بخشی از مقاله

چکیده:

در دنیای متغیر و پویای عصر حاضر فقط یک چیز پایدار است و آن هم خود تغییر است. بنابراین همواره می بایست برای تغییرات برنامه ریزی نمود و با رویکرد فراکنشی در تغییرات جهان سهم داشت. هدف مطالعه حاضر تبیین حوزه های شایستگی کارکنان بانک ICICI و سطح کارکنان در این حوزه های بوده است. برای نیل به مقصود مذکور با بررسی ادبیات و پیشینه و مصاحبه های تخصصی چارچوب ترسیم نقشه شایستگی تدوین و وضعیت کارکنان بانک در حوزه های شناسایی شده سنجش شده است.

جامعه مورد مطالعه کارکنان بانک ICICI و نمونه مورد مطالعه 100 نفر از آنان بوده است. یافته ها نشادن داده است شایستگی ها در چهار دسته اصلی مدیریت رابطه، ارتباطات، مهارت کاری، رهبری و سازگاری قابل احصاء هستند. از پنج ویژگی مذکور، کارکنان بانک ICICI در مهارت های مدیریت ارتباط و ارتباطات بسیار خوب و در مهارت های ارتباطی خوب بوده اند. در تخصص کاری و سازگاری نمرات آنها پایین است. همچنین مهارت های رهبری به عنوان یک شایستگی دیده می شود. نتایج پژوهش حکایت از این دارد که نقشه شایستگی برای رشد عملکرد و آینده بانک -1 مقاله ترجمه A STUDY OF COMPETENCY MAPPING OF EMPLOYEES IN BANKING SECTOR - WITH SPECIAL REFERENCE TO ICICI BANK - SHWETA CHAUDHARY & SEEMA SINGH بوده و با برخی ویرایش های نویسندگان تدوین شده است.

-1 مقدمه

هر نوع ویژگی که در محتوای این مقاله به آن اشاره می شود می تواند به عنوان شایستگی برای انجام توأم با موفقیت کار یا فعالیت در نظر گرفته شود. چانکایا در کتابی مدل های نقشه شایستگی را حدود 300 سال پیش تشریح کرده است؛ لکن امروزه سازمان ها درباره عوامل شایستگی بحث می کنند. در دهه های گذشته موضوع بحث محافل علمی و دانشگاهی عوامل و شاخص های توانمندسازی سازمان برای فضای رقابتی بوده است، اما در دهه اخیر گرایش به توسعه سازمان ها و اعتقاد به توسعه شایستگی ها و قابلیت های پایدار در سازمان است.

برای نیل به چنین مقصودی سازمان ها به تهیه مدل های شایستگی روی آورده اند. تهیه مدل شایستگی ابزاری برای توسعه شایستگی ها و قابلیت های پویا در سازمان و منابع انسانی است تا در شرایط بحرانی عامل بقا و پایداری سازمان باشد. هسته اصلی چنین مدل هایی توسعه منابع انسانی و خلق ظرفیت ها و قابلیت های پایدار و پویا در مدیران و کارکنان سازمان است. در چنین نحله فکری که عقیده دارد منابع انسانی ارزشمند ترین سرمایه و دارایی سازمان است، برخی عقیده دارند آن گروه از منابع انسانی سرمایه و دارایی محسوب می شوند که مالک صلاحیت ها و قابلیت های پویا و پایداری باشند. به عبارت بهتر برای سودآوری و توسعه پایدار می بایست بر روی کارکنان کارآمد سرمایه گذاری کرد و بدانها اعتماد نمود. چنین پارادایمی عامل اصلی برای شناسایی یک سازمان موفق است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید