بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مباحثی که در ادبیات مالی کمتر مورد توجه بوده است مفهوم چرخه عمر شرکت و تاثیری است که بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکت ها داشته است.هدف این پژوهش، بررسی رابطه چرخه عمر شرکت و خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور دو فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین و دادههای مربوط به 115 شرکت پذیرقته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی بین سالهای 1384 تا 1393 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در این پژوهش از هر دو تحلیل آماری استنباطی و آمار توصیفی برای تحقیق و بررسی کتابخانه ای استفاده شده است و فرضیات با استفاده از رگرسیون لجستیک و همبستگی و استفاده از نرم افزار Eviews9 مورد آزمون قرار گرفت، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و آزمون فرضیه های تحقیق گویای آن است که متغیرهای فرضیه های دو گانه پژوهش دارای رابطه مثبت و معناداری نیستند به عبارتی شرکت هایی که در مرحله رشد عمر خود قرار دارن و همچنین شرکت های مرحله رشد در صورت دستکاری سود با ریسک سقوط بیشتری در قیمت سهام مواجه نیستند و فرضیه های پژوهش رد می شوند.

واژگان کلیدی: خطر سقوط قیمت سهام ، چرخه عمر شرکت ، ناهمگنی در باورهای سرمایه گذار

-1 مقدمه

چرخه حیات بنگاه به تصمیم گیری داخل بنگاه محدود نمی شود بلکه به تنظیم بازار سرمایه توسعه می یابد، اما این امر تا به امروز توجه اندکی را در ادبیات پژوهش های حسابداری به خود جلب کرده است اکثر مطالعات قبلی به تاثیر چرخه عمر شرکت بر مدیریت ، سازمان و استراتژی پرداخته و مطالعات کمی به بررسی اثر چرخه حیات بنگاه از چشم انداز بازار سرمایه علیرغم اهمیت بالقوه برای رشته های حسابداری و مالی پرداخته است. - Smith and Miner 1983 - تحقیقات قبلی نشان می دهد که چرخه حیات شرکت دارای پیامدهای مهمی و تعیین کننده ای برای - پیش بینی - سطح و تداوم سوداوری بنگاه است به طوری که، چرخه حیات بنگاه می تواند به عنوان عامل اساسی، ذاتی بر عملکرد مالی بنگاه ها تاثیر بگذارد. - Lars Hamers - et al, 2016

چرخه حیات بنگاه، مشارکت بنگاه را ارائه می دهد که از تغییرات در عوامل داخلی مانند انتخاب های استراتژیک و عوامل خارجی مانند فشارهای رقابتی نشات می گیرد. چرخه حیات بنگاه چنانکه شناخته می شود دارای تاثیر اساسی بر تصمیم گیری بنگاه، دارایی ها در اندازه گیری های حسابداری و اصول دینامیک سودآوری بنگاه است. به عنوان مثال، در حالی که مطالعات قبلی شواهدی را در مورد بازگشت به میانگین در سوداوری بنگاه فراهم می آورد و تجزیه و تحلیل در سطح صنعتی نشان می دهد ارتباط فزاینده ای در پیش بینی سودآوری وجود ندارد. - Fama and French 2000 - دیکینسون در سال 2011 توسعه هایی در سودآوری در مراحل چرخه حیات را نشان می دهد که تا 5 سال بعد از طبقه بندی اولیه به صورت اساسی و پابرجا باقی می ماند.

سایر مطالعات از نظریه چرخه حیات جهت توصیف سیاست تقسیم سود سهام بنگاه، اکتساب های شرکتی و تنوع و ارتباط ارزش در اندازه گیری های حسابداری و نیز رفتار تعهدی استفاده می شود. - - Anthony and Ramesh 1992 چرخه حیات شرکتی به اهمیت نهادهای پویا در بنگاه ها می باشد که می تواند در تسلسل چرخه حیات به جلو و عقب حرکت نماید. علاوه بر این، شواهد مربوط به لو و زاروین نشان می دهد که اخیرا چرخه حیات بنگاه ممکن است اهمیتی را به عنوان نرخ تغییر کسب و کار کسب نماید که به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.به همین منوال، تعدادی از مطالعات به بررسی عواملی پرداخته اند که می تواند جهت پیش بینی خطر سقوط قیمت سهام در بنگاه خاص مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود این که برخی مطالعات بر رفتار فرصت طلبانه مدیریتی به عنوان محرک خطر سقوط تمرکز می نمایند، سایر مطالعات در ارتباط با ناهمگنی در عقاید سرمایه گذاران نسبت به ریسک سقوط هستند. - Hong - and Stein 2003 انتظار می رود چرخه حیات بنگاه بر خطر سقوط از طریق مکانیسم های تحمیلی مجدد به سیستم تاثیر بگذارد. ابتدا به عنوان بنگاه هایی در عبور از مراحل مختلف چرخه حیات، سرمایه گذاران با سطوح مختلف عدم قطعیت در ارتباط با ارزش های بنیادین در ارتباط می باشند. این اختلافات در نتیجه تغییرات در اهمیت نسبی دو مولفه ارزش بنگاه در چرخه حیات حاصل می شود: ارزش دارایی های موجود در بنگاه و ارزش جاری فرصت های رشد در آینده.

در مورد بنگاه هایی که ارزش آنها تا حدود زیادی وابسته به فرصت های رشد آینده می باشد، عدم قطعیت بیشتر بوده و از طریق افزایش در ناهمگنی در عقاید سرمایه گذار می تواند منجر به افزایش خطر سقوط گردد. - Hong and Stein 2003 - علاوه بر این، این اثر به واسطه قابلیت محدود اندازه گیری های حسابداری در کسب این فرصت های رشد رو به وخامت بیشتری می رود. به عنوان مثال،استانداردهای حسابداری کنونی نیاز به سرمایه گذاری در مورد کلیه طرح های تحقیق و توسعه علیرغم این حقیقت دارد که این سرمایه گذاری ها به نحو مثبتی بر ارزش بنگاه و ارزش سرمایه گذاران به عنوان دارایی تاثیر دارد. - - Joos and Plesko 2005

این موضوع تنها موجب کاهش سودمندی درآمد حسابداری به عنوان اندازه عملکرد شرکت نمی شود بلکه واگرایی بین ارزش های دفتری و بازار را نیز افزایش می دهد که موجب محدودیت در سودمندی ارزش های دفتری به عنوان تکیه گاهی برای ارزش گذاری بنگاه می شود. - Elson 2005 - به اختصار، این مکانیسم ابتدا از عدم قطعیت بیشتر در ارتباط با فرصت های رشد آینده حاصل می شود که در ارتباط با فقدان اطلاعات حسابداری مناسب، افزایش ناهمگنی در عقاید سرمایه گذار می باشد. از انجا که رشد فرصت ها احتمالا نقش بزرگتری را برای بنگاه ها در معرفی و مرحله رشد ایفا می نماید.

مکانیسم دوم مربوط به تفسیر غلط اطلاعات حسابداری توسط سرمایه گذاران در مراحل چرخه حیات می شود. دیکینسون - - 2011 نشان می دهد که چرخه حیات دارای پیامدهای مهمی برای - پیش بینی - سطح و تداوم سوداوری بنگاه است. به طوری که، چرخه حیات بنگاه می تواند به عنوان عامل اساسی، ذاتی در حال تغییر با زمان، ملاحظه شود که بر عملکرد مالی بنگاه ها تاثیر می گذارد. از همه مهمتر، دیکینسون شواهدی را ارائه می دهد که سرمایه گذاران دارای دشواری هایی در ارزیابی و درک پیامدهای چرخه حیات بنگاه برای سوداوری و ارزش گذاری است. با وجود این که شرکت ها در مرحله رشد در آینده بازگشتی های سهام پایین تر و بنگاه های در وضعیت بلوغ مرحله افول، بازگشتی های بالاتر در آینده تجربه نمایند.

در ارتباط با تداوم بالاتر در سودآوری شرکت های بالغ و بهبود بیشتر در سودآوری بنگاه ها در مرحله افول، نشان می دهد که سرمایه گذاران بیش از حد نسبت به رشد چشم اندازهای بنگاه ها در مرحله اولیه خوش بین می باشند. سازگار با این بحث، هریبر و یاهودا - 2015 - شواهدی را ارائه می دهند که اقلام تعهدی اطلاعات مختلف در مراحل مختلف چرخه حیات فراهم می اورند و سرمایه گذاران، در مورد مولفه رشد اقلام تعهدی برای بنگاه ها در مرحله رشد به اشتباه قیمت گذاری می نمایند. در سایر مراحل چرخه حیات که نقش عمده اقلام تعهدی تنظیم جریان های نقدی عملیاتی برای اختلافات زمان بندی است، قیمت گذاری اشتباه اقلام تعهدی به واسطه قیمت های اشتباه جریان های نقدی استنباط می شوند.دراین تحقیق بر آنیم به بررسی رابطه چرخه عمر شرکت و خطر سقوط قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازیم .

مبانی نظری

قبل از بررسی چرخه عمر سازمان لازم است سازمان را تعریف کنیم سازمان مجموعه هدفمندی است که پیرو یک نظام - سیستم - است، و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط خود جدا میسازد.چرخه عمر شرکت: چرخه عمر، پدیده اجتناب ناپذیری است که برای بسیاری از عقیده ها، باورها، محصولات، مدلهای ذهنی، سازمانها و برندها و … روی میدهد. سازمانها، از جمله مواردی هستند که دوره عمر در بسیاری از آنها به خوبی حس میشود. سازمانها مانند موجودات زنده دارای منحنی - دوره های - عمر و یا سیکل حیات هستند. از یک طرف در هر مرحله از مراحل این دوره ها با مشکلات خاص آن دوره مواجه هستند و از طرف دیگر در مراحل انتقالی بین دوره ها با مسائل و مشکلات از نوع خاص مواجه می گردند. - ادیزس، مترجم سیروس، 1388، مقدمه -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید