بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

انواع خط مشی های عمومی

خط مشی های عمومی را به گونه های مختلفی طبقه بندی کرده اند که در هر یک از آنها وجه خاصی از خط مشی های عمومی اساس طبقه بندی واقع گردیده است.

در یکی از این تقسیم بندی ها بر اساس قوای سه گانه که هر کدام اختیار و قدرت وضع برخی از خط مشی های عمومی را در نظام کشوری دارا می باشند، به سه نوع خط مشی عمومی اشاره شده است.

اسلاید 2 :

خط مشی های عمومی

الف ـ  خط مشی های تقنینی

ب ـ خط مشی های اجرایی

ج ـ خط مشی های قضائی

اسلاید 3 :

طبقه بندی دیگری را روالی مشابه سه نوع خط مشی عمومی یا سیاست را مطرح ساخته است.

الف) سیاست تشریحی: از امر و نهی ها و حقوق و تکالیفی که از مکتب و اعتقادات مشروع مردم سرچشمه می گیرد، و خطاب آنها به کل جامعه می باشد.

ب) سیاست تحلیلی: اصول مقرر سیاسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد تا بدین ترتیب امر و نهی ها و حقوق و تکالیف و حدود هر یک کاملا روشن گردد.

ج) سیاست تدبیری و اجرایی: هدفهایی است که اداره کنندگان جامعه بر مبنای سیاست تشریعی و با استمداد از سیاست تحلیلی برای جهت بخشیدن به اوضاع کشور و مردم و رفع مشکلات و نابسامانیها به آن می اندیشند و برنامه ریزی و سازماندهی می کنند.

اسلاید 4 :

صاحبنظر دیگری خط مشی های عمومی را به دو گروه کلی خطی مشی های سیاسی و تقنینی و خط مشی های اداری و اجرایی تقسیم نموده است.

الف) خط مشی های سیاسی و تقنینی کلی اند و به وسیله مراجع قانونگذار تهیه و تدوین و تصویب می شوند. این گروه از خط مشی های عمومی، انعکاس مستقیم ارزشها و سیاستهای اصلی حاکم بر جامعه می باشند و جنبه کلی دارند.

ب) خط مشی های اداری و اجرایی در راستای خط مشی های گروه اول شکل گرفته، جنبه های عملی و کاربردی آنها را بیان می کند. این دسته از خط مشی های عمومی جنبه اداری و اجرایی دارد.

اسلاید 5 :

در طبقه بندی دیگری خط مشی های عمومی براساس پیچیدگی و سادگی آنها به سه دسته تقسیم شده اند.

الف) خط مشی های عمومی عادی که شامل خط مشی های عمومی تکراری و ساده در زمینه امور عادی جامعه می باشند.

ب) خط مشی های عمومی تاکتیکی که گسترده تر و پیچیده تر هستند و انشعابات چندی را در بردارند.

ج) خط مشی های عمومی اساسی که انشعابات بسیار دارند و دارای چشم انداز زمانی طولانی می بانشد و مسائل اصلی و اساسی جامعه را شامل می شوند.

اسلاید 6 :

خط مشی های عمومی در طبقه بندی دیگری به چهار گروه تقسیم شده اند.

الف) خط مشی های عمومی قانونی ـ سیاسی مانند انتخاب نمایندگان و سایر ابواب قانون اسیاسی.

ب) خط مشی های عمومی انضباطی و بازدارند مانند جلوگیری از تبلیغات نادرست.

ج) خط مشی های عمومی توزیعی که هدفشان توزیع مزیتی در جامعه است مانند پرداخت سوبسید به کشاورزان.

د) خط مشی های عمومی توزیع مجدد که هدفشان توزیع مجدد مزیتی در جامعه است مانند مالیات تصاعدی بردرآمد.

اسلاید 7 :

یکی دیگر از صاحب نظران علوم سیاسی از دیدگاه دیگری به تقسیم بندی خط مشی های عمومی پرداخته انها را در سه گروه خط مشی های فراگیر خط مشی های هادی و خط مشی های عمومی قرار داده است.

خط مشی های فراگیر یا ابر خط مشی نسبت به سایر خط مشی های عمومی جنبه ی کلیتر و فرا گیر تری دارند.خط مشی های هادی یا راهنماشیوه و نحوه ی خط مشی گذاری رادر جامعه معین می سازند و به عبارت دیگر خط مشی های خط مشی گذاری می باشند.دسته ی سوم خط مشی های عمومی هستند که خطوط اصلی و جهت گیریهای کلی اقدامات و فعالیتهای بخش عمومی را بیان میکنند.نظر به اهمیت و تازگی خط مشی های گروه اول و دوم درباره آنها توضیح بیشتری می دهیم.

اسلاید 8 :

خط مشی های فراگیر

خط مشی های فراگیر حاوی پیش فرضها، معیارها، الگوها و رهنمودهایی است که خط مشی های عمومی باید از آنها تبعیت کنند.

آیینه تمام نمایی از ایدئولوژیها، ارزشها، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در یک جامعه خاص می باشند.

اسلاید 9 :

ویژگیهای اصلی خط مشی فراگیر

.1دارا بودن هدفهای کلی و فراگیر: هدفهای کلی و بخش اصلی خط مشی های فراگیر را تشکیل می دهند و تصمیم گیرندگان در انتخاب خط مشی های عمومی، از آنها بهره فراوان می برند. به عنوان مثال اهدافی چون استقلال و آزادی، حفظ تمامیت ارضی کشور، توسعه اقتصادی و ... در خط مشی فراگیر، اجزای اصلی و عمده را تشکیل می دهند.

اسلاید 10 :

  1. تعیین حد و مرز خط مشی های عمومی: خط مشی های فراگیر باید تعیین کننده حد و مرز خط مشی های عمومی باشند. به عبارت دیگر باید حیطه خط مشی های عمومی در خط مشی های فراگیر معین شود. خط مشی های فراگیر مشخص می سازد که هر خط مشی عمومی به چه سازمانها و مراجعه مرتبط می شود تا کجا نفوذ می کند و تا چه حدی قدرت عمل دارد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید