درغرب سلسله جبال زاگرس بین 31 درجه و 58 دقیقه تا 34 درجه و 15 دقیقه از نصف النهار مبدا - گرینویچ - واقع شده است. این استان از جنوب با قسمتی از استان خوزستان و کشور عراق، از شرق با استان لرستان، از شمال و شمال غرب با استان کرمانشاه همسایه است. سرزمین ایلام با کوهستانهای سلسله وار و دشتها پهناور زیستگاه انواع گونههای گیاهی و جانوری است که چشم اندارهای زیبای طبیعی را در این منطقه به وجود آوردهاند. این منطقه که بر دامنه کوههای خود چشم انداز سبزی ازجنگلهای بلوط را دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید