بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله محقق در مسیر آموزش کتاب های ریاضی هفتم ، هشتم و نهم چالش های پیش رو را مورد توجه قرار داده و موارد لازم برای بهره وری این کتاب ها در نظام آموزشی جدید را به عنوان راهکارهای کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت مطرح کرده است . در بیشتر مواقع دبیران ریاضی و مدیران مدارس برای ایجاد شرایط مناسب برای آموزش ریاضی دچار مشکل بوده اند و گاهی اختلافات فراوانی بین نظرات آن ها وجود دارد! همچنین محقق همیشه با این سوال دانش آموزان که " چه روشی برای یادگیری ریاضی مناسب است ؟" روبه رو بوده است. بر این اساس نویسنده ی مقاله دغدغه های لازم برای آموزش کتاب های جدید التالیف در نظر گرفته و راهکارهای دقیقی را ارائه کرده است.از این رو این مقاله ی آموزشی می تواند تسهیلی بر فرایند یاددهی و یادگیری ریاضی در پایه های هفتم و هشتم و نهم باشد که نتیجه ای از تدریس کلاسی محقق برای کتاب های جدیدالتالیف است.

مقدمه

در جهان امروز که جوامع مبتنی بر دانش و جهانی شدن سریع، نیاز روزافزون به نظام آموزش با کیفیت وجود دارد. در سایت آموزش در ژاپن2 سیستم آموزش و پرورش ژاپن به عنوان یک ارائه دهنده آموزش به خوبی توسعه یافته و کیفیت مناسب در آن پدید آمده است.در ژاپن که اساسا یک کشور توسعه یافته محسوب می شود برنامه درسی در مسیری که کودکان را از نظر مهارت های رفتاری تقویت کند طراحی شده است.

آموزش حرفه ای در ژاپن طوری برنامه ریزی شده است که دانش آموزان به طور سیستماتیک همتراز با استانداردهای جهانی می مانند.ریاضی دوره ی اول متوسطه ، شروعی است بر پایان دوره ی ابتدایی و ورود به مسائل جبری و استدالی که زمینه ساز ایجاد توانایی در حل مسئله و صحه گذاشتن بر قوانین ریاضی با استفاده از استدلال قیاسی و استنتاجی است. مایرز - - 1983 تاکید دارد علاوه بر ایجاد تعادل بین محتوا و فرایند، مباحثه و گفت و گو بهترین استراتژی برای بسط تفکر انتقادی است.

سرچشمه زنده بودن ریاضیات در اینجاست که مفاهیم و نتایج آن با همه انتزاعی بودنش ناشی از واقعیت است و کاربرد فراوانی در سایر علوم،صنعت و همه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد و این مهمترین مدرک برای درک ریاضیات است.با این وجود کم نیستند کسانی که ریاضیات را دانشی دشوار و دست نیافتنی و در ضمن خشک و خشن میپندارند و به همین دلیل در رویارویی با ریاضیات و آموزش آن با مشکل برخورد میکنند.

بنابراین اگر آموزش ریاضیات با یک روش جالب و جذاب همراه باشد یادگیری موثرتری صورت میگیرد، دانش آموزان ما چه کسانی هستند؟ و چگونه می توان به طور موثر آنها را آموزش داد؟ به منظور موثر ترین کار، باید طراحی طرح درسی است که در آن نیازهای دانش آموزان مد نظر باشد به منظور انجام این کار، معلم با استفاده از انواع استراتژی ها به درک نقاط قوت و ضعف دانش آموزان خود اقدام می کند.

نقد کتاب های درسی

در نقدی به ریاضی هفتم و هشتم و نهم ما وضیعت کتاب ریاضی را از نظر موضوع ، نوشتار ، مقایسه ی علمی و فرایند یادگیری در آن مورد بررسی قرار می دهیم . امید است متن حاضر در پیشبرد اهداف عالی آموزش و پرورش قدمی برداشته باشد .

نقد موضوعی

در نقد موضوعی ما موضوعات کتابها را مورد بررسی قرار می دهیم .ابتدا روش مناسبی از کاربرد اعداد صحیح و یافتن مجموع و تفاضل اعداد صحیح می آوریم.

جمع اعداد صحیح با استفاده از ترافیک مورچه ها

فرض کنید در یک بازی رایانه ای بین مورچه ها دو گروه مورچه های قرمز و آبی با هم بجنگند.برخورد هر مورچه ی قرمز با مورچه ی سبز هر دو مورچه را می سوزاند.اگر تعداد مورچه های قرمز را با یک عدد مثبت و تعداد مورچه های آبی را با یک عدد منفی نشان دهیم کدام گروه برنده ی بازی خواهد بود.با تعداد مورچه های قرمز 3 و تعداد مورچه های آبی 5 باشد خواهیم داشت: 3 5 2 که نشان می دهد گروه مورچه های آبی برنده ی بازی خواهند بود. - مجد - 1394

تفریق اعداد صحیح با استفاده از ترافیک پرندگان

پرنده گان معمولا در فصول سال از محلی به محلی دیگرکوچ می کنند در این ترافیک ایجاد شده برای بقا و ادامه ی حیات بسیاری از آن ها جان خود را در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مانند شکار از دست می دهند.اگر گلوله ی شکارچیان را عمل منفی در نظر بگیریم و پرندگان ورودی به یک محل را با عدد مثبت و پرندگان خروجی را با عدد منفی نمایش دهیم تفاضل این دو عدد پرندگان خروجی را دوباره وارد این محل می کند. مارتینو و ماهر - - 1994 اظهار داشتند که" هنر پرسیدن ممکن است سال ها برای پیشرفت نیازمند دانش عمیق از ریاضی و یادگیری کودکان از ریاضیات باشد. هنگامی که معلم این هنر را به دست آورد، به یک ابزار قدرتمند برای حمایت از دانش آموزان در ساختمان ایده های ریاضیششان دست میابد: "

·    استفاده از موضوع استدلال و اثبات در هندسه بسیار مهم و ضروری است، اما برای چینش مناسب موضوعات کتاب بهتر است این فصل با فصل چهار آن یعنی توان و ریشه جابه جا شود .

·    موضوع فصل شش را می توان از خط و معادله های خطی به معادله ی خط تقلیل داد .

·    در موضوع مساحت و حجم بهتر است به مساحت سطح پرداخته شود و یا حدالامکان نام سطح آورده شود .

·    درس حذف شده ی روابط مثلثاتی در فصل شش - خط و معادله ی خط - به چشم می خورد زیرا که مفهوم تانژانت در شیب خط به طور کامل بیان شده است .

·    ارتباط دادن موضوع ریشه در فصل 4 به معادله ی درجه ی دو و بالاتر می توانست کاستی های آموزشی ما را در بحث ضروری معادله برطرف کند . کشیدن نموداری درختی برای جمع بندی اعداد حقیقی و زیر مجموعه های آن در فصل دو ضروری به نظر می رسد، هر چند که نمودار ون آن رسم شده است . - شکل - 1      

·    در فصل سه درس تشابه ، جای خالی سوالات نسبت های تشابه مساحت و محیط به طور جد احساس می شود .

·    بردن بخشی از درس قدرمطلق در فصل دو به فصل چهار - توان و ریشه - می تواند فرایند آموزش و یادگیری را آسانتر کند .

نقد نوشتاری

اشکالت تایپی و نوشتاری در چاپ اول هر کتابی دیده می شود و تقریبا فرار از این اشتباهات به نظر محال است . اما داشتن اشتباهات تایپی در چاپ های بعدی نشانی جز بی اهمیتی و کم ارزش قرار دادن نظرات مخاطبان نخواهد بود . امید است آنچه که به خیر و صلاح است انجام پذیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید