بخشی از مقاله

چکیده

عصر ما، عصر شتاب، دگرگونی و تغییر است. در این میان فناوریاطّلاعات و ارتباطات به عنوان یک پدیده نوظهور و قدرتمند، جایگاه جهانی خود را پیدا کرده و همه جنبه های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از جنبه های متأثر از این تکنولوژی، حوزه اقتصاد و بازرگانی است که با ظهور »تجارت الکترونیک«متحول شده است. در این مقاله توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه کشاورزی، مزایا و چالشهای آن وکاربردهای اینترنت در تجارت محصولات و فعالیتهای کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و پذیرش »کشاورزی الکترونیکی« بعنوان یک فرصت اقتصادی نتیجه شده است.

واژگان کلیدی:چالش ها،فرصت ها کشاورزی الکترونیکی ،توسعه اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات .

.1 مقدمه

تجارت الکترونیک برای کشورهای در حال توسعه فرصتی را فراهم می آورد که در بهبود نگرش وبرنامه ریزی برای رشد اقتصادی وتوسعه آنها بسیار مهم است.در حوزه کسب وکار وتجارت با استفاده از این فرصت ها در گسترش تحقیق بازاریابی ،تدوین معیارهای اقتصادی رشد وتوسعه و سودآوری دخیل بوده ومحدودیت های تولید،خدمات وچالش های پذیرش مدل های تجارت الکترونیک در سازمانهای مختلف با سرانجام موفقیت آمیز همراه می شود. انقلاب تکنولوژی اطلاعات وارتباطات روند هدایت،مدیریت وفعالیت های تجاری را درعصر حاضر تغییر داده است. فوائد حاصله از تجارت الکترونیکی بسیار است،که مهمترین آن کاهش هزینه ها وزمان معاملات بازاریابی می باشد.

برای کسب منافع کلی از فرصت های ممکن،شرکت ها باید آمادگی پذیرش،انطباق و توسعه استراتژی های مناسب الکترونیکی در هدایت امور شغلی وتغییر و رهائی از فرایندهای سنتی را داشته باشند.باید استراتژی تجارت الکترونیک برای صنعت مربوطه مناسب وهمخوانی داشته باشد وباید با ابداع،خلاقیت و نوآوری همراه باشد و فوائد،منافع رقابت پذیری فعال وارزشمندی ایجاد نماید استفاده از تکنولوژی اطلاعات جهت خرید کالا وخدمات مورد نیاز - در حالت مبادلات - B2B خریدالکترونیکی نام دارد.خرید الکترونیکی را به شش شکل زیر طبقه بندی کرده اند؛ سفارش الکترونیکی، عملیات تعمیر ونگهداری الکترونیکی، برنامه ریزی منابع سازمانی مبتنی بر وب، تأمین الکترونیکی - مناقصه ومزایده الکترونیکی - ، مزایده معکوس الکترونیکی /حراج الکترونیکی، اطلاع رسانی الکترونیکی.

عوامل موثر بر پذیرش خرید الکترونیکی: انگلس وناث عوامل کلیدی موفقیت خرید الکترونیکی را به شرح زیر دسته بندی کرده اند: مدیریت ارتباط با شرکای تجاری - توجه به سه بعد محیط الکترونیکی:الف - نرم افزارهای کاربردی طرف جدید ب - نرم افزارهای کاربردی طرف فروش ج - خدمات بازارهای الکترونیکی - تحلیل رفتار خرید کاربران نهایی - تحکیم ارتباط با عرضه کنندگان وقراردادها - مشارکت تأمین کنندگان استراتژیک در برنامه ریزی خرید الکترونیکی - درک برنامه تأمین کنندگان وتوانایی آنها در ایجاد سیستم خرید الکترونیکی - کنترل متمرکز برقراردادها،داده های محصول،کاتالوگ ها و به روز رسانی قیمت - اجرای قوانین ومقررات می باشد.[1]

کشاورزی الکترونیکی: دربرنامه اجرایی WSIS کشاورزی الکترنیکی شامل یک حوزه وسیع از کاربری اطلاعات وارتباطات با استفاده از تکنولوژی مخابراتی-اطلاعاتی وارتباطیICTS تحت 2 ماده آیین نامه به شرح زیر می باشد: . 1 اطمینان از بخش سیستماتیک اطلاعات با استفاده از ICT در حوزه کشاورزی،دامپروری،صید وشیلات،جنگل داری وصنایع غذایی قابل دسترس وآماده بطور جامع،روزآمدوتفصیلی برای افزایش آگاهی ودانش بخصوص برای مناطق روستایی می باشد. . 2 مشارکت بخش خصوصی-عمومی باید با هدف حداکثر استفاده از ICTفراهم باشد تا بتوان بهبود در تولید ،سیستم بازاریابی واستانداردهای ایمنی صنایع غذایی محیاشود. کشاورزی الکترونیکی یک حوزه موثر اطلاع رسانی کشاورزی است برای توسعه،مشارکت وسرمایه گذاری در بخش کشاورزی از طریق سرویس اطلاع رسانی،خدمات ارائه شده توسط اینترنت وتکنولوژی های مرتبط با آن می باشد.[7]

. 2 تئوری و پیشینه تحقیق

روند جهانی کشاورزی الکترونیکی .1: تکنولوژی بر پایه راه حل های کاربردکشاورزی الکترونیکی در سیستم های متراکم کشاورزی در کشورهای درحال توسعه برای بهبود کمیت وکیفیت محصولات همراه با حداکثر نمودن سود کشاورزان همراه است..2کشاورزی دقیق از پیش تعیین شده:که کشاورزان از طریق سایت های خاص واستفاده از ICT اطلاعات دقیق وکافی را درباره منابع کشاورزی که برای شناخت ومعرفی،آنالیز،مدیریت کشاورزی را فراهم می نماید. .3کاربرد پیشرفته تر کشاورزی الکترونیکی استفاده بهینه از اجزای تکنولوژی شامل: سیستم های اطلاعات جغرافیایی برای آنالیز اطلاعات فضایی - مکانی وجغرافیایی - GIS - ،کنترل از راه دور - RS - ، سیستم های جهانی - - GPS ، تکنولوژی نرخ تغییر - - VRT ، نظارت برای بهره وری وپایگاه اطلاعاتی مربوط به کشت وسوابق کشت محصولات زراعی می باشد.[7]

تجارت الکترونیک وکشاورزی: کشاورزان با استفاده از کامپیوتر وماهواره ها از هزینه های اضافی می کاهند، عملکردتولید محصول افزایش می یابدودرحفظ محیط زیست تلاش می کنند و مشتریان نیز هزینه کمتری برای تحقیق از طریق آن لاین برای اطلاعات می پرداز.بدین ترتیب اینترنت و تجارت الکترونیکی فرصت های جدید و جذابی را برای شرکت های صنعتی و کشاورزی کشورهای درحال توسعه فراهم آورده است .تجارت الکترونیکی وبازاریابی الکترونیکی عبارتند از:بازاریابی و فروش تولیدات کشاورزی از طریق شبکه های الکترونیکی .بازاریابی از طریق اینترنت توانمندی وقابلیت های خاص را برای همه را فراهم می کند.

به طور کلی بازاریابی اینترنتی می تواندتجارت در کشاورزی را به تبع چهار منبع رقابتی ارائه نماید: .1کاهش هزینه های واسطه ای در کنار فعالیت های فله ای یا کلی فروشی - انبار - وفروشگاهها . 2 توان کاهش هزینه های مرتبط با خرید در کوتاه تر و ارتباط با سازمان های تدارکاتی وتهیه وتوزیع کالا . 3 انتخاب اطلاعات پیشرفته وفراوری آن که در زنجیره تدارکاتی ومدیریتی مورد تأیید باشد. . 4 سهم توسعه بازار و توسعه بازارهای جدید از طریق کاهش هزینه انتخاب وفرآوری اطلاعات مورد نیاز جهت مشتریان موجود ومنتخب شرکت. اعتماد در کسب وکار ازهر دو طرف خریدار و فروشنده موجب انسجام وبهم پیوستن یکدیگر می شود.این ارتباط منطقی ومطلوب در بازاریابی امری اجتناب ناپذیر است. آدام استوارت بیان می کند که خریداران اینترنتی وOn Line کمتر نگران ایمنی کالا هستندزیرا در خرید اینترنتی تسریع کار وانعطاف پذیری وتوفیق در داد وستد را به همراه دارد.

کشاورزی و : I.T . سلسله مراتب نیازهای کشاورزان عبارتند از: الف. نیازهای اساسی:باید چه نوع گیاهانی کاشته شوند؛بذرها از کجا تامین شوند؛راههای مبارزه با آفات کدام است؛عملیات زراعی صحیح کدام است. ب. نیازهای بهسازی:آشنایی با فعالیت هایی که عامل افزایش درآمد کشاورزان می شود؛ راههای افزایش عملکرد مزرعه. ج. نیازهای عالی راهنمائی مناسب خدمات سفارشی. گرهر سه نیاز نیاز فوق مورد توجه قرار گیرند،توسعه کشاورزی صورت می گیرد.از این رو،دسترسی به هنگام اطلاعات،کاربرد آسان ودقت آنها،نقش مهمی دارند. [2] ارزیابی بازار برای نیازهای تجارت الکترونیک،می توان به تفاوت در - کیفیت،دسترسی محلی وبومی به واسطه اینترنت،عمدتاً بازاریابی قوی برای محصولات کشاورزان ودرک اثرات تجارت الکترونیک در ورودی کشاورزی وعرضه آن - که نتیجه آن کسب منافع سرشار است.

مزایای بازاریابی الکترونیکی درقیاس با بازاریابی سنتی دربخش کشاورزی: دسترسی آزاد وباز به اینترنت،هزینه های پایین I.T. ،حجم بالای کاربری آن در حوزه بازاریابی همراه با تغییرات موازی در ساختار کشاورزی،در تعمیم تولید جاری زنجیره های کشاورزی از عرضه وتقاضا گرفته تا انجام معاملات به صورت اینترنتی هم برای اقشارپایین دستی وبالا دستی یک روستا با امکانات مساوی وامکان ارتباط سریع در حوزه های داخل وخارج از مرزها را فراهم نموده است.از اقدامات اولیه زراعت گرفته مثل - دانه،کود،سم تا سیستم تأمین - مایحتاج کشاورزی که به صورت سنتی، این سیستم از تولید کننده یک سری مراحل از - توزیع به صورت جمعی،انبارکردن وعمده فروشی تا قبل از رسیدن به فروشگاههای عرضه محصولات کشاورزی- خوراکی - طی می نمود را تغییر داده است.

هر ارتباط در زنجیره تبادلات ومعاملات،چه در سطح داخل وچه در سطح همسایگان ومجاوران با توسعه تکنولوژی اطلاعات و رقابت پذیری ارتباطات بین لایه های تجارت کشاورزی را برای شکل دهی یک وب مرکب وپیچیده همراه با تعاملات وفعل وانفعالات گوناگون که در دهه گذشته با رشد شرکت ها وتوسعه بازارهای محلی تلفیق با زنجیره تدارکاتی امکان فرصت ها وشانس بیشتر برای تغییرات دموگرافیک وامکان سنجی برای تأمین نیازها حتی در نقاط دوردست را فراهم آورده است. وقتی فروشندگان وخریدارن از طریق اینترنتی به معرفی محصول خود اقدام می نمایندمعاملات با یک سری مذاکرات همراه است که موجب افزایش - حجم معاملات ،اتکا پذیری،استانداردهاوهزینه های معقول ومنطقی - می شود.[6]مزایای شرکت های کشاورزی دارای وب سایت: وجود یک ایستگاه مرکزی اطلاع رسانی - آزمون خاک،روش های زراعی،طرح های جدید آب وهوا،قیمت ها وغیره - ، تبلیغات شفاهی - زبانی - که به رشد شرکت کمک شایانی می نماید، درآمد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید