بخشی از مقاله

چکیده

به جهت حضور پررنگ اکثر افراد جامعه در فضاهای مجازی و ارتباط جمعی و بالارفتن ناخودآگاه سطح اطلاعات عمومی، مدیریت بر جوامع در حال توسعه دوچار چالش های جدیدی شده است. مدیریت انسان ها به صورت مستقیم در فضاهای جمعی و بزرگ مقیاس ناکارآمد می باشد. خصوصا در کشورهای در حال توسعه که مردم از سطح اطلاعات عمومی بالایی برخورشده اند، ولی در چگونگی و تجزیه تحلیل آن دچار مشکل می باشند بنابراین بازتاب های نامطلوبی از خود نشان می دهند. در این مقاله مشکلات و چالش های پیش روی مدیریت جوامع در حال توسعه را تحلیل نموده، و روشهای جهت دادن به افکار مردم به سمت توسعه ارائه می گردد . و نمونه هایی از طراحی های مفهومی ارائه می گردد . تحقیقی از نوع میدانی در خصوص بیوریتم های جوانان در شهرستان شاهرود در جهت پی بردن به زمان هایی که آنها در فضا های پست حضور دارند انجام گردید. و نتیجه این تحقیق ارائه می گردد.

کلمات کلیدی: افکار نرمال، بیوریتم های جوانان، مدیریت نوین، همکاری، توسعه

.1 مقدمه

به گفته میکلانژ، مجسمه ساز معروف " من از یک تکه سنگ مجسمه زیبا نمی سازم، بلکه در درون تکه سنگ زیبایی نهفته است و من فقط اضافات آن را می تراشم" . در ابتدا به معرفی سه روش مدیریت جمعی می پردازیم و با اصطلاحاتی چون رشد، توسعه و ... بیشتر آشنا می شویم. -رشد: پیشرفت در یک جهت را حاصل می نماید، مثلا رشد اقتصادی افزایش تولیدات را در بر دارد و منوط است به سرمایه گذاری بیشتر و پسنداز بیشتر می باشد. -توسعه: توسعه فراتر از رشد است. هدف در توسعه رشد و پیشرفت در درآمد سرانه، آموزش، فرهنگ، بهداشت... می باشد. و لذا رشد در تمام جوانب و ابعاد مفید را توسعه می گویند.

معرفی سه روش مدیریت جمعی:

در این روش، مدیر تصمیم گیرنده است. نقش اعضاء پاسخ دادن به دستورات مدیر است. این روش بر این اساس است که چون مدیر تجربه و آگاهی های لازم را دارد، پس او باید به اعضاء بگوید که چه بکنند. نقش اعضاء گوش دادن، جذب کردن و اطاعت و اجرا است.

-روش انفعالی : - Submissive -

مدیرانی که این روش را در پیش می گیرند، حداقل تصمیم گیری را به عمل می آورند. در این سیستم مدیر حداقل راهنمایی و حضور را در سازماندهی فعالیت ها و حل مشکلات انضباطی بر عهده دارد مگر در موارد حاد.

-روش همکاری فعال : - Cooperative -

مدیرانی این روش را برمی گزینند که در تصمیم گیری ها با اعضاء مشورت می کنند. اگر چه آنان به مسئولیت خود در رهبری و راهنمایی افراد جوان در جهت رسیدن به اهداف گذاشته شده واقفند، ولی همچنین می دانند که جوانان بدون یادگیری توان چگونه تصمیم گرفتن، نمی توانند افرادی مسئول شوند. ذهن ناخوداگاه انسان فرق بین واقعیت و خیال را درک نمی کند. - نتیجه تحقیقاتموسسه سلطنتی سلامت انگلستان - در جوامعی که دارای سرانه مالی مناسب برای افراد خود نمی باشد، بیشتر افراد مجبورند بیشتر وقت خود را صرف کسب درآمد برای ملزومات اولیه زندگی خود نمایند و غرق در ناهنجاری ها شوند و برای پیشرفت و خودنمایی سعی در پیشرفت در یک جهت - کار، کسب سرمایه، ورزش، علم، روابط اجتماعی ... - می باشند، تا وقتی به آن دست یافتند، دیگرزوایای زندگی خود را ارتقاء دهند. غافل از آن که زمان در اختیار انسان نیست، که عدم اختیار زمان خود یکی از جذابیت های تلاش وکوشش برای بقاء می باشد.

در این جوامع مدیریت شهری و معماری شهری دچار چالشی بزرگ می باشد. که این چالش شهر را به سمت بی ارزشی و شهروندان را به سمت افسردگی سوق می دهد. وقتی ذهن افراد جوامع در حال توسعه، در فضای مجازی با معماری، شهرسازی و تکنولوژی جوامع پیشرفته جهان آشنا می شوند دیگر نماهای شهری خود را نمی پسندند و آنها را سنتی می پندارند، و در مقابل مدیران شهری با توجه به مشکلات اقتصادی و سطح تکنولوژی توانایی رقابت با شهرهای بزرگ دنیا را ندارند. ما روزانه با چنین مشکلاتی مواجه هستیم. این مشکلات یا چالش ها با ورود مردم جامعه در فضای مجازی یا همه گیر شدن دسترسی فضای اینترنتی برای مردم آغاز شد. به این صورت که ذهن ناخودآگاه انسان تفاوت بین واقعیت و خیال را درک نمی کند .

به عنوان مثال: روزی تیم تنیس شهرستان شاهرود برای شرکت در مسابقات تنیس ورزشگاه انقلاب به تهران رفتند، بازیکنان با سن کم هم حضور داشتند، یکی از بازیکنان نوجوان اولین بار بود که به شهر تهران می آمد. بعد از اتمام مسابقات برای بازدید و خرید به بهترین خیابان های تهران رفتند، مربی با دقت رفتار این نوجوان را رسد می کرد . حتی بهترین خیابان های تهران برای او عجیب نبود و حتی بهترین خودروها، وقتی با او در مسیر برگشت به شاهرود صحبت کردند دریافتند او با مشخصات بهترین سازه های جهان و شهرهای بزرگ دنیا آشناست و بهترین خودروهای دنیا و تکنولوژی این خودرو ها را می شناسد.

ذهن این نوجوان در دنیای مجازی با سیمای پیشرفته ترین شهرهای جهان و خودروهای دنیا آشنا بود. و این موجب شد وی از دیدن بهترین خیابان های تهران، حتی برای اولین بار به آرامی بگذرد... مثالی دیگر در مورد افکار نو در خصوص برنامه ریزی افکار - - حدود چندین سال پیش در اخبار سراسری ایران با لحنی تمسخر آمیز اعلام شد، جوراب یکی از سرمایه داران دنیا سوراخ است، در جلسه ای در اروپا یکی از سرمایه داران بین المللی آقای ... صاحب شرکت ... در جلسه ای که مجبور بودند کفش های خود را در آورند با جوراب هایی سوراخ دیده شد. و تصویر وی را با جوراب سوراخ چند ثانیه نشان می دادند و گفته شد که این خبر در تمام رسانه های دنیا پخش شده است. و شاید در منازل خیلی ها شروع کردند به خندیدن ولی آیا واقعیت این چنین است.

تفکر برتری پشت این جوراب سوراخ بود. با تحقیق در خصوص این شخص مشخص شد این سرمایه دار در یک موقعیت رقابتی با چند تن از سرمایه داران و صاحبان شرکت های مشابه خود می باشد. وی با تداعی یک جلسه که باید در آن کفش های خود را در می آوردند جوراب خود را نمایان کرد و بدون یک دلار هزینه تمام رسانه ها و خبر گزاری های دنیا وی و برند شرکتش را حتی در کوره دهات ها معرفی نمودند و با وجود نفرات اول سرمایه دار دنیا نام خود را در جهان به عنوان یک قدرت اقتصادی دنیا بیان نمود. با هزینه ای برابر یک جوراب توانست در همان سال افکار و اعتماد سرمایه گذاران را نسبت به شرکت خود جلب نماید و چندین در صد قیمت سهام خود را در بازار سهام جهانی ارتقاء بخشد. - - این قدرت استفاده از برنامه ریزی افکار می باشد. به جهت مدیریت بهتر شهری و عدم نارضایتی شهروندان باید تحقیقاتی در خصوص سطح تفکر افراد هر شهر و حتی هر منطقه انجام داد و بر اساس متوسط سطح تفکر هر منطقه برنامه های مدیریتی را تعریف نمود. به عنوان مثال:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید