بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

شهر باستاني گور و فيروزآباد كنوني:

 

  • فيروزآباد كنوني را در عهد باستان «اردشير كوره» و «شهر گور» ميناميدهاند كه معرب آن «جور» گرديده است. اين شهر در روزگاران گذشته يعني عهد شاهنشاهي ساساني و سدههاي نخستين اسلام، مركز كوره اردشير و يكي از پنج ناحية معروف پارس را تشكيل ميداده است نام كنونيش بنا بگفته مقديسي تاريخنويس سده چهارم هجري چون خوشآيند امير عضدالدوله ديلمي نبوده كه بگويند: «ملك به گور رفت» يعني به شهر گور رفت، به فيروزآباد تبديل گرديد و ظاهراً اين نام بايد از نام «فيروز» نياي انوشيروان گرفته شده است. راه شيراز به بندر باستاني سيراف از همين شهر ميگذشته است.
  • گسترش كوره اردشير در عهد ساساني و سدههاي نخستين اسلام از شيراز تا درياي پارس و جزاير جنوبي از خارك تا قشم، و از خاور به دارابگرد و از باختر به بيشاپور و كازرون محدود ميگرديده، پس از كوره استخر از بزرگترين كورههاي پنجگانه فارس بوده است. امروز نيز از آن لحاظ كه نخستين آثار و سنگ نگاره از بنيانگذار شاهنشاهي ساساني را در كنار خود نگاهداشته است، و بمناسبت نماياندن معماري عالي و هنر شگرف اين دودمان برجسته، در ديد باستانشناسان و پژوهندگان و تاريخنويسان، يكي از جاهاي با ارزش و باستاني كشور بشمار ميرود.
  • بناي اين شهر را به عهد اردشير بنيانگذار شاهنشاهي ساساني نسبت ميدهند، و تاريخنويسان اسلامي مانند ابنفقيه (سده سوم هجري) و مقديسي و اصطخري (سده چهارم هجري) نيز اين مطلب را تأييد نمودهاند.

اسلاید 2 :

از جاذبههای فیروزآباد:

  • آتشکده یا کاخ اردشیر بابکان:در دوران اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی به دست اردشیر بابکان که فردی ساسانی بود ساخته شد. کاخ ساسانی از دیگر جاذبههای تاریخی و گردشگری این شهر است که دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت ۱۸۰۰ سال در قسمت بالای دیوارهای داخلی آن گچ بری قسمت بالا همچنان سالم مانده است و در ضلع شرقی کاخ، چهار ساختمان گنبدی شکل عظیم وجود دارد،این گنبد ها بوسیله فیل پوش بالا رفته که مشابه آن در قلعه دختر (قلعه اردشیر)دیده میشود۰ قسمتی از نوک سقف گنبد آنها در دایرهای به قطر یک متر باز است. در ضلع شمالی خارج از دیوار کاخ نیز چشمهای زلال از دل خاک می‌‌جوشد و استخری طبیعی در جلوی این چشمه درست شده است. نهری، از کنار دیوار شرقی کاخ عبور میکند که موجب آبادانی شهر گور و کاخ ساسانی بوده است.کمی بالاتر از کاخ آتشدانی برای مراسم مذهبی وجود دارد. وجود چهار عنصرطبیعی آب،باد، خاک و آتش امتیار ویژه ای به این منطقه داده است.

اسلاید 3 :

  • قلعه دختر:قلعه دختر در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر میتوان به قلعه رسید. تمام قلعه از سنگهای درشت ساخته و سنگهای نما، تراشیده شدهاند ولی سنگهای پیها و داخل دیوارها از قلوه سنگهای درشت رودخانهای تشکیل شده اند. عظمت بنای این قلعه، مبهوت کننده است و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریخته شدن، هنوز هم شکوهی خیره کننده دارند. در قسمتی از قلعه دهانه غاری دیده میشود که به قول بعضی از محلیها این غار راهی به کاخ ساسانی در جلگه فیروزآباد داشته است. یعنی در زمان حمله دشمن به قلعه، محصورین قلعه میتوانستند از طریق این غار با شهر ارتباط داشته باشند و بتوانند غذا و نیروی انسانی وارد قلعه کنند.

اسلاید 4 :

1- شرح خدمات

در پي ماموريت هيأت اعزامي يونسكو مركب ا زهوگي و پاولوسكي كه حد فاصل 21 نوامبر تا 3 دسامبر 1973 به انجام رسيد. مهندس مشاور طي قرارداد 3 اوت 1975 موظف به تهيه طرح مرت واستحكام بخشي و علاوه بر اين نظارت بر عمليات ساماندهي و تعميرات اضطراري در بناي تاريخي قعله دختر و آتشكده در نزديكي فيروز آباد فارس شد.

برابر قرارداد (ماده 3) مهندس مشاور ميبايست مطالعات اين پروژه را در مراحل زیر انجام دهد:

اسلاید 5 :

الف) مطالعه كلي و شناخت محل
ب) بررسي اسناد موجود و اطلاعات مربوط به پروژه
ج) تهيه و ارزيابي تحقيقات تاريخي و باستانشناسي
د) تهيه و ارزيابي تحقيقات فني‏، درباره روشها وطرحهاي استحكام بخشي و مرمت ابنيه
ه) اعلام نياز به سازمان‏ در مورد ضرورت انجام مطالعات ويژه (برداشتهاي فتوگرامتري، وضع خاك زيرزميني، مطالعات تاريخي و معماری،ماکت وغیره
و) مشاوره با تمام كارشناسان (مورخ، باستانشناس يا معمار) معرفي شده از سوی سازمان
ز) گردآوري طرحهاي اوليه كه بيان كننده طرح معماري و فني در عمليات تحكيم ومرمت و شامل برآورد هزينهلازم باشد
ح
) برداشتهای وضع موجود

اسلاید 6 :

براي انجام تعهدات پيچيده قرار داد، مهندس مشاور گروه همكار خود رااز دسته های زیر برگزیده است:

  • دسته پروفسور هوگي (Hugi) با همكاري مستقيم يونگو(Jungo) مهندس سازه وايتر (Itter) مهندس معمار، مسئول نظارت بر پروژه و عمليات فني و اجرايي.
  • دسته پروفسور اسوالد (Oswald)، مدرسه پلي تكنيك فدرال زوريخ، با همكاري مستقيم مهندسين معمار هاكر (Haker) و شاتزمن (Schatzmann) مسئولين آرايش معماري و ساماندهي شهرسازي.
  • دسته پروفسور هوف (Huff)‏، موسسه باستانشناسي آلمان در تهران، مسئول باستانشناسي و معماري ساساني.
  • موسسه رصاد تهران به سرپرستي آقاي غزالي طي قرارداد مستقيم با سازمان مسئول برداشتهاي فتوگرامتري و توپوگرافي مورد نياز ما بوده است.

اسلاید 7 :

الف-تعريف مرمت

  • بسياري از مسائل ذاتي مرمت بناهاي تاريخي پيش از هر چيز با تعريف اين واژه ببار ميآيد. در اينجا چند تعريف مرمت را از كتاب مرمت و ضد مرمتنقل می کنیم:
  • مرمت= Re-establishment: چيزي را به وضع خوب اول درآوردن،(فرهنگ بريتانيكا)
  • مرمت كردن= تعمير، ترميم درمورد آثارمعماري،پيكر سازي، نقاشي، (فرهنگ زبان فرانسه اثر ليتره)
  • مرمت واژه و كاري نو است. مرمت ساختمان، نگهداري‏، تعمير يابازسازي آن نيست، بلكه برگرداندن آن به وضعي كامل است كه هرگز نمي توانسته در زمان معين وجود داشته باشد، (ويوله لودو)
  • مرمت همواره فريبي بيش نيست. معناي حد نهايت ويراني يك بنا است اين كار شدني نيست، چنانكه مردگان را هم نميتوان زنده كرد، (سراج ياد‏، اثر راسكين)

اسلاید 8 :

1- عمليات مرمت نبايد از حدود شناخت تاريخي متقن تجاوز نمايد.

2-  اين بناها حالت «ويرانه» را حفظ خواهند كرد.

3- مرمت تا حد پرداخت اوليه مورد نظر نيست، بلكه كار در حد «سفت كاري» است. عناصري كه از نازك كري اوليه (مثل گچبري) باقي ماندهاند تكميل نخواهند شد اما جهت استناد مورد مراقبت و حفاظت قرار خواهند گرفت.

4- راه حلهايي كه با تقليد از گذشتگان ارائه شوند، در كنار راهحلهايي كه با بناي قبل تضادي صادقانه داشته باشند و در عين حال از ناهماهنگي وناهمگوني چشمگير هم در آنها پرهيز شود‏، قابل قبول هستند.

5- طرح آمد و شد جهانگردان- كه غير قابل اجتناب است- و هر نوع طرح ديگر ميبايست بنحوي تهيه شود كه از عواقب و پشيمانيهاي بعدي جلوگيري شود.

6- پس از عمليات مرمت كه بدانها اشاره كافي شد، نوبت به سازماندهي حفظ ونگهداري و اداره هميشگي بناها ميرسد.

اسلاید 9 :

ج-اهداف طرح مرمت

1- اولين هدف مرمت فراهم آمدن امكان استحكام بخشي موثر ابنيه است.

2- نمايش مجدد نقشه اوليه مجموعه (طرح كلي و بيروني ابنيه) مد نظر است.

3- عناصر ضروري در تركيب معماري ساسانيان، مانند آرايش اتاقها در همكف و در طبقات ميبايست چنان بازسازي شوند كه وضع اوليه بنا در زمان استفاده قابل تجسم باشد.

4- اعتبار دادن به دورنماي اوليه اين بناها در منطقه.

5- در جاي ممكن بازسازي عناصر برجسته محيط، مخصوصا راهها و دسترسيو وسايل ارتباطي آن زمان (گردشگاه ساساني)، حوض آتشكده و غيره.

6- نمايش روش ساختماني ساسانيان (نحوه بنايي، تحكيم وغيره).

7-دادن كاركردهاي مناسب و جديد مثل موزه، مركز پژوهش و آموزش و غيره به ابنيه. اين كاركردها براي آتشكده بايدتعريف شوند.

8-آموزش، جلب علاقه و دخالت دادن جامعه مهاجر قشقايي ( به صورت كارگر، نگهبان و راهنما و متوليان نهايي).

اسلاید 10 :

د-بازآفريني ويرانهها

    اطلاعات متقن باستانشناسي كه براي بازسازي كامل بنا ضروري است، احتمالا هرگز بدست نخواهد آمد. اين بناهاي ويران كه تنها در منطقه رها شدهاند‏، براي مردم محل نه سودي در بر داشته و نه سودي در برخواهند داشت به همين دليل هم بازسازي كامل آنها توجيه كافي ندارد.

    اين دو كاخ بيشتر نماينده ميراث تاريخي و فرهنگي ايران هستند و تمايل به مرمت آنها فقط گوياي تحسين و احترام نسبت به آثار برجسته عهد ساساني نميباشد، بلكه دو بناي قلعه دختر و آتشكده ميبايست به عنوان سند تكامل فرمهاي برجسته فني و معماري در تاريخ ايران حفظ شوند.

    قدر اين دو بنا را آنگاه خواهيم دانست كه بياد آوريم كه اين دو بناي تنها، بازتاب آن دسته آفرينشهاي معماري هستند كه در طي قرون و اعصار، با تبادل فرهنگي بين مردمان مختلف پديد آمدهاند. كاخهاي ساساني فيروزآباد رد پاي دورههاي پيشين را همراه با بذر طرحهاي ابنيه ايراني واپسين دردل خود دارند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید