بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه دانش آموز در یک وادی برهوت نیست که به دنبال دانش بگردد، او در اقیانوسی از اطلاعات شناور است؛ معلم دیگر برکه آبی در بیابان محسوب نمی شود ، اونیز مسافری در همان قایق دانش آموزان است که باید به آنها کمک کند تا اطلاعات را درجه بندی کرده و از آنها معنا بسازند. با این توصیف در میابیم که یادگیری و آموزش از دغدهای اصلی ذهن متخصصان تعلیم و تربیت است. پژوهش های زیادی در زمینه ی مشخص کردن دلایل فقدان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است و نتایج نشان دادند که یکی از عوامل تاثیرگذار بریادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، کیفیت تدریس و چگونگی ارائه درس - آموزش - است.

از دیگر سو مدارس همواره بعنوان پیشتازان حرکت های فرهنگی. اجتماعی جوامع ایفای نقش نموده اند و همچنین به دلیل اینکه شخصیت و شاکله یک فرد در مدرسه شکل می گیرد پس همه این مسایل می طلبد که معلم به اصول طراحی آموزشی وروش های ایجاد انگیزه کاملا مسلط باشد و آن را در کلاس و تدریس به خوبی به کار گیرد. مقاله پیش رو که بصورت کتابخانه ایی و با مطالعه ی کتاب ها و مقالات مرتبط با موضوع گردآوری شده خواستار پاسخ گویی به سوالاتی از جمله طراحی آموزشی و انگیزش آموزشی چیست و نقش و جایگاه آن در محیط های تربیتی همچنین حقوق و تکالیف معلم در کلاس درس. کلاسداری می باشد. امید است این مطالعه مورد قبول اهل نظر قرار گرفته و برای مدارس و سازمان های آموزشی مفید فایده افتد.

مقدمه

مهم ترین هدف آموزش، تربیت فارغ التحصیلانی موفق و توانمند در استفاده از آموخته ها در حل مشکلات و چالش های محیط واقعی انجام کار است و برای رسیدن به این هدف باید روش های تدریس و یادگیری را در جهتی هدایت کنیم که برانگیزاننده رضایت و انگیزه تحصیلی آنها یاشد. اما، در اغلب موارد مشاهده می شود که فارغ التحصیلان کفایت و توانایی لازم برای روبه روشدن با مسایل و مشکلات محیط را در خود احساس نمی کنند

به اندازه ی پیچیده تر شدن جهانی که در آن زندگی می کنیم، نیاز به ایجاد یادگیری عمیق وپایدار محسوس و روشن تر می شود. در این جهان آموزش و پرورش دیگر نمی تواند خود را به نوعی یادگیری طوطی وار محدود کند. انگیزش پیشرفت تحصیلی یکی از عوامل مهمی است که یادگیری دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. دانش آموزان دارای انگیزه با این ویژگی ها شناخته می شوند: نمره های خوبی دارند، انگیزه درونی دارند، یادگیرندگان خود تنظیمی هستند، تلاش برای آنها ارزش مند است، می دانند که مسئولیت اصلی یادگیری برعهده ی خودشان است، به خوبی مسائل را حل می کنند

آموزش ماهیتی ترکیبی و تلفیقی از محتواها، روش ها و امکانات دارد. بنابراین، پیش بینی هایی را اقتضا می کند. به این پیش بینی ها اصطلاحا طراحی گفته می شود. بنابراین، در هرآموزشی برای رسیدن به نتایج مورد نظر باید قبل از آموزش به طراحی آموزشی اقدام شود. منظور از یادگیری در حقیقت فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری - بالقوه - براثرتجربه است

منظور از انگیزش پیشرفت تحصیلی میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت درفعالیت هایی است که موفقیت در آنها به کوشش و توانایی شخصی وابسته است
 
با توجه به اینکه ایجاد یادگیری عمیق و پایدار و افزایش انگیزش پیشرفت از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت است، لذا هدف این پژوهش طراحی آموزشی مبتنی برالگوهای گانیه و دیک و کاری درجهت ایجاد انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.

تعریف انگیزش

پیش از پرداختن به مفهوم انگیزش، مناسب است مفهوم انگیزه نیز تبیین شود. انگیزه، در لغت به معنای سبب و دلیل و چیزی است که کسی را به کاری وادار می کند. در اصطلاح نیز مفهومی است که دو جنبه در آن لحاظ شده است. از یک سوی، محرک رفتار است که همان عامل و نیروی درونی است و رفتار فرد را موجب می شود و از سوی دیگر، دارای نتیجه و هدف است که همیشه از جنبه ی تأثیر در رفتار، به هدفی توجه دارد؛ چرا که هیچ رفتاری بدون انگیزه انجام نمی شود. بنابراین، می توان گفت انگیزه، مفهومی دو منظوره است که از سویی، به محرک رفتار و از سوی دیگر، به نتیجه و هدف رفتار اشاره دارد. شاید بتوان آن را چنین تعریف کرد: عاملی درونی که موجب رفتار فرد می شود .

انگیزش نیز در لغت به معنای تحریک و ترغیب است. برای انگیزش تعریف های فراوانی شده است که به یکی از آنها بسنده می کنیم: » انگیزش حالت روانی انسان است که او را در جهت خاصی تجهیز کرده، به انجام رفتارهایی مشخص وادار می کند.

روش های انگیزش در سازمان های آموزشی

-1 توجه به نیازهای افراد

مدیران آموزشی باید نیازهای دانش آموزان، معلمان و کارکنان را با توجه به شرایط سنی، تجربی و تفاوت های فردی آن ها در تعیین تکالیف،دادن تمرین، فراهم کردن امکانات و وسایل و فضاهای کار و بازی در نظر بگیرند.

-2  ایجاد امنیت شغلی و کاری

محیط کار دانش آموزان و معلمین باید از امنیت کافی برخوردار باشد. دانش آموزان نباید از سرنوشت خود و احتمالاً ارتکاب اشتباهات شدیداً بترسند. معلمین نیز باید به آینده شغلی و ثبات کاری خود مطمئن باشند. این مسأله در مورد مدیران مدارس نیز صادق است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید