بخشی از مقاله

چکیده

تغییرات و چالش های هزاره جدید چنان سریع و گسترده اتفاق افتاده که سازمان های رشد یافته قرن بیستم فاصله و تفاوت بسیاری با گذشته پیدا کرده و با وضعیت فعلی خود نمی توانند در دنیای نوظهور قرن حاضر دوام بیاورند. آن ها باید با شرایط موجود خود را سازگار کنند و برای بقا و موفقیت خود به ابزارها و فناوری نوین مدیریتی نیاز دارند تا بتوانند با تشخیص سریع تغییرات خود را با آن انطباق دهند. مدیریت دانش یکی از حوزه هایی است که توجه این سازمان ها را به خود جلب کرده است. مدیریت دانش، تلاش نوین قرن موسوم به عصر دانایی، برای حفظ، هدایت و افزایش هدفمند سرمایه های دانشی سازمان ها است.

امروزه ضرورت توجه به مدیریت دانش به عنوان ابزاری استراتژیک برای استفاده از فرصت ها و منابع سازمان در عرصه رقابت مطرح است. در واقع موفقیت سازمان در گرو توانایی آن ها در گردآوری، ایجاد، حفظ و انتشار دانش است. نتایج مطالعات نشان می دهد که با خرید دانش یا استفاده از آن نمی توان به توسعه دانش کمک کرد بلکه نظام ساختارمند مدیریت دانش لازم است تا بتواند محیط مناسب یادگیری، تبادل اندیشه و خلاقیت را به وجود آورد. آگاهی سازمانها از عوامل موثر بر مدیریت دانش موجب پذیرش و اجرای موفق آن و عملی شدن اهداف سازمان ها خواهد شد. این مقاله که به روش مروری و با استفاده از منابع مکتوب و سایت های اینترنتی تدوین شده تلاش دارد با ذکر مفاهیم مربوط به مدیریت دانش، مراحل، فرآیند آن، مزایای آن و ضرورت بکارگیری آن در سازمان های دولتی را بررسی و راهکارهای لازم را ارائه دهد.

مقدمه:

تغییرات سریع و وسیع پیش آمده در جهان باعث شده که سازمان های قرن بیستم به فکر انطباق خود با شرایط دنیای نوظهور باشند. این سازمانها برای پاسخ گویی به چالش ها و استفاده از فرصت ها باید با فناوری های نوین و ابزارهای لازم اقدامات سازگارتری با شرایط دنیای نوین انجام دهند. رقابت چنان زیاد شده که سازمان های عظیمی که در قرن بیستم رشد یافتند، نمی توانند  در دنیای نوظهور قرن بیست و یکم دوام بیاورند. یکی از حوزه هایی که می تواند اینمشکل را کاهش داده و راهگشای سازمان ها باشد مدیریت دانش است.

مدیریت دانش، تلاش نوین قرن موسوم به عصر دانایی ، برای حفظ، هدایت و افزایش هدفمند سرمایه های دانشی سازمان هاست و به این اشاره دارد که سرمایه گذاری در علم، بهترین و    بیشترین سود را به بار می آورد - آراسته و رزقی شیرسوار،. - 1389 مک الروی - 2000 - معتقد است که دانش و کارکنان دانشی عوامل کلیدی سازمان در دستیابی به توسعه پایدار قلمداد می شوند و اصلی ترین منابع رقابتی آینده شرکت ها قرار دارند. چیس - - 2000 و مارتنسون - - 2000 معتقدند که عامل اساسی برای بقای سازمان ها دانش است. دانش عاملی است که براساس آن، کارآفرینان می توانند خود را از رقیبانشان متمایز سازند - بیجرز،. - 2000 مدیریت دانش بر استفاده از دانش برای ایجاد مزیت رقابتی و    پویایی شرکت ها در محیط با رشد سریع و پیچیده امروزی تاکید دارد.

در شرایطی که اهمیت عوامل تولید همچون سرمایه، نیروی کار و    زمین به دلیل در دسترس بودن یا امکان جایگزینی کم شده است ، دانش مهم ترین منبع تولید و تعیین کننده ی پیشتاز رقابت شده است - سید جوادین، احمدی و خواجه ئیان، . - 1390 آگاهی سازمان ها از عوامل موثر بر مدیریت دانش که موجب پذیرش و اجرای موفق آن میشود موجب عملی شدن اهداف آن ها خواهد شد پرداختن به موضوع مدیریت دانش در تمامی سازمان ها به دلیل اهمیت ویژه آن می باشد که عبارت است از سازماندهی دانش به منظور توانمندسازی افراد و خود سازمان در انجام موثر فعالیت ها مدعی است که مدیریت دانش پیش نیاز قطعی برای بهره وری و انعطاف پذیری سازمان های خصوصی و دولتی و انطباق آن ها با شرایط جدید جهانی در راستای بهبود عملکرد و دارا بودن مزیت رقابتی پایدار است. این مقاله تلاش دارد مفهوم دانش، مدیریت دانش و مراحل آن را با تاکید بر کاربرد در سازمان های دولتی بررسی نماید. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید