بخشی از مقاله

چکیده:

مهارت ارتباط مؤثر بین زوجین،یک مهارت بسیار مهم در جهت ایجاد روابط سالم بین زوجین است.زوجین ضمن شناخت یکدیگر و آگاهی داشتن از ویژگیهای شخصی یکدیگر،تلاش میکنند که روابط سالمی داشته باشند.روابط بین زوجین در خانواده،به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی بسیار مهم است.با بهرهمندی از مهارت ایجاد ارتباط مؤثر از دیدگاه و سیره عملی امام رضا،جامعه،فرزندان و خود زوجین دارای آرامش روانی خواهند شد.

کلید واژهها:سیره،سیره امام رضا،ارتباط مؤثر،زوجین،ارتباط زوجین

مقدمه:

خانواده یکی از ارکان اساسی جامعه محسوب میشود؛به خاطر همین دستیابی به جامعه سالم،در گرو سلامت خانواده است و تحقق خانواده سالم نیز به برخورداری زوجین از روابط سالم با یکدیگر بستگی دارد.اهمیت جایگاه خانواده و زندگی زناشویی موجب شد تا ما به منابع غنی اسلامی که هدف نهایی آن سعادت انسان است،مراجعه کنیم و ببینیم که میتواند الگوی شایستهای در اختیار پیروان این مکتب قرار دهد.در این راستا،یکی از منابعی که میتواند روابط سالم بین زوجین را بیان کند،مراجعه به سیره رضوی است.براین اساس،پژوهش حاضر به بررسی راههای ایجاد ارتباط مؤثر بین زوجین در سیره رضوی میپردازد.

پیشینه:

در مورد مهارتهای زندگی کتب زیادی نگاشته شده است.کتبی نیز اختصاصاً به مهارتهایی ویژه متأهلین پرداخته-اند؛که از جمله آن مهارتهای زندگی - ویژه متأهلین - را میتوان نام برد.اما مقالهی پیش رو با دستهبندی نو سعی در بیان چگونگی ایجاد ارتباط مؤثر بین زوجین از دیدگاه و سیره عملی امام رضا دارد.

روش تحقیق:

روش تحقیق من توصیفی.تحلیلی و بهصورت جمع آوری کتابخانهای است.

فهوم سیره:

»سیره« در زبان عربی از ماده »سیر«است.سیر یعنی حرکت،رفتن،راه رفتن و»سیره«یعنی نوعی راه رفتن.به عبارتی رهسیبر وزن فِعلَه است که در این وزن،واژه بر نوع عمل دلالت کندمی .مثلاًجَلسَه«»یعنی نشستن جِلسَهو«»یعنی سبک و نوع نشستن.سیر یعنی رفتن و سیره یعنی نوع و سبک رفتن. - مطهری، - 49: 1385در تبیین معنای سیره به»هیئت«،»حالت«،»روش«،»رفتار«،»راه و رسم«و»سلوک«نیز اشاره شده است.در مجموع میتوان سیره را به معنای نوع و سبک رفتار دانست. - پورامینی، - 18: 1392با توجه به شناخت مفهوم سیره،وقتی از سیره اهل بیت و امام رضا یاد میکنیم،به واقع در پی شناخت سبک و اسلوب رفتار معصومین در حوزههای مشخص هستیم.

اهمیت بررسی سیره اهل بیت:

بدیهی است تکیه بر سبک زندگی اسلامی متکی بر سیره و توصیههای معصومین خواهد بود و زندگی مؤمنان از زاویه متن زندگی معصوم،رفتار،روش،و حتی توصیه ایشان ترسیم میشود.وجودپیامبر و اوصیای پس از او،کانونی است که ما از آن باید روش زندگی را استخراج کرد.یک کار و رفتار کوچک معصوم همچون چراغ،شعله و نوری است که مسافتهای بسیار دور را به انسان نشان میدهد. - پورامینی، - 18: 1392

اهمیت بررسی سیره امام رضا:

هر انسان مؤمنی برای دستیابی به زندگی معیار،در پی یافتن الگویی پسندیده است تا خود را با او مقایسه کند و زندگی خویش را با رنگ آن بیاراید.آنچه در زندگی امام رضا،همچون ساری معصومان کاملاً آشکار است و میتوان به آن به عنوان محوری در الگوگیری تکیه کرد،این است که خلق و خوی امام مانند سخن و دینشان جامع و همه جانبه بود.امام در همه ابعاد انسانی در حد کمال و تمام بودند.

اهمیت ارتباط مؤثر بین زوجین

.1نقش ارتباط مؤثر بین زوجین بر روی پیشرفت جامعه

یکی از سودمندیهای مهم ازدواج پایدار و استوار،افزایش عمر است.طول عمر و بالا رفتن نرخ امید به زندگی نفوس و آحاد یک ملت به معنای افزایش بهرهوری از تواناییها و تجارب ارزشمند بشری است.از شاخصههای عمده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید