بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

با وقوع رکود اقتصادي در دهه هاي ۵۰ و ۶۰، بحث رضايت شغلي در سازمان ها مطرح شد. اين زماني بود که بيشتر کارمندان و کارگران با توجه به کسادي و رکود اقتصادي، از شغل خود ناراضي بودند. اين مسئله توجه بيشتر مديران و سازمان ها را به بحث رضايت شغلي جلب کرد.

رضايت شغلي يکي از مهمترين و شايع ترين موضوعات در ادبيات تحقيقات و مطالعات رفتار سازماني است (اسپکتر، 1997).

به طوري که حتي در نظريات کلاسيکها ما توجه به آن را مي‌بينيم، اگرچه آنها پول و انگيزه‌هاي مادي را عامل رضايت از شغل دانسته‌اند و به نيازهاي سطوح پائين توجه کرده‌اند، ولي به مرور زمان نظريات رضايت شغلي پيشرفت کرده و در نظريات نئوکلاسيک‌ها روابط انساني جايگزين آن شده است ، تا امروز که بحث نيازهاي سطوح بالا و نيازهاي احترام و منزلت اجتماعي تا خوديابي و... در آن مطرح مي‌شود.

اسلاید 2 :


بيش از 12400 مطالعه تا سال 1991 ميلادي در خصوص رضايت شغلي وجود دارد (اسپکتر، 2006). بيش از 6300 رساله دکتري در زمينه موضوع رضايت شغلي در چکيده بين المللي رساله هاي دکتري موجود بوده و تاکنون بيش از 3350 تحقيق در زمينه رضايت شغلي به چاپ رسيده است (توپولوفسکي، 2000)

اسلاید 3 :


تعريف

 B ويكتوروروم :

nرضايت شغلي را به عنوان تمايلات رواني فرد نسبت به نقشي كه شاغل در شغل خود ايفا         مي كند، تعريف كرد. در اين تعريف با توجه به مفهوم نقش كه عبارت است از كارآمدي در انجام يك وظيفه به وسيله فرد، مي توان گفت اگر شاغل خود را در سازمان مفيد بيابد، در نتيجه، احساس رضايت به او دست مي دهد .

  Bشرترز :

nرضايت شغلي يعني دوست داشتن شرايط ولوازم يک شغل، شرايطي که درآن کارانجام مي گيرد و پاداشي که براي آن دريافت مي شود.

اسلاید 4 :


 B گينزبرگ و همکاران :

nرضايت شغلي را به دو نوع مختلف تقسيم بندي کرده اند:

n● رضايت دروني و رضايت بيروني

n۱ ) رضايت دروني: از دو منبع، کسب مي شود. اول احساس لذتي که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعاليت به دست مي آورد. دوم لذتي که بر اثر مشاهده پيشرفت و با انجام برخي مسئوليت هاي اجتماعي و به ظهور رساندن توانايي هاي فردي به انسان دست مي دهد.

n۲ ) رضايت بيروني: که با شرايط اشتغال و محيط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغيير و تحول است. از عوامل رضايت بيروني مي توان به شرايط محيط کار، ميزان دستمزد و پاداش، نوع کار و روابط موجود بين کارگر و کارفرما اشاره کرد.

اسلاید 5 :


تعريف

 B هاپاک :

nرضايت شغلي را مفهومي پيچيده و چند بعدي مي داند و آن را با عوامل رواني، جسماني و اجتماعي مرتبط کرده است. به نظر او صرفاً وجود يک عامل موجب رضايت شغلي فرد نخواهد شد. بلکه وجود ترکيبي از عوامل مختلف موجب مي شود که فرد در لحظه معيني از شغل خود احساس رضايت کند.

 B هاکمن و اولدهام :

nواکنش موثر فرد به شغلش با توجه به مدل خصوصيات شغلي

 B ويس:

nقضاوت ارزيابانه مثبت يا منفي که فرد از شغل يا وضعيت شغلي خود دارد .

اسلاید 6 :


 B فيشر و هانا :

رضايت شغلي را عاملي رواني قلمداد مي نمايند و آن را نوعي سازگاري عاطفي با شغل و شرايط اشتغال مي انگارند. يعني اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را به فرد بدهد، در اين حالت فرد از شغلش راضي است. در مقابل، چنانچه شغل مورد نظر رضايت و لذت مطلوب را به فرد ندهد، در اين حالت فرد شروع به مذمت شغل مي نمايد.
 B لاک :

رضايت شغلي را حالت روحي مثبت يا خوشايند که از ارزيابي شغل يک فرد يا تجربه شغلي منتج مي شود . معتقد است که رضايت شغلي در برگيرنده چهار عامل حقوق، شرايط ترفيع، زمينه شغلي (شرايط و مزاياي شغلي)، عوامل و روابط انساني با همکاران و مديران و همچنين ويژگيهاي شغلي و حرفه اي است


اسلاید 7 :


Bكوهلن:

n اگر انگيزه‌هاي اصلي و مهم فرد در زمينه شغل او با كارهايي كه انجام مي‌دهد ارضا شوند رضايت شغلي نيز زياد خواهد بود.

n

n

Bكيمبل وايلز :

n رضايت شغلي مجموعه احساس سازگار يا ناسازگار افراد نسبت به شغل مورد نظر .

Bپال هريس و کنت بلانچارد:

n رضايت شغلي به عنوان طرز تلقي و نگرش مثبت افراد نسبت به شغل خويش است .

اسلاید 8 :


 B شفيع آبادي عبد الله :

از تعاريف ارائه شده درباره «رضايت شغلي » ، چنين برمي آيد که اين مفهوم بيانگر احساسات و نگرش هاي مثبتي است که شخص نسبت به شغلش دارد.وقتي گفته مي شود که کسي از رضايت شغلي سطح بالايي برخوردار است; يعني به طور کلي، شغلش را دوست مي دارد، براي آن ارزش زيادي قايل است و به گونه اي مثبت به آن مي نگرد و در يک کلام، از احساس خوب و مطلوبي نسبت به آن برخوردار است.


اسلاید 9 :


ابزارهاي قابل استفاد براي سنجش رضايت شغلي

اسلاید 10 :


فرهنگ سازماني

« گارث » و « كوئين » فرهنگ سازماني را به چهار دسته زير تقسيم مي کنند .

ü فرهنگ عقلاني

ü فرهنگ ايدئولوژيك

üفرهنگ توافق و مشارکت

ü فرهنگ سلسله مراتبي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید