بخشی از مقاله


چکیده

راه ها عامل حیاتی توسعه ی اقتصادی اجتماعی هستند با این وجود در بسیاری از شهرها ظرفیت راه های موجود پایین است. افزایش سریع تقاضا برای حمل و نقل باعث افزایش ترافیک شده و بر روی ساخت زیر بنای حمل و نقل جدید تاکید دارد اما بسیاری از شهرها بودجه ی کافی را ندارند. بنابراین ایجاد یک شهر مطلوب و پایدار اجتناب ناپذیر است. ایده ی حمل و نقل پایدار نیازمند هماهنگی بین ساختار شهری، کاربری زمین، رشد هوشمند، وسایل حمل ونقل غیر موتوری، سوخت پاک، کاهش آلودگی صوتی و مدیریت می باشد. این مقاله راه های اثر گذار تصمیمات برنامه ریزی حمل و نقل بر روی کاربری زمین و نتایج اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آن را مورد بررسی قرار می دهد. این ها شامل اثرات مستقیم روی کاربری زمین با توجه به تسهیلات حمل و نقل و اثرات غیر مستقیم ناشی از تغییرات الگوی توسعه ی کاربری زمین روی برنامه ریزی حمل و نقل می باشد و دو نوع الگوی توسعه پراکنده(حاشیه ی شهر نشینی، خودرو محوری) ورشد هوشمند (تراکم بیشتر) بررسی می گردد که هرکدام اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی مختلفی را داراست. با مقایسه ی اثرات دو الگوی ذکر شده، رشد هوشمند و شهر های متراکم تاثیر بسزایی در تغییرات آب و هوا و محیط زیست دارند و کاهش استفاده از انرژی در حمل و نقل را در پی دارد بنا براین الگوی رشد هوشمند پیشنهاد می شود.

کلید واژه ها: رشد هوشمند، برنامه ریزی حمل و نقل، توسعه ی پراکنده، حمل و نقل پایدار، کاربری زمین

.1 معرفی

الگوی کاربری زمین شامل شکل شهر، توسعه ی فضایی و جغرافیای شهری به استفاده بشر از سطح زمین برای طراحی نوع و مکان زیرساخت مثل جاده و ساختمان برمی گردد. تصمیمات برنامه ریزی حمل و نقل با توجه به مقدار زمین لازم به طور مستقیم و نوع و مکان توسعه به طور غیرمستقیم برای تسهیلات حمل و نقل، بر کاربری زمین اثر می گذارد. نتیجه ی این امر دو نوع رشد پراکنده و هوشمند می باشد. برای مثال گسترش بزرگراه های شهری پراکندگی شهر را سبب شده در حالی که توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده روی، دوچرخه سواری و تراکم را به دنبال دارد.

.2 چارچوب کاری ارزیابی کاربری زمین

برای ارزیابی کاربری زمین در حمل و نقل پایدار، معیار، روش و تکنیک های مختلفی لازم است که عبارتند از:

- روش های ارزیابی: هزینه و تاثیر آن، سود، تحلیل هزینه ی چرخه ی زندگی

- معیار های ارزیابی: معیارهای ارزیابی شامل معیار اقتصادی ازجمله هزینه حمل و نقل، دسترسی کاربری زمین، خسارات ناشی از تصادف، معیار اجتماعی مثل دسترسی نسبی اقشار مختلف مردم، پیوستگی اجتماع و اثرات زیبایی و معیار زیست محیطی مانند مصرف انرژی، انتشار آلودگی و ... می باشد.

- تکنیک های مدلسازی تاثیر تغییر سیاست یا برنامه روی رفتار و الگوی کاربری زمین را پیش بینی نموده و هزینه ها و سود های نموی را اندازه گیری می کند.

- موقعیت پایه: شرایطی که بدون برنامه ریزی یا سیاست هدفمند اتفاق می افتد.

- واحد های مرجع: شامل زمان اوج سفر، قیمت هر کیلومتر خط، کیلومتر- وسیله نقلیه، مسافر- کیلومتر

- سال پایه و نرخ رشد: هزینه ی لازم برای بازتاب ارزش زمانی پول را در برمی گیرد.

- روبرو شدن با عدم قطعیت : بررسی تحلیل حساسیت آماری مدل را شامل می شود.

- عرضه نتایج: عرضه ی نتایج باید به گونه ای باشد که مقایسه ارزیابی های مختلف امکان پذیر باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید