بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

يكي از رموز بقاء براي همة موجودات يادگيري است. يادگيري بيشتر براي بالا بردن ظرفيت و توان انطباق و سازگاري با تغييرات محيطي است و در اين ميان موجوداتي شانس بقاي بيشتري دارند كه اين توان و ظرفيت در آنها بيشتر است. سازمانها نيز از اين رقابتي مستثناء نيستند. سازمان ها نيز با فراگيري و آموزش پذيري، مي توانند ويژگي ها و شرايطي را احراز كنند كه پايايي و بالندگي خويش را تضمين نمايند و پاسخگوي نيازهاي جديد باشد . سازمانها براي بقاء در عرصة رقابت، همواره بايد ارزيابي واقعي از عملكردها و برنامه هاي خود داشته باشند و با شناخت نقاط ضعف خود در جهت بهبود آنها اقدام كنند و نقاط قوت خود را براي بهبود فرايندها بكار گيرند. بدين ترتيب، در اين تحقيق عوامل مؤثر بر يادگيري سازماني براي رسيدن به اين هدف انتخاب شدند.

اسلاید 2 :


سازمان يادگيرنده

آجريس در سـال 1978 بـراي اوليـن بار يـادگيري سـازمان و سازمان يادگيرنده ( فراگير) را مطرح نمود و معتقد بود سازمان ها نيز مانند انسان توان يادگيري دارند. سازمان نيز        مي تواند داراي يك باور يا يك الگوي ذهني باشد كه روز به روز متكامل مي شود و بر آموخته هاي خود مي افـزايد ، سازمان نيز مي تواند داراي حافظه بـاشد ، حـافظه هـاي يك سـازمـان حـافظه هاي افراد ، بايگاني و فرهنگ سازماني است .

پيتر سنگه(1990 ) معتقد است سازمـان يـاد گيـرنده به گـروهي گفته مي شود كه به طـور مسـتمر در پي افزايش قـابليت هاي خود براي خلق چيزهـايي است كه مي خواهد ايجاد كند . 

آرجريس ( 1977) يادگيري سـازمـاني را به عنوان فـرآيند كشف و تصحيح اشتبـاهـات تعريف كرد و بين دو مفهوم يادگيري سازماني  و سازمان يادگيرنده  تفاوت قائل شد چون به گفتة تسانك يادگيري سـازمـاني مفهومي براي توصيف انواع خاصي از فعـاليت هايي است كه در سازمان جريان دارد و به كار گرفته مي شود در حـاليكه سازمان ياد گيرنده ، حاصل يادگيري سازمان است .

گاروين (1993 ) سازمان يادگيرنده را اينچنين تعريف مي كند : «سازمـان يادگيرنده سازماني است كه داراي توانـايي ايجاد ، كسب و انتقال دانش است و رفتار خودش را طوري تبديل مي كند كه منعكس كنندة دانش و ديدگـاه هاي جديد باشد و فرصـت استـفـاده و بـهره وري از اين دانش را همواره فراهم مي كند»

اسلاید 3 :


سازمان يادگيرنده (ادامه)

سازمان يادگيرنده سازماني است كه از خود ديدگـاه هاي جديد ارائه مي دهد و در تحقق بخشيدن به اين ديدگـاه ها مي كوشد. در اين سازمـان افـراد تشـويق مي شوند تا نظرات و ايده هاي خود را مطرح نمايند و سازمان ايده هـا و نظـريات مطلوب و منـاسب را برگزيده و به اجرا در مي آورد. در سازمان فراگير همة امور به صورت مشاركتي انجـام مي گيرد و شيوه هاي سنتي در آن كاربردي ندارند. زماني يك شركت توليدي تيم را اين چنين تعريف مي كرد: جايي كه من مي توانم براي پرسش هايم جوابي بيابم و سازمان يادگيرنده نيز يك چنين خدماتي را فراهم مي كند.

اسلاید 4 :


از نظر ديگر ، سازمان يادگيرنده را مي توان به عنوان فرهنگ سازماني تعريف كرد كه در آن رشد افراد ، اولويت اوليه است و ديدگاه سازمان به طور واضح فهميده و ادراك شده و به وسيلة تمام اعضاي سازمان مورد حمايت واقع مي شود . در اين چهارچوب ، كاربرد تفكر سيستمي افراد را قادر مي سازد تا چگونگي انجام واقعي كارها را مشاهده كنند ، در قالب يك برنامه قرار گرفته و با يكديگر در تيم ها به كار بپردازند ، براي اينكه به اهداف مشترك خود برسند.

اسلاید 5 :


هدف ابتدايي و اولية سازمان يادگيرنده ، گسترش توانائي اش براي فراگيري از تجربه ، نياز به مدت طولاني دارد و اغلب با اهداف كوتاه مدت وابسته به بهره وري ، نتايج ، بازده و راندمان سازمان ، سوددهي در تعارض است (فنويك و استينر ، 1998) .

سازمان يادگيرنده تجربيات گذشتة خود را به كار مي برد براي اينكه بياموزد چگونه با آينده منطبق و سازگار شود و چگونه زمينه هاي جديد را بشكافند . شكافتن زمينه هاي جديد به ضرورت (ناچاراً) سازمان را گرفتار اشتباه و خطا خواهد كرد .

اسلاید 6 :


سازماني كه اجازه ندارد اشتباه كند و اين اجازه را به اعضاي خود نمي دهد ، سازمان يادگيرنده را به صورت سلاحي به كار مي برد ، نه به صورت ابزار . در فرهنگ سازمان يادگيرنده ، يادگيري بايد از طريق روي دادن خطا و اشتباه و نه از طريق تكرار خطا و اشتباه صورت پذيرد.

سازمان يادگيرنده مانند يك ارگانيسم مشتمل است بر : اختيار افراد برانگيخته ، زندگي در همزيستي ادراك شده به طور آشكار ، احساس سهم مشترك در سرنوشت و سود و زيان ، تلاش در رسيدن به اهداف مشترك ، مشتاق براي استفاده از همة فرصت ها براي يادگيري از موقعيتها ، فرايندها و رقابتها براي سازگاري موزون و هماهنگ با تغييرات محيطي و بهبود مداوم عملكرد در سطح فردي وسازماني.

نگه داشتن يادگيرندگان هم در عملكرد كوتاه مدت و نتايج سنتي شغل و هم در اهداف بلند مدت سازمان يادگيرنده ، نه تنها براي كاركنان تعارض ايجاد مي كند ، بلكه انتظارات غلط و نابجايي ايجاد مي كند كه هم سازمان يادگيرنده و هم يادگيرندگان آن را به تباهي خواهد كشاند.

اسلاید 7 :


بنابراين سازمانها موظفند كه به كاركنان خود براي يادگيري بيشتر كمك كنند و ابزار لازم را در اختيار آنها قرار دهند . افرادي كه تجارب مهارت فردي را تجربه مي كنند در تفكرشان تغييراتي ايجاد مي شود . آنها ياد مي گيرند كه از منطق و تمركز استفاده كنند .آنها به افراد با تفكر منطقي تبديل مي شوند و در ارتباطات داخلي همه چيز اطراف آنهاست و بنابراين آنها به كل مربوط مي شوند . اين فرد در سازمان نيازمند يادگيري است. مديران سنتي هستند كه فكر مي كنند فقط آنها هستند كه تمامي پاسخ ها را در سازمانشان دارند . مديران سازمان آموزشي مي دانند كه كاركنان آنها پاسخ را دارند . شغل مدير در سازمان آموزشي مثل معلم يا مربي است كه كمك مي كند انرژي خلاق در هر فرد باشد . سازمان ها ياد مي گيرند كه چگونه فرد يادگيري دارد.

اسلاید 8 :


تا زماني كه استفاده از دانش به فردي تحميل مي شود ، اين دانش بي ارزش است . تا زماني كه اين دانش را در چهار چوبة شركت قرار دهيم ، يك سرماية شخصي به حساب مي آيد نه سرماية سازماني . دانش كسب شده توسط كاركنان منبع كليدي برتري رقابتي قابل قبولي را براي سازمان فراهم مي آورد .

دانش يك سرمايه است اما براي قيمت گذاري ، اداره كردن و اندازه گيري بي ثبات است . سازمان يادگيرنده به دورة زندگي يادگيرندگان براي همكاري و مشاركت در سرماية فكري سازمان و ابقاء برتري رقابتي قابل تحمل براي اعضاء بستگي دارد . به خصوص در دنياي صنعتي و پيچيدة امروز ، پرورش ارزش هاي انساني در كاركنان در دو زمينه رشد داشته است : پايه گذاري اساسي سرمايه ؛ كاركنان عملكرد خود را در مهارت هاي ويژه بهبود مي بخشند و گسترش سرمايه ( كاركنان توانايي خود را براي كسب مهارت هاي گوناگون افزايش مي دهند)

اسلاید 9 :


ويژگي هاي سازمان يادگيرنده

به طور خلاصه ويژگي هاي زير را براي سازمان يادگيرنده مي توان برشمرد:

نگرش سيستمي  ـ  بصيرت مشترك  ـ يادگيري گروهي  ـ خلاقيت  ـ نوآوري  ـ  تحول  ـ سينرژي يادگيري ـ  مشاركت كاركنان ـ  رهبران با بينش و متعهد ـ  نگرش استراتژيك ـ كسب و ايجاد اشتغال و بكارگيري استفاده از تجربيات ديگران ـ  بهبود عملكرد ـ  عشق به يادگيري ـ  يادگيري براي بقاء ـ  تسهيل يادگيري ـ  تلفيق اهداف ـ  همدلي واتحاد  ـ  تفويض اختيار  ـ بازخورد به موقع و مؤثر ـ  رابطة باز ـ  نرخ يادگيري بيشتر از نرخ تغييرات ـ  تعيين هدف نهايي  ـ  تاثير متقابل سازمان و محيط (تحولات صنعت) ـ   مشتري محوري  ـ كاهش چرخه زمان كار ـ  انعطاف پذيري اجراي اصول TQM

اسلاید 10 :


فرايند يا دگيري سازما ني

تعريف يادگيري سازماني

يادگيري سازماني را مي توان با عبارت دقيق تر( كسب و كاربرد دانش ، مهارت ها ، ارزش ها ، عقايد و نگرش هاي بهبود بخش نگهداري ، رشد و توسعه سازمان ) توصيف كرد . دراين تعريف بركاربرد يادگيري تاكيد شده است ، زيرا يادگيري تازماني كه بطور مؤثر مورد استفاده قرار نگيرد كامل نيست. 

دي بلادز ( 1993 ) سه دور نما را براي يادگيري سازماني و تغيير در آن ارائه داده است :

نرمال سازي ، توسعه يابي و قابليت ( توانايي و صلاحيت ) . زماني لزوم دور نماهاي نرمال شده و توسعه يافته در يك سازمان يادگيرنده تداعي مي شود كه موقعيت هاي ويژه و پر معني در آن سازمان ايجاد شده باشد . در اين شرايط با ايجاد موقعيت هاي ويژه ، رايـج تـريـن رويكرد قابل اعمال در بين دور نماهاي مذكور نرمال سازي است .              

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید