بخشی از مقاله

چکیده:

زنجیره تامین برای بدست آوردن مزیت رقابتی نیاز به توسعه دانش دارد.با این حال تنها در اختیار داشتن دانش نمی تواند مرز رقابت را تضمین کند. مدیریت دانش نقش مهمی در زنجیره تامین برای ایجاد، ساخت ،نگهداری واستفاده دانش برای رسیدن به مزیت رقابتی ایفا میکند. تحقیق حاضر در صدد است تا با استفاده ازروش FAHP به رتبه بندی موانع سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین در شرکت فراصنعت شمال بپردازد.در راستای دستیابی به این هدف ، ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوع مرتبط با پزوهش حاضر از نظرات 7 نفر از خبرگان مدیریت دانش وزنجیره تامین شرکت فراصنعت شمال استفاده شده است.در مجموع 6 مانع اصلی - موانع استراتژیکی، موانع سازمانی، موانع فنی،موانع فرهنگی، موانع فردی، موانع سیاسی - و 25 مانع فرعی شناسایی شدند.نتایج پزوهش نشان داد که "موانع استراتزیکی"مهمترین مانع موثربرسازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین می باشد. همچنین موانع فرعی"عدم توانمندسازی میان اعضای زنجیره تامین"، "نبود ساختار سازمانی مناسب برای ایجادو به اشتراک گذاری دانش" و "عدم وجودفضای آزاد اندیش ،متعهد وتحولگرا"سه مانع مهمتر در سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین می باشد.

واژه های کلیدی: مدیریت دانش، زنجیره تامین، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی،شرکت فراصنعت شمال

مقدمه

امروزه سازمان ها بیش از پیش شناخته اند که دانش نقش مهمی در موفقیت کسب وکار ایفا میکند ومدیریت دانش به یک فعالیت هسته ای تبدیل شده است. ظرفیت مدیریت دانش به یک مسئله بسیار مهم برای سازمان ها و ضرورتی برای رقابت سازمان ها تبدیل شده است - برنارد وتیچکیویچ، . - 2008 دانش به ارزش یک سازمان از طریق سهم خود به محصولات ،فرایند هاومردم می افزاید در حالیکه مدیریت دانش تبدیل داده ها،اطلاعات ودارایی های فکری به ارزش پایدار بوسیله شناسایی دانش مفید برای اقدامات مدیریت است - گواه،. - 2006 مدیریت دانش شامل فرایندهای تسهیل استفاده وتوسعه دانش سازمانی ،به منظور ایجاد ارزش وحفظ مزیت رقابتی است - ژائوودیگران1،. - 2012مدیریت دانش یک رشته میان رشته ای بزرگ است - بجورنسون ودینگسور،.. - 2012

دانش یکی از تعیین کننده ترین عوامل قادر به ارائه مزیت های رقابتی برای زنجیره تامین است - چنگ و همکاران، .2008انتقال دانش وبه اشتراک گذاری دانش بین گروه ها بااهداف ورویه های مختلف برای رسیدن به هر دودر یک سازمان یا بین شرکای تجاری متعلق به همان زنجیره تامین دشواراست - لیدنر،. - 2010این چالش های جدید تاکید می کندزنجیره تامین می تواند به عنوان مهد دانش در نظر گرفته شود چرا که آنها شامل چندبازیکن مستقل با فرهنگ های مختلف وپیشنیه های مدیریتی وروش های زنجیره تامین ,چابکی ،سازگاری وشیوه های تنظیم ویژیگی های جریان وفرایند به اشتراک گذاری زنجیره تامین در میان شرکای زنجیره تامین هستند - خلفان و همکاران، . - 2010 مدیریت دانش یک توانمندساز اصلی مدیریت زنجیره تامینویک عنصر حیاتی از اطلاعات فشرده ومحیط های سازمانی چندفرهنگی است - ساموئل وهمکاران،. - 2011الموتواه - 2009 -

براهمیت یکپارچه سازی اطلاعات وجریان دانش در ساخت زنجیره تامین ورسیدگی به توزیع دانش تاکید می کند. مدیریت دانش می تواند به عنوان راننده ای برای توسعه زنجیره تامین درنظر گرفته شود و ممکن است به عنوان فرایند های احتمالی برای معرفی نوآوری دیده شود - مارا، . - 2011 مدیریت دانش وزنجیره تامین دو جریان اصلی پژوهش است در طول چندسال گذشته توسعه داده شده است وبسیاری از مسائل مربوط به آن هنوز مورد توجه مشاوران ، پزشکان ودانشگاهیان قرار نگرفته است .یکی از این مسائل مربوط به موانع سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین است.ازاین دید شناسایی موانع سازگاری دانش در زنجیره تامین ضروری است این پژوهش توانسته است از طریق مرور ادبیات ونظر خبرگان موانع سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین را استخراج کند.

با این حال دریک دیدگاه استراتژیک، این موانع قابل توجه هستنداما غلبه بر آن در تمام زمان ها ممکن نیست. حتی یک مانع مشابه ممکن است اهمیت متفاوتی در سازمانهای فردی بااولویت های مختلف داشته باشد. با توجه به اینکه هر سازمان دارای اهداف ، استراتژی، وضعیت منابع، و قابلیت های خاص در سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین است.هدف این پژوهش شناسایی ورتبه بندی موانع سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین است و اولویت بندی این موانع مهم است بطوریکه سازمان ها ممکن است برای مقابله با آن ها به توسعه استراتژی ها ودستیابی به مزیت رقابتی بپردازد. این پژوهش یک روش تحلیل سلسله مراتبی - AHP - 2 با استفاده از روش اعدادفازی مثلثی برای قضاوت تصمیم گیرندگان برای تصمیم گیری اولویت نهایی موانع مختلف سازگاری مدیریت دانش در زنجیره تامین ارائه می کند.

مبانی نظری پژوهش

مدیریت دانش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید