بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به پیچیدگی روز افزون سازمانها و پیشرفت سیستم هاي مدیریتی در طی سالهاي اخیر شاهد تلاشهاي مستمر در راستاي توسعه و پیاده سازي انواع سیستم هاي مدیریتی در سازمانها بوده ایم. از آنجایی که شهرداري مهمترین سازمان مدیریت شهري می باشد، لذا مقاله حاضر با هدف بررسی چگونگی پیاده سازي مدیریت عملکرد در سازمان مذکور تهیه شده است. روش گردآوري اطلاعات از طریق 10 فوکوسگروپ و 22 مصاحبه از کارشناسان مناطق 22گانه شهرداري تهران می باشد.

در این مقاله با بررسی نیازهاي لازم براي اجراي مدیریت عملکرد در سطح شهرداري تهران چگونگی پیاده سازي آن در قالب اصول ششگانه ارائه خواهد گردید تا با استفاده از آن، مدل اجرایی براي پیاده سازي مدیریت عملکرد ارائه گردد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که معاونت هاي تحقیقات و برنامه ریزي توسعه شهري و مالی و اداري عوامل اصلی توفیق پیاده سازي مدیریت عملکرد در سازمان مذکور می باشد.

-1 مقدمه

امروزه عباراتی مانند تعالی سازمان، بهرهوري بالا، مدیریت منسجم و ... واژگانهایی رایج در حوزه مطالعاتی سازمان و مدیریت آنها میباشد. براي رسیدن به تعالی و بهرهوري بالا در سازمان مسلما" نیازمند طرحریزي و پیشبرد اهداف سازمان بر اساس برنامههاي ساختاریافته میباشیم. از طرف دیگر رسیدن به اهداف سازمان در گروي توانایی نیروي انسانی در انجام امور محوله است؛ یعنی نیروي انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در پیشبرد اهداف و ارتقاي بهرهوري سازمانها محسوب میشود. بنابراین بهبود عملکرد و بهسازي نیروي انسانی نیاز انکارناپذیري براي سازمانها است و مدیریت عملکرد ابزاري براي دستیابی به این هدف است.

مدیریت عملکرد از طریق ایجاد همدلی بین کارکنان و همسویی بین اهداف کارکنان و اهداف سازمان میکوشد تا با هدایت کارکنان در دستیابی به اهداف سازمانی، بهرهوري نیروي انسانی و بالطبع بهرهوري کل سازمان را افزایش دهد. هر چه مدیریت عملکرد در نیل به اهداف مذکور موفقتر باشد، بهرهوري نیز افزایش خواهد یافت. مدیریت عملکرد یکی از مباحث ویژه مدیریت منابع انسانی استراتژیک است و ابزار مناسبی براي ارتقاي عملکرد کارکنان و سازمان به حساب می آید.

در صورتی که مدیریت عملکرد با ملزومات و پیش نیاز آن در سازمان طراحی و    اجرا شود، میتواند بخشی از مسائل و مشکلات سازمان را شناسایی و در جهت حل آنها راهکارهاي عملی ارائه کند. مدیریت عملکرد نگرش جامعی به عملکرد افراد و سازمان دارد و با سازوکارهایی مشخص بین عملکرد فردي و    سازمانی همافزایی ایجاد می کندل بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروي عظیم همافزایی ایجاد میکند که این نیروها میتوانند پشتیبان برنامه رشد، توسعه و ایجاد فرصت هاي تعالی سازمانی شوند.

بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهاي پیش روي سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجراي سیاستهاي تدوین شده و شناسایی مواردي که به بهبود جدي نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. دستیابی به این اهداف بدون اندازهگیري و ارزیابی امکانپذیر نخواهد بود. علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازهگیري کنیم نمیتوانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیلهاي سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیري و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمیباشد.

-2 اهداف پژوهش

هدف کلان: بررسی روند و چگونگی پیاده سازي مدیریت عملکرد در سازمان مورد مطالعه اهداف خرد:

x    مراحل پیاده سازي مدیریت عملکرد

x    نقاط قوت و ضعف مدیریت عملکرد در شهرداري تهران

x    الگوي بازي بخش هاي شهرداري در مدیریت عملکرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید