بخشی از مقاله

چکیده

امروزه تحوالت نوین در فناوری اطالعات باعث دگرگونی شگرف در پیشرفت تجارت شده است. تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی یکی از موثرترین رویکردها در اقتصاد دیجیتالی است. درایران سهم مناسبی از تجارت الکترونیک حاصل نشده است. یکی از حوزه های وسیع تجارت در دنیا، تجارت دارو می باشد. بنابراین در مطالعه حاضر تاثیر تجارت الکترونیک بر میزان فروش دارو بررسی می شود. اطالعات مورد نیاز این تحقیق از طریق توزیع پرسش نامه در بین داروخانه های منتخب شهر مشهد جمع آوری شده است و سپس با استفاده از نرمافزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سه فرضیه مرتبط با موضوع تحقیق در نظر گرفته شده و با توجه به نتایج آماری بدست آمده هر سه فرضیه مورد تایید قرار گرفته است. با توجه به ضریب تعیین مدل برازش شده در متغیر فروش الکترونیکی داروخانه برابر0/429 می باشد.این عدد بیان میکند که42/9 درصد از تغییرات متغیر فروش الکترونیکی داروخانه تحت تأثیر تبادل اطالعات الکترونیکی با مشتریان، تبادل اطالعات الکترونیکی با شرکتهای دارویی و دارا بودن سایت با امکانات مناسب تجارت الکترونیک صورت میگیرد.

واژههای کلیدی: چشم انداز، تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیک، کسب و کار الکترونیک 

مقدمه و مرور ادبیات

به طور كلي واژه تجارت الکترونیک به معامالت و خرید و فروش هایي گفته ميشود كه به صورت الکترونیکي انجام مي گیرد و از طریق شبکه هاي ارتباطي انجام میشود. بدین گونه كه ابتدا خریدار یا مصرف كننده اجناس مورد نیاز خود را از طریق اینترنت در یک فروشگاه مجازي جستجو كرده و سفارش ميدهد و نهایتا پس از پرداخت وجه از طریق اینترنت كاالي خود را طي زماني مشخص و قابل قبول دریافت ميکند. تجارت الکترونیک این توان را دارد که با ایجاد فرصت هاي جدید شغلي، صرفه جویي در هزینه هاي راه اندازي و زمان راه اندازي یک تجارت یا كسب و كار، تحولي در اقتصاد كشور ایجاد كند .

تجارت الکترونیک به معنای فعالیت های اقتصادی با استفاده از فناوری های مدرن ارتباطی به خصوص اینترنت است که نه تنها یک تراکنش الکترونیکی براساس کاربرد برنامه های مبتنی بر سرور و مرور گر به شمار می رود، بلکه میتوان از آن به عنوان الگویی برای ارائه و معرفی مدل اقتصادی سیستم های مدرن اطالعاتی و فناوری یاد کرد. به عبارت ساده تر تجارت الکترونیک به معنای کلیه فرآیند فعالیت های اقتصادی با استفاده از ابزار الکترونیک خصوصاً اینترنت برای تبدیل کاال به پول در سطحی پر بازده و با هزینه کم است. كسب وكار اینترنتي به فروش محصوالت یا خدمات در اینترنت گفته مي شود.

این نوع كسب و كار به سرعت دراقتصاد امروز رشد وپیشرفت كرده است .خرید وفروش اینترنتي به كوچکترین كسب و كارها نیز این امکان و فرصت را مي دهد كه به مخاطبان خود در سطح جهاني با حداقل هزینه دسترسي پیدا كنند .یک سایت اینترنتي ، تنها براي فروش محصو ل یا خدما ت بکا ر نمي رود، بلکه مي توا ند نقش ها و كاركرد ها ي مختلفي داشته باشد . اگر محصول خاص و منحصر به فردي دارید كه در دیگر نقاط دنیا و جود ندارد ، مي توانید با معرفي آن محصول در سایت خود ، دیگران را از وجود آن مطلع كنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.بازاریابی الکترونیک در تمامی فرآیندهای اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد و شامل جستجو برای مشتریان جدید و ارائه خدمات برای مشتریان قدیمی میگردد.

در واقع فرآیندی بر پایه نظریه بازاریابی نوین و استفاده از فن آوری اینترنت است که یکی از وظایف آن شامل رفع نیازهای مشتری به منظور تحقیق و توسعه اهداف بازاریابی جدید و افزایش سود خالص میباشد - فرهاد کریمخانی و سودا جبرائیلی، . - 1392با توجه به افزایش واحدهای درمانی، داروخانه ها، مطب پزشکان و نیز رقابتی شدن روزافزون در زمینه پزشکی و درمان و همچنین با عنایت به افزایش کاربرد روزانه اینترنت در زندگی روزمره افراد و تمایل به دسترسی به خدمات بهتر و سریعتر، این تحقیق بدنبال پاسخ به این سوال است که آیا استفاده از تجارت الکترونیک، در تحقق سهم بیشتری از میزان فروش داروخانه ها موثر خواهد بود.

سیر تکاملی تجارت الکترونیکی

استفاده از فناوریهای الکترونیک در انجام امور بازرگانی پیشینهای نسبتاً طوالنی دارد. نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضاهای بخش خصوصی و عمومی برای استفاده از فنّاوری اطالعات بهمنظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثر درونسازمانی نشأت گرفته است.تکامل تجارت الکترونیکی شامل سه مرحله میباشد که هرکدام در جای خود و بهدرستی باید انجام شود. مرحله اول زیرساختها و پیشنیازهای تجارت الکترونیکی است که شامل زیرساخت فناوری و زیرساخت اجتماعی و اقتصادی است. مرحله دوم بهرهبرداری از تجارت الکترونیکی است که به معنای الکترونیکی کردن فرآیند تجاری در محیط کسبوکار با بهرهگیری از فرآیندهای موجود و بهنگام سازی آنها با ایجاد فرآیندهای جدید است و مرحله سوم تأثیرات تجارت الکترونیکی است که به بهرهمندی از مزایایی نظیر اشتغالزایی بهواسطه تولید محصوالت جدید و خدمات، رشد تولید ناخالص داخلی و توسعه مدلهای تجارت الکترونیکی در جهت رفاه اقتصادی اشاره دارد. شکل 1 تکامل کاربرد های اینترنت را نشان می دهد - پورامیری، . - 1393

بازار و بازاریابی الکترونیکی

از آنجا که بازاریابی واسطه بین تولید کننده - تأمین کننده، ارائه کننده - و مصرف کننده بوده و نقشی کلیدی در رونق اهداف تجاری موسسات تجاری دارد و از طرفی رونق فروش - محصول یا خدمات - ، گسترش تولید و افزایش سطح درآمد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید