بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


           درس 18
                                                        قدیمی ترین سکونتگاه های٭ ایران

دانش آموزان کلاس هفتم به همراه معلمشان از موزه ی ایران باستان در تهران دیدن کردند.

در این موزه مجسمه ها، ظروف و ابزار و وسایلی از گذشته های بسیار دور ایران نگهداری می شود. راهنمای ٭موزه، در این باره توضیح داد:

در این موزه، شما آثار تاریخی به جای مانده از

دوره ی قبل از اسلام را مشاهده می کنید. به همین جهت به این موزه، موزه ی ایران باستان           می گویند.


اسلاید 2 :


علم تاریخ، یعنی مطالعه ی دقیق زندگی انسا نها در گذشته. کسانی که تاریخ را مطالعه می کنند، زمان گذشته را بر اساس حوادث و تغییرات مهم به بخشهایی تقسیم می کنند. از آنجایی که ورود اسلام به ایران، مهمترین رویداد تاریخی کشور ما است، به همین جهت تاریخ ایران به دو دوره ی زمانی تقسیم شده است:
1 -تاریخ قبل از اسلام که به آن دوره ی ایران باستان می گویند.
2 -تاریخ دوره ی اسلامی که با سقوط حکومت ساسانیان و ورود اسلام به ایران آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

اسلاید 3 :


                     آیا ایران جایگاه تمدن های کهن بوده است؟

باستان شناسان٭ براساس مطالعه ی آثاری که از گذشته پیدا کرده اند،   می گویند زندگی بشر از مراحل ابتدایی آغاز شده است. به نظر می رسد هزاران سال پیش، انسان ها از وسایل بسیار ساده و ابتدایی استفاده          می کردند، آنها از طریق گرد آوری خوراک و شکار حیوانات زندگی        می کردند، در جست وجوی شکار و خوراک از جایی به جای دیگر           می رفتند و برای محافظت از خود درون غار ها به سر می بردند. ابزار های انسان های غار نشین در این دوره از سنگ بود و آنها به یادبود شکار هایشان نقش هایی بر روی دیوار غا رها یا کوه های اطراف خود کنده بودند که امروزه هنوز آثار برخی از این سنگ نگاره ها باقی مانده است.

اسلاید 4 :


به تصاویر زیر توجه کنید. باستا ن شناسان شواهدی از این نوع زندگی را در ایران پیدا کرده اند.

اسلاید 5 :


         سپس انسان ها کشاورزی را یاد گرفتند و حیوانات را اهلی کردند. آنها در کنار رودخانه ها برای خود خانه های دائمی ساختند. کشاورزی موجب شد که انسان ها یکجانشین شدند. بدین ترتیب اولین روستا ها در کنار رود های پرآب و چشمه ها پدید آمدند.

مردم این روستا ها به تدریج در ساختن ابزار و وسایل گوناگون و مورد نیاز خود پیشرفت کردند.

با رونق کشاورزی، غذا به اندازه ی کافی تولید و ذخیره می شد و دیگر همه ی افراد مجبور به کار کشاورزی نبودند و عده ای در کا رهای دیگر مهارت پیدا کردند.

اسلاید 6 :


برای مثال، آنها با استفاده از گِل، ظروف سفالی ساختند. این ظر فها ابتدا شکل ساده ای داشتند ولی به تدریج شکل بهتری یافتند و دارای نقش و نگارشدند.در بعضی از نقاط ایران مانند تپۀ سییلک در(کاشان) و تپۀ حس نلو، در (آذربایجان غربی) ظروف و وسایلی از زندگی مردم این دوره پیدا شده است.
کم کم، داد و ستد و تجارت ابزار و وسایل رونق گرفت.

اسلاید 7 :


انسا نها برای رسیدگی به کار ها و نوشتن و محاسبه داد و ست دهایشان خط را اختراع کردند. با گذشت زمان، جمعیت برخی سکونتگاه ها رو به افزایش گذاشت و شهر های بزرگی پدید آمدند که به وسیله ی حکومتی اداره می شدند. آنها قوانین و مقرراتی برای خود وضع کردند. مردم این شه رها در هنر و معماری و ساختن بنا ها،
پیشرفت زیادی کردند. بدین ترتیب نخستین «تمدن » های بشری به وجود آمدند.

اسلاید 8 :


شواهد و مدارکی که از گذشته به دست آمده، نشان می دهد که در ایران، در گذشته های دور، تمدن های بزرگی پدید آمدند و سپس از بین رفتند.
شهر سوخته: درگذشته ای نه چندان دور،باستان شناسان در نزدیکی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان، اشیایی پیدا کردند و با مطالعه بر روی آنها حدس زدند که حدود پنج هزار سال پیش تمدن بزرگی در این منطقه وجود داشته است. آنها با مطالعه و کاوش بیشتر دریافتند که این تمدن بع دها به طرز نامعلوم و عجیبی از بین رفته است و به همین علت آنها این منطقه را «شهر سوخته » به معنی نابو د شده، نام گذاشتند.

اسلاید 9 :


البته حفاری و پیدا کردن اشیا، در این منطقه همچنان ادامه دارد و باستان شناسان اینجا هنوز مشغول به کار و مطالعه هستند.

چشم مصنوعی و ظرف سفالی که نخستین انیمیشن دنیا به شکل بز بر روی آن نقش و در این منطقه پیدا شده است.

اسلاید 10 :


تمدن ایلام: حدود هفتاد سال پیش، چند مهندس که با هواپیما به خوزستان می رفتند، متوجه تپه ای شدند و احتمال دادند که زیر آن آثار تاریخی وجود داشته باشد. آنها باستان شناسان را از وجود این تپه با خبر کردند. باستان شناسان پس از مدت ها تلاش با زحمت و مواظبت زیاد خاک ها را کنار زدند و به تدریج خرابه های «چُغازنبیل » مهمترین اثر به جای مانده از تمدن ایلام را کشف کردند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید