بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

حضرت امام خمینی(ره):

عزیزان من، ما از حصر اقتصادی نمی ترسیم، از دخالت نظامی نمی ترسیم، آن چیزی که ما را می ترساند وابستگی فرهنگی است، ما از دانشگاه استعماری می ترسیم.

استاد شهید آیت الله مطهری:

ما اگر مکتب مستقل خودمان را ارائه نکنیم حتی با اینکه رژیم را ساقط کرده ایم و حتی با این فرض که استقلال سیاسی و اقتصادی را بدست آوریم، اگر به استقلال فرهنگی دست نیابیم شکست خواهیم خورد و نخواهیم توانست انقلاب را به ثمر برسانیم.

اسلاید 2 :

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):

- ما اگر در زمینۀ فرهنگ یعنی مدیریت فرهنگ کشور به لحاظ نگاه انقلاب،  موفق شویم انقلاب موفق شده است. اگر در این زمینه موفق نشویم شک نکنید که انقلاب شکست خورده است.

- مسئلۀ فرهنگ خیلی مسالۀ مهمی است یعنی اگر ما چنانچه از لحاظ فرهنگی کشور را مقتدر و قوی نکنیم ، هر کار دیگری بکنیم مقاصد و آرمانهایمان تحقق پیدا نخواهد کرد.

اسلاید 3 :

ما بايد باور داشته باشيم كه امروز آماج تهاجمات فرهنگى دشمنان هستيم. (21/9/68)

 - ما از همه سوى با دشمنى و خصومت دشمنان اصلى و فرهنگى‏مان در جهان مواجه هستيم، چه در زمينه فرهنگ عمومى، ذهنيت و عمل فرهنگى مردم و چه در زمينه‏ى كار آموزشى و تربيت نيروى انسانى، تا نگذارند كه ما به مقاصدمان برسيم. (21/9/68)

مسأله‏ى تهاجم فرهنگى كه ما بارها روى آن تأكيد كرده‏ايم، يك واقعيت روشنى است كه با انكار آن نمى‏توانيم اصل تهاجم را از بين ببريم. تهاجم فرهنگى وجود دارد. اگر ما آن را انكار كرديم مصداق اين فرموده‏ى اميرالمؤمنين (ص) مى‏شويم كه « وَ مَنْ نامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ » تو اگر در سنگر به خواب بروى معنايش اين نيست كه دشمن هم در سنگر مقابل به خواب رفته است و لذا تو كه به خواب رفته‏اى، سعى كن خودت را بيدار كنى! ما بايد توجه داشته باشيم كه انقلاب فرهنگى درتهديد است. كما اينكه اصل فرهنگ ملى و اسلامى ما در تهديد دشمنان است.(20/9/70)

اسلاید 4 :

- تهاجم فرهنگى به اين معنى است كه يك مجموعه‏ى سياسى يا اقتصادى براى اجراى مقاصد خاص خود و اسارت يك ملت، به بنيانهاى فرهنگى آن ملت هجوم مى‏برد. در اين هجوم باورهاى تازه‏اى را به زور و به قصد جايگزينى با فرهنگ و باورهاى ملى آن ملت وارد كشور مى‏كنند.(5/21/71)

 - تهاجم فرهنگى همانند كار فرهنگى، يك كار آرام و بى‏سروصداست. (5/21/74)

-تهاجم فرهنگى براى بى‏اعتقادكردن نسل نو انجام مى‏گيرد. هم بى‏اعتقادكردن به دين، هم‏بى‏اعتقادكردن به اصول انقلابى و هم بى‏اعتقادكردن به آن تفكر فعالى كه امروز استكبار و قلمرو قدرتهاى استكبارى را به خطر و وحشت انداخته است. (25/10/70)

-در تهاجم فرهنگى، دشمن آن نقطه‏اى از فرهنگ خود را به اين ملت مى‏دهد و وارد كشور مى‏كند كه خودش مى‏خواهد و معلوم است كه دشمن چه چيز را مى‏خواهد. (5/21/71)

اسلاید 5 :

- امروز، تهاجم فرهنگى عظيمى عليه اسلام  هست كه مستقيم به انقلاب ارتباطى ندارد و وسيعتر از انقلاب است، بر عليه اسلام است. يك تهاجم فوق‏العاده فرهنگى، اجتماعى و سياسى با ابعاد گسترده عليه اسلام، يعنى حتى اسلامى كه ميان توده‏ى مردم مثلاً الجزاير است. فقطيك استثناء دارد و آن اسلام وابسته به دستگاههاى استعمارى و فهدگونه است. جاهايى كه به طور مستقيم به اين اسلام مربوطند، از اين تهاجم مستثنا هستند. والا حتى اسلام به معناى اعتقاد عوامانه‏ى مردم هم مورد تهاجم است، چه برسد به اسلام ناب، اسلام انقلاب، اسلام به تفسير ايران به تعبير خودشان؛ آن كه ديگر وضعش روشن است. تهاجم عجيبى وجود دارد. اين چيزهايى كه شما مى‏شنويد درباره‏ى مبارزه با دختران محجبه در فرانسه، اينها جرقه‏هايى است، آتشهاى زيرخاكستر است و از يك كار عظيم پشت‏پرده خبر مى‏دهد. قضيه فقط اين نيست كه حالا يكدولت مثلاً «لائيك» مى‏گويد ما نمى‏خواهيم محجبه‏اى باشد.نه، اصلاً. اينها از اسلام به شدت احساس‏خطر كردند. البته اين تازگى ندارد.(7/9/68)

 - در همه جا يك آرايش فرهنگى بسيار خطرناكى عليه انقلاب وجود دارد و اين آرايش چيزى نيست كه مثلاً از صد سال قبل بوده باشد، اگر چه از صد سال قبل هم تهاجم فرهنگى عليه اسلام وجود داشت ، اما نه به صورت امروز.(20/9/70)

اسلاید 6 :

- آن تفكر، ضد اسلام ناب يا اگر دقيقتر بخواهيم بگوييم ضدمذهب ناب است. مذهب ناب يعنى تفكرى كه فراگيرتر از انقلاب اسلامى است زيرا فقط به انقلاب متوجه نيست بلكه به كليت اسلام متوجه است و حتى به يك معنا، به هر مذهبى كه احساس كند در آن اصالتى وجود دارد متوجه است يعنى كاردينالهاى مسيحى آمريكاى لاتين هم همان اندازه مغضوبند كه علماى انقلاب مصر يا تونس. تمام دنيا الان متوجه اين است منتها كانون اصلى ايران است. اين را هم مى‏دانند، متوجهند كه اينجا كانون اصلى است.(7/9/68)

 - امروز دشمن بيشترين همت خود را روى تهاجم فرهنگى گذاشته است و من به عنوان يك آدم فرهنگى و سياسى، وقتى نگاه مى‏كنم به صحنه‏ى نبرد بين شما ملت ايران كه طرفدار اسلام و طرفدار نجات مستضعفين و دشمن نظام استكبارى دنيا هستيد و دشمنان شما، يعنى سردمداران جبهه‏ى استكبار و ضداسلام و دنباله روهايشان، يعنى آن اراذلى كه در اين بين به خاطر منافع شخصى و هواهاى نفسانى دنبال بوق استكبار و خر دجال استكبار راه افتاده‏اند، مى‏بينم كارزارى الان برپاست. جنگ نظامى تمام شده و البته دشمن يعنى استكبار جهانى اگر بتواند، حرفى ندارد كه جنگ نظامى را هم دوباره به راه بياندازد. منتها برايش آسان نيست اما يك كارزار فكرى، فرهنگى و سياسى در جهان برپاست كه هر كس بتواند خبرها را بفهمد و احاطه‏ى ذهنى داشته باشد و يك نگاه به صحنه بياندازد، برايش مسلم خواهد شد كه الان دشمن دارد از راههاى فرهنگى بيشترين فشار خود را وارد مى‏آورد. (12/2/69)

اسلاید 7 :

ما بايد تهاجم فرهنگى را يك مقوله‏ى حقيقى و جدى به حساب بياوريم. مبارزه‏ى فرهنگى با تفكر اسلامى و جمهورى اسلامى داراى شاخه‏ها و شعبه‏هاى متعددى است كه اگر واقعاً انسان بخواهد آنها را بررسى و احصا كند خواهد ديد كه عرصه‏ى بسيار گسترده‏اى دارد. فرضاً تفكر سياسى اسلام در مطبوعات، در كتابهاى مختلف و در ترجمه‏ها، حتى در تاريخ‏نويسى زير سؤال مى‏رود....

 شكل ديگر اين رويارويى زير سوال بردن و رد عقايد بنيانى اسلام به شكلى رندانه در كتابها و جزوه‏هاى درسى و كلاسهاى درس است.

 شكل مهمتر اين رويارويى كه از بخشهاى اساسى تهاجم فرهنگى است كوشش براى كشاندن نسل جوان به ابتذال و فساد است. (19/9/ 71)

- مسأله‏ى تهاجم فرهنگى كه بنده بارها از آن اسم آورده‏ام و حقيقتاً و قلباً و روحاً نسبت به آن حساس هستم دو شاخه‏ى اساسى و مهم دارد كه هر دو شاخه براى شما قابل توجه است:يكى عبارت از جايگزين‏كردن فرهنگ بيگانه به جاى فرهنگ بومى است و اين ادامه‏ى همان كارى است كه در دوران پهلوى به صورت آزاد و نرخ شاه‏عباسى انجام مى‏گرفته است كه با پيروزى انقلاب اسلامى بحمدالله قطع شد و اينها دارند فشار مى‏آورند كه همان كار بايد انجام بگيرد. 

اسلاید 8 :

 شاخه‏ى دوم عبارت است از حمله به جمهورى‏اسلامى و ارزشهاى جمهورى اسلامى و ارزشهاى ملت ايران كه از طرف فرهنگى، با نوشتن و تهيه فيلم و نمايشنامه‏ها و تنظيم كتاب‏ها و فصل‏نامه‏ها و با هدايت بيگانه امروز در كشور ما انجام مى‏گيرد.(21 /9/ 68)

- يك جبهه عظيم فرهنگى كه با سياست، صنعت، پول و با انواع و اقسام پشتوانه‏ها همراه است الان مثل يك سيلى راه افتاده كه با ما بجنگد. جنگ هم جنگ نظامى نيست. بسيج عمومى هم در آنجا هيچ تأثيرى ندارد. آثارش هم طورى است كه ما تا به خود بياييم گرفتار شديم. مثل يك بمب شيميايى نامحسوس و بدون سروصدا. فرض كنيم در يك محوطه يك بمب شيميايى منجر شود يا بيفتد كه احدى نفهمد كه اين بمب اينجا افتاد. پس از هفت هشت ساعت مى‏بينيد صورتها و دستهاى همه تاول زده است. تهاجم فرهنگى دشمن به صورتى است كه شما ناگهان در مدرسه‏هاى ما، در خيابانهاى ما، در جبهه‏هاى ما، در حوزه‏ى علميه ما، در مدارس و دانشگاههاى ما نشانه‏هاى آن را خواهيد ديد. يك مقدارى هم الان داريد مى‏بينيد، بعداً هم بيشتر خواهد شد. يك كتاب چاپ مى‏شود، يك فيلم توليد مى‏شود، ويدئو مى‏شود مى‏آيد داخل كشور، هدفش هم ما هستيم، هدفش اسلام و انقلاب است. البته در اينكه مقابله با اين تهاجم، پول، بودجه، امكانات و پشتيبانى‏هاى سياسى دولت را مى‏خواهد ترديدى نيست. اما دولت مى‏خواهد پول بدهد و پشتيبانى بكند كه يك فكرى پخش شود، آن فكر كجا توليد خواهد شد؟(7 /9/68)

اسلاید 9 :

- اينكه بنده روى تهاجم فرهنگى اين همه تكيه مى‏كنم به خاطر اين است كه تهاجم فرهنگى يك سنگر و جبهه‏ى شناخته نشده‏ى دشن است ولذا بايد آن را شناخت. چون تا جبهه‏ى دشمن و محل تجمع دشمن و نقطه‏ى نفوذ دشمن را كشف نكنيم، چگونه مى‏خواهيم دفاع كنيم؟ (26/6/71)

قضيه اين است كه حقيقتاً جبهه‏ى وسيعى از سوى دشمن، با ابزار مؤثر، خطرناك و كارآمد و با استفاده از علم و تكنولوژى به وجود آمده براى اينكه جمهورى اسلامى را با تهاجم فرهنگى مواجه كنند.

 چنين مبارزه‏اى اگر در مقابلش حركتى انجام نگيرد بلاشك پيروز خواهد بود. به نظر من اگر با اين تهاجم، هوشمندانه و با بهره‏گيرى از روشهاى درست و مدبرانه مقابله نشود، بسيار خطرناك و نابودكننده است. بايد به اين قضيه رسيد. در اين زمينه بايستى از اعمال سليقه جلوگيرى كرد. اينكه فلان مسؤولِ فلان بخش فرهنگى ما در يك قضيه‏اى سليقه‏اى دارد، نبايد ملاك باشد، بلكه بايد خطر را با همان اهميتى كه دارد ديد.(19/9/71)

  - گاهى اوقات يك حرفى چون تكرارى مى‏شود و مورد توجه عميق قرار نمى‏گيرد و كارى نسبت به آن انجام نمى‏گيرد و با يك برخورد سطحى از آن عبور مى‏شود، مُمل مى‏شود و انسان احساس مى‏كند كه ديگر تكرارش واقعاً ملال‏آور است. لذا اينطور تصور مى‏شود كه ما اين تعبير تهاجم فرهنگى را ديگر نبايد تكرار كنيم و حال اينكه به نظر من اين قضيه از آن قضايا نيست و به آسانى نمى‏شود از اين قضيه گذشت.

 

اسلاید 10 :

 بنده با اينكه وقت كمى دارم، همين كه مجلات را غالباً يك ورقى مى‏زنم يا كتابهاى منتشر شده بخصوص كتابهاى ادبى و فرهنگى و مقالات خوبى را كه نوشته مى‏شود نگاه مى‏كنم، مى‏بينيم كمتر متوجه اين مبارزه‏ى فرهنگى است. در حالى كه جبهه‏اى وجود دارد كه به شكل منظم و سازمان يافته دارد به ما حمله مى‏كند و اگر چه اين طرف كار زيادى انجام مى‏گيرد اما يك حركت متشكل و نظم يافته‏اى براى دفاع وجود ندارد ولذا انسان احساس خطر مى‏كند. به هر حال انتظار هست كه به اين قضايا واقعاً به طور جدى رسيدگى بشود. (19/9/71)

امروز دشمن جبهه‏ى وسيعى را با استفاده از ابزارهاى مؤثرِ خطرناك و كارآمد و نيز با بهره گرفتن از علم و تكنولوژى تشكيل داده است تا جمهورى اسلامى را هدف يك يورش همه جانبه‏ى فرهنگى قرار دهد. مقابله با اين تهاجمِ بسيار خطرناك و ويرانگر، نيازمند هوشيارى و استفاده از ابزار و روشهاى مشابه دشمن و يا شيوه‏هاى جايگزين آن است. (19/9/71)

 - نبرد فرهنگى را با مقابله به مثل مى‏شود پاسخ داد. كار فرهنگى و هجوم فرهنگى را با تفنگ نمى‏شود جواب داد، اينجا تفنگ، قلم است. (13/2/69)

 - لازم است در ميان ادبا و روشنفكران و نويسندگان و شعرا و هنرمندان و سينماگران و دانشمندان و اساتيد، يك بسيج عمومى براى مقابله با جريان تهاجم فرهنگى كه دشمن هدايت مى‏كند انجام بگيرد.(5/5/72).

 - مسأله مسأله‏ى ايران و اسلام است، مسأله عزيرترين اندوخته‏هاى يك ملت است، دشمن مى‏خواهد با اين اندوخته‏ها شوخى كند و او را به بازى بگيرد، لذا بايد جبهه فرهنگى و سنگرهاى فرهنگى بوجود بيايد و امروز روز كار است و بايد همه كار كنند. امروز روزى است كه همه‏ى آن كسانى كه استعداد دارند بايد در زمينه فرهنگى كار كنند و كارهاى نشده هم زياد است. اين آن چيزى است كه مورد خطاب من به همه‏ى اهل فكر و فرهنگ و هنر و ادب و دانش و معلومات و معارف است و اين را يك چيز لازمى مى‏دانم. (05/5/72)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید