بخشی از مقاله

چكيده:

اگر سرعت را از ويژگي هاي عصر حاضربدانيم، بايد همسويي و همگرايي پيشرفت هاي تكنولوژيكي را نيز جزءالزامات و ضروريات آن تلقي نموده ،زيان هاي جبران ناپذير اقتصادي ناشي از تعلل در كاربرد فناوري هاي نوظهور را بپذيريم.عصر حاضر،عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات - ICT - نام گرفته است. فناوري اطلاعات و ارتباطات عبارت است از »گردآوري ،سازماندهي ،ذخيره و نشر اطلاعات اعم از; صوت،تصوير،متن يا عدد كه با استفاده از ابزارهاي رايانه اي و مخابراتي صورت مي پذيرد.« فناوري ارتباطات و اطلاعات در مدت زمان كوتاهي كه از پيدايش آن ميگذرد توانسته است، تغييرات فراواني را در نحوه زندگي بشر به وجود آورد.يكي از بسترهايي كه سهم عمدهاي از اين تغييرات را به خود اختصاص داده است آموزش ازراه دور است.

ورود اين فناوري با قابليت هاييهمچون; دريافت و توزيع دانش به منزل ، محل كارو... انسان راقادر ساخته است تاهمه كاركردهاي آن را به بافت يكپارچه اي براي يادگيري تبديل كند.دراين صورت زندگي روزمره در مدرسه اي بدون ديوار سپري خواهد شد و يادگيري فارغ از زمان و مكان تحقق خواهد يافت. اين نظام جهت ارائه آموزش به يادگيرندگان خود محتواي آموزشي را برروي سامانه هاي چندرسانه اي تعاملي كه امكان برقراري تعامل ميان ياددهدنده و يادگيرنده را مهيا مي سازد،قابل دسترس ساخته است. بشر امروزي در عصري مي زيد كه سامانه هاي هوشمند به عنوان معلم تكميلي رواج يافته اند و دانش آموزان را قادر ساخته اند از طريق مطالب غني و مجذوب كننده ي سامانه هاي چندرسانه اي، درباره هر موضوعي به تفحص بپردازند.

براين اساس فناوري كليدي در آينده ،سامانه ي چندرسانه اي تعاملي است.اين سامانه ،تركيب قدرتمندي از فناوري هاي قبلي است كه پيشرفت خارق العاده اي از نظر توانمندي ماشين دركمك به فرايند آموزش محسوب مي شود . سامانه ي چند رسانه اي تعاملي آميزه اي از سخت افزار،نرم افزار و تجهيزات جانبي رايانه اي است تا تركيب مرغوبي از متن، تصويرصدا،انيميشن،تصاوير كاملاً متحرك، داده ها و ساير اطلاعات رافراهم آورد. بااينترنت و شبكه هاي اطلاع رساني، سامانه هاي چندرسانه اي نيز روز به روز قوي تر و ارزانتر مي شوند و به كارگيري آن ها در نظام هاي آموزشي گوناگون آسان تر مي شود. پس به سادگي مي توان پيش. بيني كرد كه هر كجا در طول زندگي نياز به آموزش داشته باشيم ،اين سامانه به ياري ما خواهد آمد.لذا در مقاله حاضر نويسندگان به تبيين ويژگي ها ،قابليت ها ،زيرساخت هاي لازم جهت كاربست اين سامانه ،مزايا ،محاسن و محدوديت هاي بكارگيري سامانه هاي چندرسانه اي تعاملي در نظام آموزش ازراه دور پرداخته اند.

واژگان كليدي: فناوري اطلاعات و ارتباطات، سامانه هاي چند رسانه اي تعاملي، نظام آموزش ازراه دور

مقدمه

در هزاه سوم ميلاد مسيح، اطلاعات به عنوان ركن اصلي قدرت تمدن ها مطرح مي شود.تاريخ گواه است كه انسان ، ٣ گذر اصلي در طول زندگي خود داشته است. در هريك از اين مراحل ، عواملي نمايانگر قدرت تمدن ها بوده است.

كشاورزي

صنايع

اطلاعات[5]

در دوراني وسعت سرزمين و توسعه كشاورزي و بعد از آن كارخانه ها و صنايع و در حال حاضر اطلاعات و فناوري به عنوان اساس قدرت تمدن ها مطرح بوده و هستند. براين اساس ، جهان پس از عصر صنعتي، صرفا" جامعه خدمت رساني محسوب نمي گردد ، بلكه بايد آن را جامعه اطلاع رساني دانست[6]دراين جامعه اطلاعاتي نظام هاي آموزشي گوناگوني محتواي آموزش را به صور مختلف و نيز به واسطه فناوري هاي متنوع و متعدد به يادگيرندگان عرضه مي دارند.ازجمله مي توان به نظام آموزش ازراه دوراشاره نمود كه يادگيرنده و ياددهنده درضمن فرايند آموزش و يادگيري، از يكديگرجداهستند.

آموزش ازراه دور عبارت است از نوعي فرايند آموزشي، كه در آن تمامي يا بيشتر آموزش ازطريق ياددهنده نسبت به فرد يادگيرنده ، فارغ از زمان و مكان ارسال مي شود.بدين مضمون كه تمامي يا بخشي از ارتباط بين معلمان و شاگردان از طريق يك رسانه مصنوعي - خواه الكترونيك ، خواه چاپي - صورت مي پذيرد. بنا بر اين تعريف از آموزش ازراه دور، ابزار اصلي ارتباط دراين نظام" فناوري١ "است.[7]ظهوراينترنت ، با ايجاد محيطي براي يادگيري از راه دور به صورت واقعي، آموزش از راه دو را در مسير جديدي قرارداده است[8]همگام با اين تغيير در شيوه نگرش به آموزش و احساس نياز در زمينه بكارگيري فناوري هاي نوين آموزشي ، فناوري اطلاعات و ارتباطات نيز به طور فزاينده اي در حال گسترش است و مي تواند به طور مطلوبي آموزش را تحت تاثير قرار داده و به كمك معلمان آگاه و متبحر ، چهره آموزش را دگرگون

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید