بخشی از مقاله

چکیده

از آنجایی که دیتا سنتر ها مراکزی با درجه اهمیت بالا برای نگهداری داده های دیجیتالی هستند تا در مواقع نیاز کاربران مجموعه که میتوانند شخص ، گروه و یا سازمان باشد به سرعت دسترسی پیدا کرده و از این اطلاعات ذخیره شده و پشتیبان استفاده کنند. حال که ما به اهمیت چنین سازه و ساختمان هایی پیبردیم نیازمند آن هستیم تا در زمینه معماری به گونه ایی خاص با طراحی متفاوت تری از ساختمان های عمومی و غیر مهم برخورد شود ، تا در مقابل خطرات احتمالی و انسانی کمترین آسیب را دیده و همواره اطلاعات ما محفوظ و در دسترس باشد. نقش دیتا سنتر ها در زندگی امروزه که وابستگی ما به اطلاعات دیجیتالی بیشتر از پیش شده ، بسیار پررنگ است و این مراکز از نظر دفاعی و روبرو شدن با خطرات احتمالی طبیعی و انسانی باید بررسی شوند.

.1 مقدمه

سرزمین ما ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی همواره در معرض انواع خطرات طبیعی از جمله زلزله و سیل و تهدیدات انسانی چون جنگ قرار داشته است و تلفات انسانی و خسارات مالی سنگینی متحمل شده است .متاسفانه در کشور ما علیرغم پشت سر گذاشتن هشت سال دفاع مقدس و داشتن تجارب ارزشمند در برابر بلایای طبیعی ، اهمیت بحث ایمنی و امنیت در شهرسازی و معماری چنان که باید مورد توجه قرارنگرفته است و همچنان شاهد ساخت و سازهایی هستیم که به طور روز افزون آسیب پذیری محیط کالبدی را در برابر انواع بحران افزایش می دهند.

امروزه با استفاده از برنامه های جامع مدیریت بحران می توان با بکارگیری اقدامات موثر همراه با طرح های کاربردی و حتی الامکان کم هزینه و چند منظوره در مرحله آمادگی قبل از بحران ، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارات و تلفات ناشی از خطرات کاست .از مهمترین این تمهیدات ، بکارگیری اصول پدافند غیرعامل به عنوان راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی پس از وقوع خطر است که باید در سطوح مختلف برنامه ریزی منطقه ای، شهرسازی ومعماری مورد توجه قرار گیرد.

مرکز داده چیست؟

به مجموعه ای از سرویس دهنده ها، زیرساختارهای ارتباطی و تجهیزات دسترسی که به منظور ارائه ، نگهداری و پشتیبانی از میزبانی سرویس های اینترنتی بکارگرفته شده اند گفته می شود .سازمان ها،شرکت ها و اشخاص عادی می توانند با اجاره کردن فضا و تجهیزات در این مراکز صفحات وب،اطلاعات و سرویس های مبتنی بر وب خود را بر روی بستر اینترنت راه اندازی کنند. دیتاسنتر ، فضایی است که شرایط محیطی آن بر اساس نیاز دستگاه ها و تجهیزات شبکه ,کنترل شده است.

پدافند غیرعامل چیست؟

پدافند غیرعامل - Passive Defense - مجموعه اقداماتی است که انجام میشود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد به بیان دیگر هر اقدام غیر مسلحانهای که موجب کاهش آسیبپذیری نیرویانسانی، ساختمانها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریانهای کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غیرعامل گفته میشود.

هدف از اجرای طرحهای پدافند غیرعامل کاستن از آسیبپذیری نیروی انسانی و تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علیرغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیتها و خدمات زیربنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است. به عنوان مثال، از پدافند غیرعامل میتوان به استتار، اختفا و ایجاد سرپناه برای تاسیسات مهم و استراتژیک اشاره کرد. در پدافند عامل مثل سیستمهای ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، فقط نیروهای مسلح مسئولیت دارند. در حالی که در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمانها، صنایع و حتی مردم عادی میتوانند نقش مؤثری بر عهده گیرند.

از اوایل دهه 90 میلادی با به وجود آمدن مفهوم وب در اینترنت و پروتکل HTTP که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را برای کاربران فراهم می کرد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده شد. همچنین با زیاد شدن کاربران، بالا رفتن حجم مستندات و سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند.

در چبنین شرایطی هر شرکت یا سازمانی تصمیم به راه اندازی سایت های اینترنتی و یا بصورت فراتر، پایگاه داده ای تحت وب گرفته که به کمک آن، اغلب خدمات خود به ارباب رجوعانشان را از طریق اینترنت و بدون نیاز به حضور آنها در محل شرکت یا سازمان مورد نظر، ارائه نمایند.از طرفی راه اندازی چنین سرویسی نیازمند تامین تجهیزات گران قیمت، استخدام نفرات متخصص و صرف هزینه بالا می باشد.

راه حل این مشکل، راه اندازی مراکز خاصی تحت عنوان Data Centerیا مرکز داده می باشد Data Center ها با در اختیار داشتن خطوط پر سرعت اینترنت ، سرورهای قوی و متعدد، تجهیزات پیشرفته تامین برق ، تهویه مطبوع و متخصصین مجرب، امکان راه اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساخته اند. شرکت های تجاری ، سازمان ها و عموم مردم می توانند با اجاره کردن فضای محدودی در این دیتاسنترها، وب سایت های خود را در معرض دید عموم قرار داده و با صرف حداقل هزینه بهترین سرویس ممکن را بدست آورند.

برخی شرکت های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در دیتاسنتر می نمایند و آن را از راه دور Remote - - با ابزارهای خاص کنترل می کنند. اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به تعداد Data Centerها اضافه می شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته این مراکز وجود دارند.

Data Center، بسته به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده است، میتواند به عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند. مراکز داده بسیار عظیم و متنوعی در سرتاسر شبکه جهانی اینترنت در حال سرویس دهی هستند که برخی از این مراکز استفاده تجاری محدود درون سازمانی دارند و برخی دیگر در اینترنت به صورت تجاری و یا عمومی قابل استفاده هستند.

وجود سیستم قدرت پشتیبان : یکی از مهم ترین مسائل در Data Center سرویس دهی بدون وقفه به مشتریان می باشد. با توجه به امکان قطع برق به دلایل مختلف همچون حوادث غیرمترقبه یا جنگ، نیاز به سیستم برق پشتیبان ضروری است. معمولاً Data Centerهای بزرگ از UPS های مخصوصی استفاده می کنند که امکان سرویس دهی به بیش از """ کامپیوتر را دارند. علاوه بر سیستمUPS ، ژنراتورهای قوی نیز در مرکز داده ای وجود دارد تا در صورت قطع بلندمدت برق، سرویس دهی بدون وقفه انجام شود .

وجود سرورهای متعدد : هدف اصلی یک Data Center در اختیار گذاشتن سرورهای وب برای مشتریان است. سرورهای مورد استفاده با توجه به نیاز و امکانات Data Center تعیین می شود. تنها تفاوت مهم، نوع سرورهای مورد استفاده توسط Data Centerاست. در Data Center ها از دو نوع سرور استفاده می شود: سرورهای Rackmount و یا سرورهای Desktop. با توجه به حجم کم سرورهای Rackmount این امکان برای مرکز داده ای فراهم می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید