بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به حرکت کسبوکارها به سوی اجتماعی شدن، استفاده از جمعسپاری به بکارگیری خرد جمعی کمک خواهد کرد. جمع سپاری به معنای برون سپاری کار، فعالیت یا وظیفه ای به یک جمعیت انبوه - شبکه گستردهای از افراد غیرمعین - از طریق یک » فراخوان عمومی« میباشد. در پژوهش حاضر تلاش میگردد تا با ادغام مفهوم جمعسپاری و مدیریت دانش مشتری به ارائه مدلی جدید بپردازیم.در این پژوهش با مروری بر جمعسپاری و سیستمهای مدیریت دانش مشتری تلاش شده تا مدل و در نهایت سیستمی تحت عنوان جمعسپاری مدیریت دانش مشتری ارائه گردد.

در این مدل، »جمع« شامل کلیه مشتریان سازمان - بالقوه و بالفعل - همکاران و شرکا و افراد درون سازمان میباشد. مراحل مدل مورد نظر شامل تعریف نیازمندیهای دانشی، اکتساب دانش، ارزیابی و پالایش دانش، تسهیم و استفاده از دانش و مالکیت و بهرهگیری از دانش میباشد. به منظور اعتبارسنجی مدل از ابزار پرسش نامه استفاده شده است . طبق نتایج به دست آمده »جمع« میتواند در کلیه مراحل مدل ارائه شده به جز مرحله آخر مشارکت کند. در انتها بر اساس مدل ارائه شده، سیستم اطلاعاتی جمعسپاری مدیریت دانش مشتری طراحی شده و نمودارها و فرمهای مربوط به طراحی سیستم ارائه شده است.

مقدمه

مشتریان یکی از سرمایههای مهم سازمانها میباشند، و دانشی که نزد این افراد میباشد میتواند نقش موثری در بهبود سازمان داشته باشد. سیستمها و مدلهای زیادی برای مدیریت دانش ارائه شدهاند، اما مدیریت تخصصی دانش مشتریان موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در واقع مدل مورد نظر، در راستای حرکت کسبوکارها به سوی اجتماعی شدن، ارائه میگردد و خرد جمعی را وارد مدیریت دانش میکند که باعث بهبود این دارایی استراتژیک میشود.

هدف اصلی این پژوهش ارائه یک مدل ترکیبی درباره جمعسپاری و مدیریت دانش مشتری است. در بخش اول به بررسی مدلها و سیستمهای مدیریت دانش موجود و اجزای تشکیل دهنده آنها پرداخته و پس از آن به بررسی مفاهیم جمع سپاری میپردازیم. سپس با بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از سیستمها و بررسی امکانات هر یک، به ارائه مدل ترکیبی مدیریت دانش و جمع سپاری میپردازیم. در واقع مدل مورد نظر طراحی جدیدی از گامهای مدیریت دانش مشتری را با توجه به مفهوم جمعسپاری ارائه خواهد داد. مدل مورد نظر گامهای مدیریت دانش را مبنا قرار داده، و گامهای جدیدی را با توجه به جمعسپاری برای اجرای فرایندهای مدیریت دانش مشتری، ارائه میدهد.هدف دیگر این پژوهش طراحی نظام جمعسپاری مدیریت دانش میباشد، که با استفاده از زبان مدلسازی UML به طراحی آن پرداخته خواهد شد.

در بخش بعدی با طراحی پرسشنامه و جمعآوری نظرات خبرگان حوزه مدیریت دانش به اعتبارسنجی مدل پرداختیم و پس از تایید اعتبار مدل، سیستم جمعسپاری مدیریت دانش مشتری طراحی شد. در ادامه این مقاله پس از بیان مسئله تحقیق در بخش دو، به ارائه مبانی نظری و پیشینه تحقیق در بخش سه پرداخته شده است، همچنین در ادامه بخش سه یه ویژگی های جامعه آماری، ابزار تحقیق و روششناسی آن و فرضیهها پرداخ ته شده است. در ادامه به تشریح اجزا و مراحل مدل ارائه شده پرداخته و نتایج تجزبه و تحلیل پرسشنامه اعتبارسنجی مدل ارائه شده است. مهمترین نمودارهای سیستم طراحی شده با استفاده از زبان UML و همچنین مقایسه سیستم پیشنهادی با سایر سیستم ها در پایان بخش سه ارائه شده است. در بخش چهارم نتیجهگیری از تحقیق و پیشنهاد برای تحقیقات آتی ارائه شده است.

مبانی نظری پژوهش

سیستم مدیریت دانش

سیستمهای مدیریت دانش، سیستمهایی هستند که به منظور مدیریت دانش سازمانی طراحی میشوند. سیستمهای مدیریت دانش سیستمهای فناوری محوری هستند که به منظور پشتیبانی و ارتقا فرایند خلق شبکه حافظه سازمانی1 و پشتیبانی از تیمهای مجازی از فرایند مدیریت دانش پشتیبانی میکنند. هدف نهایی سیستم مدیریت دانش پشتیبانی از خلق دانش و حافظه سازمانی است - جنکس و اولفمن، . - 2005 رشد شناخت جامعه داد و ستد، اهمیت منابع دانش را به عنوان یک منبع بحرانی و حیاتی بیشتر مشخص میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید