بخشی از مقاله

چکیده:

رفتار سیاسی حقیقتی انکار ناپذیر در سازمان ها است به طوري که غالب عملکرد ها و فعالیت هاي کارکنان را سیاست ها جهت دهی می کنند. بدین منظور در این پژوهش به شناسایی و رتبه بندي عوامل موثر بر رفتار سیاسی کارکنان در سازمان اب فا که به تعداد 60 نفر بودند به صورت تصادفی ساده پرداخته شد. براي سنجش متغیر ها از پرسشنامه تلفیقی محقق ساخته عوامل موثر بر رفتار سیاسی استفاده شد و روش تحقیق نیز به صورت توصیفی از نوع پیمایشی و شاخه ي دلفی صورت گرفت.

سوال اصلی این پژوهش که ایا عوامل موثر شناسایی شده بر رفتار سیاسی کارکنان شرکت ابفا اثر دارد؟که با میانگین نمونه 3.47 و انحراف معیار آنها 0.471 تایید شد که نشان دهنده ي رابطه ي معناداري بین عوامل موثر شناسایی شده و رفتار سیاسی کارکنان است.

نتایج نهایی این پژوهش نیز به این صورت به دست امد: عوامل شناسایی شده بر رفتار سیاسی کارکنان شرکت آبفا اثر دارد. عوامل فردي بر رفتار سیاسی کارکنان شرکت آبفا اثر دارد .عوامل سازمانی بر رفتار سیاسی کارکنان شرکت ابفا اثر معناداري دارد و همچنین در فرضیه ي پایانی به جز عوامل فردي و سازمانی عوامل دیگري نیز که توسط کارکنان شرکت ابفا شناسایی و رتبه بندي شد بر رفتار سیاسی کارکنان تاثیر معناداري داشت.

مقدمه:

شناخت رفتار سیاسی در سازمان، حاصل کمک علوم سیاسی به رفتار سازمانی است. در دنیاي امروزه نمی توان سازمان ها را جداي از رفتار هاي سیاسی درون انها مورد مطالعه قرار داد. تصور این که افراد سازمان تنها براي اهداف و مقاصد سازمان گام بر می دارد بسیار خوش بینانه به نظر می رسد، البته رفتار هاي سیاسی بخشی از شرح وظایف رسمی پرسنل در سازمان محسوب نمی شود تاثیرش بر کسب منافع و دفع خطر از اهمیت ویژه اي برخوردار است. توزیع رفتارهاي سیاسی در سطوح مختلف سازمان یکسان نیست، همچنین که احتمال رخ دادن ان در همه ي مواقع برابر نیست، کسانی که به این سیاست مبادرت می ورزند اگاهانه به انواع بازیهاي سازمانی روي می اورند که نقشی در نیل به اهداف سازمان ندارد اما اگاهی از نحوه ي بروز انها می تواند مدیران را در کاهش اثرات مخربش یاري دهد.

بعضی از دانشمندان بر این باورند که مدیران موفق باید سیاست مداران خوبی باشند و لازمه ي پیشرفت انان داشتن رفتار سیاست مدارانه است و رفتار سیاسی را بخشی از زندگی سازمانی می پندارند. در گذشته شرایط محیطی سازمان ها ساده و ثابت بود و سازمان ها هدف روشنی داشتند و در این جهت براي رسیدن به هدف راه حل مشخصی دنبال می شد. در تصمیم گیري نیز از اصولی مشخص پیروي می شد؛ اما امروزه شرایط پیچیده است و نمی توان به راحتی در عمل از روش هاي کمی استفاده نمود. تصمیم گیري ها بیشتر نتیجه ي ائتلاف بین گروه ها شده است لذا افراد و گروه ها سعی می کنند از طریق کسب قدرت در تصمیم گیري ها نفوذ بیشتري داشته باشند و این خود نشانه اي درباره ي رفتار سیاسی کارکنان است.

به هر حال رفتار سیاسی شامل دیدگاه هاي مختلف می باشد، دیدگاه اصلی بیان می کند که افراد براي به دست اوردن منافع و رسیدن به اهداف خود دست به این رفتار می زنند که این خود باعث فرسایش اهداف اصلی سازمان می شود و دیدگاهی منفی است در ادامه مواردي درباره ي رفتار سیاسی کارکنان نام برده شده است: ندادن اطلاعات اساسی به تصمیم گیرندگان، شایعه پراکنی، لا ابا لیگري به هنگام کار - مثل سوت زدن - ، نشت اطلاعات، محرمانه درباره فعالیتهاي سازمان و افتادن آن به دست رسانه هاي گروهی، پارتی بازي یا داد و ستدهاي درون سازمانی که به نفع طرفین صورت می گیرد، به نفع یا علیه شخص خاصی راي دادن یا میانجیگري. اما به هر حال، درك قواعد و چارچوب هاي حاکم بر شکل گیري رفتارهاي مذکور، امري کاملا حیاتی است. این ادعا نیز درست به نظر می رسد که هیچگونه نگرش مطلقی ناظر بر مثبت یا منفی بودن کارکردهاي رفتارهاي سیاسی در سازمان صحیح نباشد؛ زیرا سازنده یا مخرب بودن ابعاد عملی رفتارهاي سیاسی در سازمان تابع شرایط، اقتضاها و عوامل فردي و سازمانی است.

در این پژوهش سعی شده است به شناسایی و رتبه بندي عوامل موثر که شامل فردي و سازمانی می شود بر رفتار سیاسی پزداخته شود.

بیان مسله:

سازمان ها جامعه ي امروزي را تشکیل می دهند، بخش عمده اي از زندگی ما در سازمان ها یا در ارتباط با انها سپري می شود؛ در یکی کار می کنیم و همزمان از تولیدات و خدمات دیگري استفاده می کنیم. هر سازمان با انجام دادن وظایف مختلف، هدف هاي متفاوتی را براي جامعه و مردم فراهم می کند. اهمیت عملکرد سازمان ها حتی به حدي رسیده است که گردش امور زندگی تا حد زیادي بستگی به عملکرد و پیشرفت ان بستگی دارد. چرلز پرو از دانشمندان مدیریت بیان می دارد سازمان ها پدیده هاي کلیدي جوامع امروزي هستند، زیرا تاثیر مستقیم بر روي نهاد هاي اجتماعی، سیاست ها، قوانین و خانواده ها دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید